VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#1908967
hoi,

Ik heb enkele weken geleden een Golf 4 station uit 2002 met AXR TDI blok gekocht. Nu ben ik een beetje aan het lezen over de wagen & deze TDI' s.

Klopt het dat het altijd verstandig is om de EGR klep af te sluiten, ik zou dit willen doen met behulp van dit setje;

http://www.vagtechniek.nl/index.php?mai ... cts_id=279

Zijn er nog meer van dit soort acties die sowieso slim zijn om te checken en uitvoeren?

(hij krijgt volgende week sowieso een apk en grote beurt)
Laatst gewijzigd door paul1981 op 23 okt 2011 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door MK2-VRT
#1908979
Je kan hem met Vagcom voor 85% dicht zetten, sommige modellen, dus ook die van jou zou het wel of niet niet meer mee lukken met een plaatje..

Trek de vacuumslang eens eraf, dop hem af en rij een paar dagen, gaat er geen motorstoringslampje branden, dan kun je ook het plaatje monteren..

Maar als je er af en toe eens stevig mee rijd, en hij nu goed loopt, kun je hem ook net zo goed laten voor wat het is..Bij problemen kun je altijd verder kijken mocht dat nodig zijn.
Gebruikersavatar
door Antera
#1909436
egr kan ook door middel van vagcom worden dichtgezet 85% , Jouw`AXR zou daar geen problemen me hebben.

kan dit eventueel voor je doen.

Allen het blok zal wat rauwer kunnen gaan lopen als hij koud is
Gebruikersavatar
door lscholten
#1909509
Mag ik vragen waarom je de egr klep zou willen afsluiten? Geven die problemen ofzo?

Ik heb zelf een 2.0 benzine met egr-klep en was hier wel nieuwsgierig naar ;)
Gebruikersavatar
door Antera
#1909536
Als een diesel luchtmengsel ideaal (met een overschot zuurstof) verbrand komt daarbij NoX vrij Dit komt omdat de verbranding temperatuur te hoog oploopt.

EGR wordt toegepast in deellast (als jij bijv. 100 rijd op de cruisecontrol )
In vollast is de klep dus gewoon gesloten.

Lage inspuithoeveelheid met in verhouding toch nog een vrij hoog volume zuurstof heeft als gevolg dat de temperatuur van de verbranding zelf (dus de flits boven de zuiger)iets hoger wordt waardoor de NoX uitstoot toeneemt (de uitlaatgas temperatuur neemt in deellast nauwelijks toe na het afdoppen van de EGR klep).

Er wordt via de EGR klep zuurstof arm uitlaatgas aan de cilindervulling toegevoegd om het zuurstof volumegehalte iets te verlagen de turbodruk is in deellast ook laag. hooguit 0,1 tot 0,3 bar overdruk

Door de ingenomen lucht een lager volume percentage zuurstof te geven verbrand de diesel met een lagere temperatuur waardoor de uitstoot van NoX aanzienlijk word verlaagd.

De temperaturen in vollast zijn vele malen hoger dan in deellast.
Dit komt omdat de inspuithoeveelheden en drukken veel hoger zijn en de verbranding per arbeidsslag dus ook veel langer duurt.
De uitlaatgas temperatuur is bijv in deellast ongeveer 300 graden en in vollast tussen de 600 a 800 graden of bij sommige zelfs nog wel veel hoger.

Dat is op zich mooi bedacht alleen kleven er in de praktijk natuurlijk ook een aantal nadelen aan het EGR systeem.

De verbranding wordt door het toepassen van EGR minder volledig waardoor meer koolwaterstoffen en dus ook meer roet kan ontstaan. Vaak vormt zich in het inlaatspruitstuk erg veel aanslag soms zelfs zo erg dat er foutcodes in de ecu komen. De regelklep wil nogal eens blijven hangen en dan in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast er veel uitlaatgassen de motor worden in gezogen. Je krijgt dan de bij vele bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken wat overigens de meeste TDI rijders zelf niet in de gaten hebben.

Verwacht van de ingreep geen sterke vermogenswinst maar pas het toe om in de toekomst problemen te voorkomen. Ook krijg je tijdens de roetmeting veel lagere waardes soms zelfs zo laag dat de keurmeester aan zijn meetapparatuur begint te twijfelen.
Gebruikersavatar
door Jan20vt
#1909540
Antera schreef:egr kan ook door middel van vagcom worden dichtgezet 85% , Jouw`AXR zou daar geen problemen me hebben.

kan dit eventueel voor je doen.

Allen het blok zal wat rauwer kunnen gaan lopen als hij koud is
Hij moet ook rauw klinken, nokkeren moet ie :E
Gebruikersavatar
door VarianTD
#1909881
Rij zelf ook al 2 jaar rond met een AXR met afgesloten EGR.
Heb de pakking er tussen uit gehaald, overgetekend op een plaatje blik
en met pakking samen weer gemonteerd.

Hij heeft nog nooit een foutcode gegeven en loopt er prima mee.

In elk geval een fijne gedachte dat het inlaat traject lekker schoon blijft.

