VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met luchtgekoelde auto's
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Blackbeast
#1466078
Goedenavond,

Ik heb deze week een kever 1200 gekocht uit het bouwjaar 1982.

De verkoper zei dat alleen de dynamo vervangen moest worden omdat het lampje van de dynamo brandde. Dus die heb ik vervangen, toen startte die nog steeds niet, toen ben ik naar een elektra zaak voor auto's gegaan die zei dat er een nieuwe spanningsregelaar in moest dus die er ook nieuw ingezet, nu loopt die nog steeds niet... als ik hem aan duw en met startkabels start loopt die wel alleen als ik ga rijden en de koppeling op laten komen valt die weer uit, alleen als ik hem wat langer oplaad doet die het wat langer. maar als die dan loopt dan brandt het rode lampje van de dynamo (het lampje op de snelheidsmeter) nog steeds. hij gaat alleen wat minder fel branden als ik wat meer toeren maak. De dynamo zit goed, de spanningsregelaar zit ook goed. wat kan het zijn??? ik denk zelf de accu, een maatje van mij zegt ook dat het de accu is, voor de rest loopt die wel goed. als ik er een stukje mee gereden heb en hem uitzet kan ik hem ook niet meer starten. de accu is wel helemaal leeg volgens mij.

kan iemand mij hier meer informatie over geven?

gr. Sander
Gebruikersavatar
door omars
#1466096
ik heb zelf ook een kever, dus ken het probleem :P
ik denk dat het over is als je de auto stationeer wat hoger zet, als het goed is moet het lampje dan uitgaan. dit lampje geeft aan wanneer er te weinig spanning naar de accu gaat. je kunt nadat je de auto stationeer wat hoger hebt gezet even de spanning op de accu meten als de motor loopt, het zou dan ruim boven de 12 volt moeten zitten. als dit goed is dan is je dynamo prima. als het probleem nog niet verholpen is, kun je bij de meeste accu zaken de accu gratis laten testen, dan weet je ook of deze nog werkt.

maar ik denk dat het opgelost is als je motor wat hoger stationeer zet.
#1466203
ja dat is dus ook al gedaan, door die man met die elektra zaak voor autos

maar hoeveel ampere is de accu van een kever dan gooi ik er gewoon een keer een andere accu in en dan kan ik kijken of dat het is.

Gr. Sander
Gebruikersavatar
door hawkeye
#1466205
terug naar de vorige eigenaar en klaat die het probleem maar oplossen, jij dacht de trotse eigenaar te zijn van een kever en nu zit je met een vervelend probleem, dus terug naar de verkoper en leg hem het probleem nogmaals uit en wat jij er aan gedaan hebt en verzoek hem het probleem te verhelpen, zodat jij verder geen onkosten meer hoef te maken en probleemloos van je Kever kan genieten, lukt dat niet, dan kijken of je de gemaakte kosten op hem kunt verhalen, succes!, enne... laat wat foto's zien van het 8e wereldwonder!!
#1466221
ja maar hij heeft zelf aangegeven dat er nog iets mis wat met de elektronica, en op die voorwaarde heb ik de kever van hem gekocht dus ik kan nu niet meer teruggaan, als die niks had gezegd en ik zou voor deze problemen komen te staan zou ik zeggen je hebt gelijk. maar nu heb ik in feite geen poot meer om op te staan. Dus maar ik vind het ook niet erg om eraan te knutselen alleen soms kom je er zelf niet meer helemaal uit.

Gr. Sander

heb jij eventueel nog tips?
Gebruikersavatar
door hawkeye
#1466234
Ga naar een Keverclub in de buurt, Hoogland....dat ligt toch bij Amersfoort, in Kortenhoef bij Hilversum zit een Keverclub, die kan je vast wel helpen, ik hoop dat je het probleem opgelost krijgt en je zorgeloos kan gaan toeren, succes!!
#1466277
nieuwe vorderingen!!!

ik heb de accu uitgemeten deze geeft niet lopen 11.79 V aan.
als die wel loopt geeft die hetzelfde aan.

ik heb de dynamo ook uitgemeten deze geeft aan: 0.04 V

eigenlijk is de oorzaak duidelijk.. maar als ik hem aan duw loopt die wel, en als ik hem met startkabels start loopt die ook en met een booster ook.

