VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door tijnoo
#1802215
hoe kan ik testen of mijn luchtmassameter defect is?? mijn golf pruttelt als een koffiemachien en stinkt en zuipt.


als ik de stekker eraf trek is het probleem precies hetzelfde dus ik vermoed dattie stuk is :)

hoe kan ik hem testen? kan ik hem schoonmaken of repareren??


Groetjes
Tijn
#1802221
Je kan hem rijdend uitlezen met VAG-Com en dan de waardes die de auto geeft vergelijken met de waardes die hij moet zijn.
#1802234
Niet dat ik weet.

Maar meestal als jij de stekker van de LMM eraf trek, pak de ECU de fabriekswaardes. Dus als de LMM kapot zou zijn en de motor niet lekker doet laten lopen, en je trekt de stekker eraf moet de motor anders (beter) gaan lopen.

Je kan ook je lambda sensor is testen / uitlezen. Dit zorgt er ook wel is voor dat hij niet lekker loopt en stinkt, en veel zuipt..
#1802244
Lambda sensor kan je ook wel doormeten, wat de precieze waardes moeten zijn die je meet zou je even van een andere mede forummer moeten lossnoepen, dat weet ik niet uit me hoofd.. Dacht tussen 0,2 en 0.8mV ofzo ?

Je kan de auto ook gewoon eerst uit laten lezen, meestal word er dan wel een storing op de LMM of de Lambda sensor opgeslagen..

Lambda sensor en LMM zijn wel duur in ieder geval, prijs heb ik niet precies maar lambda zou OEM rond de 120 - 150 kunnen kosten en de LMM tussen de 120 en 180???

Als je even je bouwjaar en motorcode wilt PB-en kan ik even kijken op ETKA wat hij als prijs opgeeft ;)
#1802253
Motorcode staat in je serviceplan boekje, of op je cilinderkop.

Wat voor motor is het ?
#1802258
Wat is het bouwjaar van de auto ?
#1802267
Ben er even vanuit gegaan dat je bouwjaar 1999 is, met motorcode AKL (1.6 8v)

Dan kost de luchtmassameter ongeveer 215 euro incl. normaal, en rond de 100 euro incl. als ruildeel ( weet niet precies hoe het werkt met ruildelen). (normaal: 06A 906 461 B . als ruildeel: 06A 906 461 BX )

Lambda sensor komt ongeveer uit op 145 euro incl. ( 06A 906 265 E )
door witje
#1802360
kijk eerst eens naar de slang die van de rembekrachtiger naar de cil.kop gaat.
Deze scheurt vaak en daardoor gaat de motor valse lucht pakken en kan jouw klacht veroorzaken.
m.v.g Witje
#2818176
Dag VW'ers, ik plaats hier even een vraag over luchtmassameter meetwaarden aangezien dit onderwerp al bestond.

Ik vermoed dat mijn Golf 4 cabrio een slechte LMM heeft. Het blok is een 2.0 8v AWF. Het lijkt er op dat ik geen vacuümlekkages heb, alle filters zijn schoon en de uitlaat is ook netjes dicht.
Ik heb wat meetwaardes van de luchtmassameter, maar ik weet niet zeker wat de waardes zouden moeten zijn. Heeft iemand enige idee?

Air mass bij stationair: 1,41 g/s
Air mass bij vollast: 45 g/s


Bij een aantal momentopnames van de Lambdasensoren zag ik dit:

Lambda 1 is ongeveer 0,62V (lijkt mij in orde)
Lambda 2 is ongeveer 0.42V (lijkt mij ook in orde)

Ik vermoed dat ik een grote hoeveelheid lucht zou moeten meten bij vol gas en wat speurwerk op de website van gerritspeek doet mij vermoeden dat het bij mij een stuk meer moet zijn.

Foutcode:
(AWF - Motronic - MT/AT) DTC Description
17536 - Multiplicative fuel adaption, bank 1; lean mixture - Permanent
Gebruikersavatar
door MVW
#2818179
De waardes van de luchtmassameter die jij noemde zijn erg laag. Het lijkt erop dat je luchtmassameter een verkeerd signaal (van te weinig lucht) doorgeeft.

Stationair moet je rond de 3 tot 5 g/s en bij vollast rond de 90 g/s zitten.

Leesvoer: https://www.mvwautotechniek.nl/luchtmassameter/

Download daar even de luchtmassameter-tool en vul een aantal waarden in. Je zit dan aardig in de richting van wat het ongeveer moet zijn.
#2818194
Hey dat ziet er nuttig uit! Dankjewel, de waardes lijken inderdaad veel te laag. Ik ga de LMM vervangen en dan laat ik nog even het resultaat horen.

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.