Heb 2 jaar geleden nog een inlaat spruitstuk schoon gemaakt waar bij bijna 1cm.
kool en ellende in vastgekoekt zat.
Na het schoonmaken was de auto weer feller en zuiniger.
Gebruikersavatar
door lscholten
#1909884
@ Antera: Bedankt voor je heldere antwoord :tu: :tu:

Maar hoe zit dit dan met een egr klep bij benzinemotoren? De ABA motoren (2.0L blokken uit de usa geleverd in de golf 3 en 4) hebben namelijk ook een egr. Is het verstandig deze dicht te zetten?
Ik kreeg namelijk van de keurmeester te horen dat ik ook een zeer lage co2 had tijdens de apk... betekent dit dat die van mij waarschijnlijk al dicht zit?
Gebruikersavatar
door Christian280
#1909978
VarianTD schreef:Rij zelf ook al 2 jaar rond met een AXR met afgesloten EGR.
Heb de pakking er tussen uit gehaald, overgetekend op een plaatje blik
en met pakking samen weer gemonteerd.

Hij heeft nog nooit een foutcode gegeven en loopt er prima mee.

In elk geval een fijne gedachte dat het inlaat traject lekker schoon blijft.

Heb 2 jaar geleden nog een inlaat spruitstuk schoon gemaakt waar bij bijna 1cm.
kool en ellende in vastgekoekt zat.
Na het schoonmaken was de auto weer feller en zuiniger.
Dan heb ik de volgende vraag aan jou, hoe is jou dat gelukt?
ik wou hier ook aan beginnen, maar kreeg de boutjes van de erg-pijpje niet eens los die naar de inlaat toe loopt, en die van de inlaat zitten volgens ook muurvast.
was dit bij jou ook het geval? of ging alles makkelijk los?

ik heb namelijk nog 2 setjes liggen om het dicht te maken, maar misschien ben ik te bang, maar als die boutjes afknappen ben ik ook flink de sjaak.
daarbij heeft mijn auto inmiddels 340.000 gelopen dus het lijkt mij geen overbodige luxe om het eens te reinigen.
auto rijdt super goed, mankeert niks, alleen auto verbruikt afgelopen half jaar aanzienlijk meer
of heeft iemand zin in zo'n klusje om dat samen te doen?
Gebruikersavatar
door Antera
#1910295
lscholten schreef:@ Antera: Bedankt voor je heldere antwoord :tu: :tu:

Maar hoe zit dit dan met een egr klep bij benzinemotoren? De ABA motoren (2.0L blokken uit de usa geleverd in de golf 3 en 4) hebben namelijk ook een egr. Is het verstandig deze dicht te zetten?
Ik kreeg namelijk van de keurmeester te horen dat ik ook een zeer lage co2 had tijdens de apk... betekent dit dat die van mij waarschijnlijk al dicht zit?

benzine heeft het geen zin deze worden niet zo bevuilt mede omdat een bezine een veel schonere verbranding heeft :tu:
Gebruikersavatar
door MK2-VRT
#1910402
Als je een diesel eens vaker de hoge toeren in doet jagen, is dat dicht roeten ook al flink wat stukken minder..Bij normaal rijgedrag over een X aantal km koolt de boel dicht.

Maar als je geen problemen hebt, zou ik mooi niks doen en het zo laten..

Je kan wel alles preventief schoonmaken, maar dat heeft totaal geen nut.
door paul1981
#1910521
pm naar Antera gestuurd

@MK2 VRT; ik rij eigenlijk vrij suf met de golf, veel snelweg 120 met cruiscontrol erop en zo schakelen dat ie rond de 1800 toeren oppakt in 4, in 3 iets lager. 'K zal zo nu en dan eens doortrekken tot 4000 toeren in 3 en 4 bij t invoegen om de boel een beetje los te maken / houden..

Andere vraag wat ik met gewoon afvraag; als je dan flink doortrekt om het hele inlaattraject wat schoon te krijgen, waar blijft al die troep dan? 't Zijn flinke stukken troep zo te zien...
Gebruikersavatar
door Antera
#1910577
PB back.

die troep krijgt dan de kans niet om zo snel aan te koeken en vliegt dan gewoon de uitlaat uit. Dus lekker even laten doorblazen is geen overbodige luxe :tu:
Gebruikersavatar
door VarianTD
#1910956
De boutjes zitten idd. erg vast.
Als je een goed passende imbus sleutel hebt, moet je echt even kracht
zetten om ze los te krijgen.
Misschien kan je ze eerst voorzichtig laten schrikken door met een klein hamertje
even op de boutkopjes te tikken.
Meestal "knappen ze in een keer los en kan je ze daarna er met je vingers makkelijk
uitdraaien.
Als je kracht zet en onder belasting voel je hem iets verdraaien, is de kans
heel groot dat ze gaan breken, maar meestal springen ze in 1 keer los.
#1911342
Verder gelezen op t forum dat fr katalysator vervangen door een stuk buis geen nadelen maar wel een lager verbruik / iets beter reagerende motor oplevert.

Is dit zondermeer waar of zijn er nadelen die ik over t hoofd gezien heb? APK zou geen probleem moeten zijn las ik al.

Zijn de foto’s hiervan nog beschikbaar? Zit met pr[…]

navigatie MIB2

Iemand enig idee of er dit jaar nog een update kom[…]

Koppelings pedaal blijft soms hangen

Zou kunnen maar zou toch ook de slave cilinder kun[…]

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]