VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Audio, video & gaming in je auto
door Nofidea
Mijn audio in de auto werkt perfect! Totdat ik de auto start. Dan beginnen de speakers te kraken en doen het half niet. Zodra de motor uitgezet wordt werkt alles weer perfect. Iemand een idee wat dit kan zijn en hoe ik dit kan oplossen?? Zelf vermoed ik een massa/kabel probleem maar ik weet niet hoe ik dit kan testen.

Headunit
- Alpine CDA-9886R

Speakers zijn 2 composets voor en achter
- Ground Zero GZUC 1650

Aangesloten via 2 versterkers (met condensator)
- Soundstream Tarantula TRX 4.880
- Soundstream Tarantula TRX1000D

Iemand een idee om dit op te lossen?
Heb je voor de massa van je versterkers en je condensator allebei een aparte plaats gegeven? Anders kon dit nog wel eens t probleem zijn
Ik heb het zelf niet aangesloten, zat in de auto bij aankoop en heeft afgelopen 7 maand zonder problemen gespeeld.

Hierbij even een foto van de kofferbak waar t spul is weggewerkt.
Rode kabel komt vanaf de accu van de auto.

Afbeelding
Loopt je signaalkabel langs de pluskabel? Zo ja kan dit dynamoruis zijn. Je plus moet altijd vrij van de rest liggen!
zie wel dat de verdeel stationnetjes voor de voeding en de massa? ( blauwe kabel) erg dicht tegen elkaar aan liggen. En dat er twee kabels in de blauwe gaan dus massa van versterker en condensator op het zelfde punt aangesloten. Lijkt me ook niet bevorderlijk.
NielsMK4 schreef:Loopt je signaalkabel langs de pluskabel? Zo ja kan dit dynamoruis zijn. Je plus moet altijd vrij van de rest liggen!
jorna64 schreef:zie wel dat de verdeel stationnetjes voor de voeding en de massa? ( blauwe kabel) erg dicht tegen elkaar aan liggen. En dat er twee kabels in de blauwe gaan dus massa van versterker en condensator op het zelfde punt aangesloten. Lijkt me ook niet bevorderlijk.
Geen idee...Ligt er al sinds 2010 zo in, zelf auto 7 maand in bezit en heeft altijd gewerkt op deze manier. Dynamo zelf is verder niks mis mee.

Iemand wel eens hetzelfde probleem gehad?
door Antera
Ik denk dat je versterker niet lekker is. Je kan ook de aansluitingen eens goed nakijken. Het lijkt erop zodra de auto zelf stroom gaat verbruiken dat het mis gaat. Zo te zien ligt alles wel gescheiden. Zou zeggen kijk ook je accu eens na en je dynamo even nameten.
Antera schreef:Ik denk dat je versterker niet lekker is. Je kan ook de aansluitingen eens goed nakijken. Het lijkt erop zodra de auto zelf stroom gaat verbruiken dat het mis gaat. Zo te zien ligt alles wel gescheiden. Zou zeggen kijk ook je accu eens na en je dynamo even nameten.

Zowel accu en dynamo zijn goed. Zondag even de condensator inspecteren, en anders alles 1 voor 1 gaan testen...alleen daar heb ik neit zoveel trek in :lol:
Kan ook nog aan je condensator liggen.
Die kan wel (bijna) opgeblazen zijn of slijtage vertonen door ouderdom of wat dan ook.
Haal die er eens tussenuit door gewoon even de plus en min van de condensator af te schroeven.
Als ie dan niet meer ruist weet je genoeg.
Of het hele spul wordt gewoon te warm daar onder die mat in de reservewiel ruimte en is het langzaam aan gaan doorbranden in die versterker.
Is leuk weg gewerkt zo maar ik vind het niet zo'n succes op die plek.
RuupieV5 schreef:Kan ook nog aan je condensator liggen.
Die kan wel (bijna) opgeblazen zijn of slijtage vertonen door ouderdom of wat dan ook.
Haal die er eens tussenuit door gewoon even de plus en min van de condensator af te schroeven.
Als ie dan niet meer ruist weet je genoeg.
Of het hele spul wordt gewoon te warm daar onder die mat in de reservewiel ruimte en is het langzaam aan gaan doorbranden in die versterker.
Is leuk weg gewerkt zo maar ik vind het niet zo'n succes op die plek.

Zondag zal ik hem inspecteren en even loskoppelen! Thnx voor de tips iig! Hoop dat ik eruit ga komen!
Vandaag even alles bekeken.

- Massa nagelopen dat is in orde.

- Dynamoruis is niet aan de orde.

- Bekabeling zit goed vast en is juist aangesloten.

Waarschijnlijk is het probleem gevonden. De Condensator geeft alleen de melding LO. Dit doet hij zowel als de auto uit is, op contact staat en als de motor draait. Zal komende week even bij een audiozaak langs om met een andere condensator te testen.

Condensator is trouwens een Necom high performance 1.0 Farad
Afbeelding
Pvankooten schreef:Heb je ook gekeken of het punt waar je de massa op hebt aangesloten niet geoxideerd is? Condensator kun je wel weglaten, voegt weinig tot niets toe aan de werking van je installatie.

Massapunt is verder goed, geen oxidatie, dat is ook bekeken.

Als de auto uit is werkt alles gewoon goed, dat niet vergeten. Zodra de auto gestart wordt treed het probleem pas op. Ook bij het inschakelen van de lichten is er weer veschil in geluid waar te nemen, duidt dan toch op een stroomprobleem/spanningsprobleem?
Nofidea schreef:
Pvankooten schreef:Heb je ook gekeken of het punt waar je de massa op hebt aangesloten niet geoxideerd is? Condensator kun je wel weglaten, voegt weinig tot niets toe aan de werking van je installatie.

Massapunt is verder goed, geen oxidatie, dat is ook bekeken.

Als de auto uit is werkt alles gewoon goed, dat niet vergeten. Zodra de auto gestart wordt treed het probleem pas op. Ook bij het inschakelen van de lichten is er weer veschil in geluid waar te nemen, duidt dan toch op een stroomprobleem/spanningsprobleem?
Het geluid wat je hoort is gewoon interferentie zoals dat heet.
Er is iets in je auto wat dmv een magnetisch veld storing veroorzaakt op je audio installatie.
Aangezien je het probleem pas hebt bij draaiende motor vermoed ik toch iets met je dynamo.
Omdat je dynamo je accu gaat laden en vanaf daar weer met dikke kabels naar je versterker loopt kan dat ook best wel eens de oorzaak zijn.

Het is misschien lastig maar je kan (als het niet aan je condensator ligt) eens voor een test je + laadkabel van je dynamo afschroeven voor dat je de auto start zodat de dynamo geen invloed meer heeft op het electrisch systeem in de auto en dus geen ruis kan veroorzaken. ;)
Vandaag alles onderzocht, Uiteindelijk erachter gekomen dat dynamo goed is, massa goed, bekabeling goed, headunit goed. De onderste versterker en condensator zat geheel buiten het circuit aangezien de subwoofer al afgekoppeld was en dus niet gebruikt werd. Toen was er nog maar 1 punt wat het kon zijn en dat is de versterker. Met een andere versterker getest en toen was het probleem weg!

Nu op zoek naar een goeie vervangende ipv deze tijdelijke oplossing! Iedereen bedankt voor het meedenken!! :tu:
Babyblauwe Eco UP! -> CNG

@PaulusB werp eens een blik op de lijst met t[…]

Standkachel inbouwen golf 7.5 2017

Goedenmiddag heeft er iemand ervaring met een stan[…]

Bedankt. Dat is voor mij helaas te oud.

Gezien je zegt dat ie full options is, is er gee[…]

Regensensor plaatsen Golf 8

Goedemorgen, mijn wagen heeft zeker een lichtsenso[…]

Let je goed op dat je sleepcontact geschikt is and[…]

Motor afdekplaat VW golf 8R

Kap zelf bestellen en monteren kan nooit spannend […]

Je zal een unit moeten kopen en een scherm, Het is[…]