Wat ik er wel even bij moet vertellen is dat de accu helemaal leeeeeeeeg is !!

iemand enig idee wat er precies aan de hand is.

oja, het (g) lampje van de dynamo op de klok brand ook nog steeds als die loopt...

gr. Sander
#1466314
Als je dynamo maar 0,4v geeft is het wel duidelijk dat die stuk is..
Hoort ongeveer 13-14v volt te geven.
#1466498
nieuwe vorderingen:

-Volle accu van iemand anders erin gedaan---> starten-lopen

-spanning van de accu door gemeten: 12.28 V

-spanning van de dynamo opgemeten: liep op van 1V naar 5V daarna multimeter eraf gehaald omdat dat alleen al 5 minuten duurde...

-weer accu doorgemeten nog steeds 12.28 V

Ik denk nu toch dat het in de spaningsregelaar zit anders weet ik het ook echt niet meer,

Omdat de dynamo dus wel leeft!!

gr.
#1466530
je dynamo krijgt volgens mij helemaal geen aanvoer( of afvoer massa). Want een dynamo die zonder toevoer draait geeft ook spanning af maar het aantal ampere's is minimaal. Dus de gemeten waarde 1 tot 5 volt kan komen doordat ie gewoon zonder toevoer draait.

Meet eens op de plus kabel van je dynamo, die moet 12v zijn op contact. En meet de weerstand eens tussen de massa van je dynamo en de carroserie of je minpool(accu) deze moet 0 ohm zijn of heel iets erboven.
#1467064
ik heb alles al een keer geprobeerd maar wordt er echt niet wijzer uit...

ik ga morgen naar de garage terug met de kever alleen nu heb ik een vraagje,

ik moet de accu opladen met een acculader, alleen wat voor een acculader kan ik gebruiken voor een accu uit een kever..???

ik heb hier een acculader van: 12V 7 ampere is dat goed. Weet iemand dat?

Gr.
Gebruikersavatar
door larsjeee
#1467151
Ik zou eerst die dynamo nog eens nakijken, want daar klopt helemaal niks van, die moet sowieso 12v geven..

bij het begin beginnen, dynamo, spanningsregelaar, accu en niet zomaar dingen gaan vervangen en hopen dat het daar aan gelegen heeft...

ik vermoed dat de massa punten slecht zijn, dus dat de dynamo geen fatsoenlijke massa krijgt, waardoor je accu ook niet oplaadt..
dus desnoods een stuk kabel van de massa aansluiting van de dynamo rechtstreeks naar de carrosserie (ff opschuren zodat ie goed contact maakt) onder de motorkap of onderkant...
en dan weer meten, geeft ie nog geen 12 v aan, dan pas gaan verder kijken....

die nieuwe accu loopt vanzelf weer leeg, als de dynamo en spanningregelaar niet in orde is.
#1467220
ja maar ik heb alles nieuw.

ik heb nu de accu aan de lader gezet die laad gewoon op. de dynamo is helemaal nieuw (3dagen oud) ik heb de spanningsregelaar ook nieuw (3 dagen oud) alleen ergens zit er inderdaad een probleem in de massa. maar goed ik ga morgen weer rijden met een volle accu en dan naar de garage en dan kijk of hij eruit kan komen.

Gr.

En toch werkte het prima (ja, getest :P)

@vwbasm Er zijn wel aardig wat foutcodes tevoors[…]

Stuur en stoelverwarming

... denk dat het slim is de auto eens uit te laten[…]

Welke I.C.E. heb ik?

Onderdeelnummer apparaat... ;-)

navigatie MIB2

Dat er een kaartje in zit waarop V18 staat zegt na[…]

Probleem opgelost, bleek inderdaad de module on de[…]

Echt alle kabels? Dat word een flink klusje zijn[…]

Vreemd geluid bij wegrijden

Dealer net gebeld……ik had gewoon 2 jaar fabrieks[…]