VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#1911357
paul1981 schreef:Verder gelezen op t forum dat fr katalysator vervangen door een stuk buis geen nadelen maar wel een lager verbruik / iets beter reagerende motor oplevert.

Is dit zondermeer waar of zijn er nadelen die ik over t hoofd gezien heb? APK zou geen probleem moeten zijn las ik al.
Een kat vervangen helpt het best bij geblazen motoren.
Met atmosferische motoren is het verschil minder groot.

heb hem zelf ook verwijderd en rij opeens 100 km. meer op een tank met een
motor die iets sneller oppakt en met een mooie turbo-fluit uit de uitlaat.

Hoe minder weerstand hoe beter.

(wel eens geprobeerd door een vergiet te schijten??) :LOL:
#1912407
VarianTD schreef:
paul1981 schreef:Verder gelezen op t forum dat fr katalysator vervangen door een stuk buis geen nadelen maar wel een lager verbruik / iets beter reagerende motor oplevert.

Is dit zondermeer waar of zijn er nadelen die ik over t hoofd gezien heb? APK zou geen probleem moeten zijn las ik al.
Een kat vervangen helpt het best bij geblazen motoren.
Met atmosferische motoren is het verschil minder groot.

heb hem zelf ook verwijderd en rij opeens 100 km. meer op een tank met een
motor die iets sneller oppakt en met een mooie turbo-fluit uit de uitlaat.

Hoe minder weerstand hoe beter.

(wel eens geprobeerd door een vergiet te schijten??) :LOL:
Ik heb er een Bosal Katvervanger onder zitten.
moet ik daar blij mee zijn of niet? roetfilter staat ook op het kenteken geregistreerd.

dus... laten zitten, of eronder weghalen?
Gebruikersavatar
door Christian280
#1912409
VarianTD schreef:De boutjes zitten idd. erg vast.
Als je een goed passende imbus sleutel hebt, moet je echt even kracht
zetten om ze los te krijgen.
Misschien kan je ze eerst voorzichtig laten schrikken door met een klein hamertje
even op de boutkopjes te tikken.
Meestal "knappen ze in een keer los en kan je ze daarna er met je vingers makkelijk
uitdraaien.
Als je kracht zet en onder belasting voel je hem iets verdraaien, is de kans
heel groot dat ze gaan breken, maar meestal springen ze in 1 keer los.
Precies, dat is waar ik tegen aan loop, het zit erg vast, en ik heb al een keer 3 dagen achter elkaar de boutjes van het egr pijpje op het uitlaatspruikstuk ingespoten met wd40 enzo
daarna eens de auto flink heet gemaakt en toen geprobeert los te draaien, zelfs dat wou niet:(
ben bang dat de rotzooi anders afbreekt, en dan ben ik ver van huis + veel euros kwijt

ben wel eens geneigd geweest om de auto gewoon bij de garage neer te zetten, mja, breken hun het af moet ik het alsnog betalen :?

mja, kijk wel eens een keer toch bedankt
#1912745
houd er rekening mee dat een auto met 2 lambda sensoren niet zomaar zonder kat kan je krijgt dan motorstoringen. Deze moeten een gereduceerde kat hebben waardoor alles nog net binnen de tolleranties blijft
#1914182
Vanavond is de EGR klep door Antera netjes softwarematig dichtgezet, daarnaast het hele systeem uitgelezen. Aangezien ik de auto 3 weken geleden heb gekocht is het prettig dat er géén storingen opdoken!

De katelysator laat ik voorlopig maar even zitten, geen zin in gedoe met evt. storingen..
#1914849
Je kan rustig de kat er onder vandaan halen.
Rij al bijna een half jaar zonder kat met het zelfde type motor.
Hij loopt mooier, pakt eerder op en klinkt beter.
En het belangrijkste is dat het verbruik gedaald is van ritje woon-werk van 6.6
naar 6.0 l/100km.
#1916682
ik heb 2 week geleden mijn kat eronder vandaan geflext en rechte buis ertussen gezet. Resultaat is iets meer gebrom als je een te hoge versnelling ingeschakeld hebt.Dat is het enige nadeel. En een heerlijke turbofluit en hij fluit veel langer door als je het gas los hebt gelaten. Motor loopt lekkerder en trekt iets mooier door onderin. Verbruik is van 6,0 naar 5,5 liter op de 100 km gegaan. Met de roetmeting had ik zelfs iets schonere meting dan met kat. Dit waarschijnlijk door vollediger verbranding. Ik heb een axr uit 2004. Volgende stap is andere koppeling vliegwiel en chippen :E :tu:
#1916687
Kijk, de bewijzen stapelen zich op!

