VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2364670
Hallo,

Ik heb 2 sportsturen met 2 verschillende naven maar heb bij allle 2 het volgende probleem: de afstand tussen mij stuurnaaf en het plastic cover rond het stuurslot is te groot (zie afstand 'a' op foto 2)

Er mag volgens het VW manual een speling van 2-4mm tussen zitten. Die speling is bij mij 7,5mm.
Op mijn stuurtkolom zit de bekende lange adapter opgeperst voor het dikkere stuurtype. Nu dacht ik dat de speling te groot is doordat de adapter niet ver genoeg opgeperst zat, maar ik krijg hem niet verder.
Achter deze adapter zit een veer, die moet als ik mij niet vergis volledig ingedrukt zijn door de adapter. Bij mij kan de veer nog paar mm verder ingedrukt worden zie ik..

Weet iemand hoe ik mijn stuur dus dieper op de kolom kan krijgen, ergens een afstelling of iets met die adapter? Is echt niet mooi die grote speling.

(2e foto is geen Golf, maar om te tonen over welke speling het gaat)

Afbeelding

Afbeelding
#2364723
Je hebt nog verschil in oud en nieuw type..Die speling kun je niks aan doen, een oud type heeft die bus niet, een nieuw type wel, dus de bus moet erop of eraf..

En verschil tussen een oud en nieuw type is de alarmlichtschakelaar, of die zit achter het stuur of in het dashbord zelf ( losse schakelaar )

Aan de speling zelf kun je niks doen.
#2364746
Ik heb eigenlijk oud type (03/88), de adapter heb ik er aantal jaar geleden opgeperst om een nieuwer type stuur te kunnen plaatsen.
Dit is een foto van mijn stuurkolom voor ik de adapter erop zette.
Afbeelding
Vanaf 09/88 hebben ze 'a' en 'b' weggehaald (de veer blijft zitten) en de adapter erop gezet. Ik heb exact hetzelfde gedaan.
Het zou dus allemaal identiek moeten zitten als bij een origineel nieuwer type, ik kan niet goed geloven dat iedereen met zo'n adapter een enorme speling heeft??
#2365594
Die veer verwijderen zal zorgen volgens mij dat er speling komt te zitten op de stuurstang in zijn huis.
#2365932
Snap eigenlijk niet dat je je er zo druk over kan maken..De auto is haast 25 jaar oud en overal zit wel speling o.i.d. op..

Het ligt ook nog standaard wat aan het chassisnummer welke delen je erin moet hebben zitten.

Afbeelding
#2366082
Dat is het net, de auto is 25 jaar oud maar ziet er zo niet uit. Ik weet niet hoe het bij jou zit maar bij mij zit er niet overal speling op. Het moet er allemaal correct uitzien en niet alsof eraan geprutst is. Precies alsof je zou zeggen "maakt niet uit dat je bumper scheef hangt, het is een oude auto".

Er blijken inderdaad 2 verschillende veren te zijn.
#2366142
Je vergelijkt schapen met koeien..

Hij kan wel net uitzien, maar hij is niet nieuw meer, dat er her en der wat speling aanwezig is, is wel normaal te noemen bij zo'n leeftijd..Je moet dus niet letterlijk opvatten dat de helft scheef erbij mag hangen, want dat bedoel ik er niet mee.

Die veer zit er bij een nieuwer type ook op, zit de bus bij jou wel ver genoeg erover ? Of zit hij al zover zodat nu de veer helemaal ingedrukt zit ?
#2366158
Mijn huidige situatie is te zien op allereerste foto in beginpost, ik heb enkel de veer en adapterbus erop. Ik heb de adapter er maximaal opgeperst, de veer is hierdoor bijna helemaal ingedrukt maar dus niet helemaal.

Ik ga nu even kijken of het stuurslothuis er niet te ver opzit.
#2367634
Bedankt voor de hulp iedereen, ik heb het opgelost.

Ik heb bewijs gevonden (rode pijl) dat het slothuis heeft bewogen. De inbusbout in de foto was zo goed als los!
Afbeelding

Zoals je ziet in de onderstaande foto heb ik het slothuis naar me toe getrokken tot op de juiste plaats en de bout vastgedraaid! Dit zorgt er ook voor dat de plastic covers iets meer naar het stuur komen.
Afbeelding

En nog iets veel belangerijker, voor een of andere redden kon ik nu wel de adaptor verder op de stuurkolom persen. Om goed te zijn moet je een paar mm hebben tussen de rand van de adaptor en de schroefdraad van de kolom (zie foto).
Afbeelding

Resultaat: speling is nu 3,8mm (moet volgens VW tussen 2-4mm zitten) in plaats van 7,5mm ervoor.
Afbeelding

Afbeelding

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Goedenavond, Ik heb sinds kort een GTD van 2016 g[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.

Klopt bekleding was toch ingesneden zag ik nu.