VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door JoostRiet
#2158928
Momenteel ben ik de mogelijkheden aan het bekijken om een Golf V GTI te kopen. Een collega attendeerde mij erop dat het wellicht interessant is om een Golf uit Duitsland te importeren. Nu ben ik de Duitse 'marktplaatsen' aan het afstruinen en zowel het aanbod als de prijzen zijn aantrekkelijk. Voor een GTI uit 2006 met een leuke kilometerstand is er al aanbod tussen de 8000 en 9000 euro terwijl je hier in Nederland al gauw tussen de 11000 en 12000 euro uit komt.

Mijn vraag is echter als volgt:

Op sommige sites lees ik dat je een restbedrag aan BPM betalen over de oorspronkelijke BPM. Dit was voor een 2006 Golf zo'n 9500 euro, hier moet je nog 23% over betalen wat neerkomt op zo'n 2300 euro. Op andere site lees ik echter dat je sinds 2009 slechts BPM hoeft te betalen over de HUIDIGE waarde van de auto. Volgens Autoweek ligt dit rond de 12300 euro, BPM is 45% wat neerkomt op 5535 euro. Als ik hier dat 23% over reken kom ik op 1275 euro uit.

Wat is nu de juiste redenering? Als ik uitga van het 2de scenario zou importeren een interessante optie zijn, terwijl dit in het eerste geval al een stuk minder is.

Graag zou ik hiernaast jullie mening willen over het de voors en tegens van het importeren en eventuele punten waar ik op moet letten.
Gebruikersavatar
door paafje
#2159532
Wil je het zeker weten wat je voor de auto kwijt bent kijk dan even op http://autoimport.autotelex.nl/merk.aspx

Even invullen je weet precies wat je kwijt bent.

Stappenplan:
Auto uitzoeken
Afspraak maken met eigenaar
Deal rondmaken
Autoambulance regelen of 5 daags kenteken aanvragen
Auto ophalen
Auto keuren/invoeren bij RDW
Aangifte doen bij Doaune
Wachten tot je van Duane mailtje krijgt met bedrag en rekeningnummer-----> BPM betalen.
2 dagen wachten op kenteken papieren

Auto tanken en gassen maar :tu:
Gebruikersavatar
door Mk2Niels
#2243807
Op autoweek staat een calculator waarmee je een redelijke schatting van de bpm maakt.

Reken wel dat je de auto moet ophalen. Het eendagskenteken wat je in duitsland koopt is niet geldig in nederland, je betaald dan 110 euro om slechts tot aan de grens te komen. Daarna moet je officieel bij het rdw een kenteken ophalen waarmee je vanaf de grens naar huis kan rijden. Daarom regel ik een autoambulance.

Zorg dat je bij de aankoop van je auto het Tuv document hebt. DIt is je Duitse apk en is ook geldig in Nederland dus hoef je je auto niet opnieuw apk te laten keuren.

Volgende dag rij je smorgens vroeg naar het rdw, daar haal je het eendagskenteken. Nu kan je met je nieuwe auto naar het rdw rijden voor een keuring. Daar lever je alle papieren en en bij de Douane je bpm. Uurtje later klaar:) Je kan een afspraak maken maar vind dit niet noodzakelijk aangezien ik meestal direct aan de beurt ben.

Je krijg per mail een bevestiging van het te betalen bpm bedrag en doet een spoedbetaling. Week later heb je je kentekenpapieren binnen en rijden maar:-D
door Lien
#2816373
Even een oud topic boven halen.

Ik ben al een tijdje op mobile.de aan het uitkijken naar een recente 2dehandswagen (VW Passat Variant B8 ). Deze zou ik willen invoeren naar België.

Ik heb echter een vraag over het originele VW onderhouds- en instructieboekje. Bij een Duitse wagen zal dat hoogstwaarschijnlijk ook in het Duits zijn.
Wat zijn zo de mogelijkheden om aan de Nederlandse versie te geraken?
door Mari
#2816378
... een en ander zal bij VW tegen betaling wel te verkrijgen zijn... maar de inhoud van het onderhoudsboekje (waar het eigenlijk om gaat) laat zich niet overzetten in een nieuw boekje (ivm stempels e.d.)
door Lien
#2816380
Momenteel rij ik ook met een 2dehands VW, destijds in een Belgische VW garage gekocht.
De voorgaande eigenaar was franstalig, het instructie- en onderhoudsboekje was dus ook franstalig. Destijds heeft deze garage dit vervangen door de Nederlandstalige versies. Maar het onderhoud wordt inderdaad wel telkens aangevuld in het Franstalige gedeelte.

Dus vermoedelijk zou de Duitse garage mij ook kunnen helpen aan de Nederlandstalige versies?

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Goedenavond, Ik heb sinds kort een GTD van 2016 g[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.

Klopt bekleding was toch ingesneden zag ik nu.