Dat hij schoner is kan ook wel kloppen.
Tijdens normaal gebruik blijft er veel roet in de kat hangen wat dan bij
de roetmeting er in 1 keer uit geblazen wordt.

Met auto's die het net niet halen gaan ze vaak eerst een stuk racen in een
lage versnelling om de kat leeg te blazen.
#1917128
Antera schreef:nou mooi om het allemaal te horen een AXR kan je dus lekker katloos maken :tu:

idd. zonder enkel probleem.

Hij pakt sneller op, klinkt beter en is vooral zuiniger.
En natuurlijk in combinatie met een afgesloten EGR zonder foutcodes.
#1926187
Ik lees dat het verstandig is om een diesel eens een keer goed door te trappen.
Is dat dan 1x in de maand of 1x in de week.
En tot hoever moet je hem dan doortrappen?
Kan iemand mij daar misschien wat meer over vertellen?
wat je dan tegen gaat ik las iets van roet wat dan vast gaat zitten dat je dat er dan uitblaast?

Mvg Jacco

het gaat om een golf 4 1.9 tdi rode i 110pk uit 2001
zit een open uitlaat onder vanaf de turbo
#1926580
Je moet hem gewoon lekker warm rijden en goed warm dus grote afstanden op de snelweg zodat de motor goed warm word maar helemaal tegen gaan doe je het niet.

Nieuwere auto's doen het tegenwoordig zelf regelen door zo nu en dan de temperatuur op te laten lopen in het uitlaat systeem door uit zichzelf de verbranding aan te passen waardoor het systeem schoner blijft
#1926662
JaccoTDI schreef:Ik lees dat het verstandig is om een diesel eens een keer goed door te trappen.
Is dat dan 1x in de maand of 1x in de week.
En tot hoever moet je hem dan doortrappen?
Kan iemand mij daar misschien wat meer over vertellen?
wat je dan tegen gaat ik las iets van roet wat dan vast gaat zitten dat je dat er dan uitblaast?

Mvg Jacco

het gaat om een golf 4 1.9 tdi rode i 110pk uit 2001
zit een open uitlaat onder vanaf de turbo
Van hem af en toe lekker op zijn staart te trappen voorkom je dus dat de boel dicht roet..Gewoon even de toerenteller tegen het rood aan laten snuffelen kan geen kwaad..

Dus niet constant op -rollator snelheid- blijven rijden, maar af en toe even ervan langs geven kan geen kwaad.

Je moet voor de grap eens zien hoeveel roet er vaak in het inlaatspruitstuk zit, dit zit dan ook op andere delen en is lastig te verwijderen..

Gr Stefan
#2322938
Hallo,

Ik heb sinds een paar maanden een Passat 2.0 FSI (type 3C5). Nu heeft 'ie eerder EGR storingen gegeven, en na resetten zijn deze lang weggebleven. Gister had ik er weer één, gereset bij de dealer, maar vandaag brandt het lampje weer. Vervangen was nog niet nodig zij men gister (de prijs is all-in is 370,-- euro).

Kan je de EGR klep ook 'afdoppen' bij dit type auto? En wie kan me daarin helpen / dit voor mij doen? Ik ben wat auto's betreft een leek, maar heb gewoon geen zin om die 370,-- te dokken.

Gr.
navigatie MIB2

Iemand enig idee of er dit jaar nog een update kom[…]

Koppelings pedaal blijft soms hangen

Zou kunnen maar zou toch ook de slave cilinder kun[…]

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk