VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Taigo, T-Cross, T-Roc, Tiguan & Touareg.
door bertgerma
Ik heb sinds afgelopen week mijn airco van mijn Touareg 2.5 TDI R5 kapot. (model 2004)
Ik stond te wachten en hoorde in een keer een raar geluid en zag wat rook (damp) aan de zijkant van de auto.
Na verder te willen rijden deed de airco het dus niet meer.
Nu hebben ze bij de garage vastgesteld dat de compressor kapot is en vernieuwd moet worden.
Ook moet het hele systeem gereinigd worden, omdat als dit niet gebeurt, de nieuwe compressor binnen no time weer kapot gaat.
Iemand een idee waarom dat dit is en hoe kan dit zo in een keer kapot gaan?

Alvast bedankt.

(Nog steeds tevreden over mijn Touareg, top auto)
door MK2-VRT
Te weinig olie in de compressor waardoor hij kapot is gelopen ??

Spoelen omdat dan ook slijpsel in het systeem kan komen door het kapot lopen van de pomp, en dat doet een nieuwe pomp geen goed.

Ook kan de magneetkoppeling kapot zijn, dan kan hij ook geluid maken en niet meer werken, maar als de garage de pomp zegt, zullen ze dit wel geconttoleerd hebben.
door pip
Compressors worden constant aangedreven dus geen magneetkoppeling.

Rook/ damp kan ook koudemiddel zijn die, als de druk in het systeem te hoog oploopt (+40 bar), door de smeltbeveiligingsklep op de airco pomp afgeblazen word. (oorzaak: defecte regelklep in de compressor of druksensor op aircoleiding meet een te lage waarde en koelvinnen worden niet voldoende aangestuurd)

Zit er nergens een gat in je leiding geschuurd ?

Als de compressor vastgelopen is, is spoelen van het systeem een zware aanrader zoals MK2-VRT al schrijft :tu:
door Wouterp
Ik ken ze alleen met magneet koppeling... kan zijn dat een touareg anders is maar kan het me slecht voorstellen.

At ts , zonder spoelen zal de garage ook niet doen , kun je binnen no time weer aan een nieuwe pomp.
Wanneer heeft de arico voor het laatst een servicebeurt gekregen? Daarbij wordt niet alleen koude middel maar ook de olie op het juiste niveau gebracht namelijk.
door pip
Ja klopt, een vrijloopkoppeling ;)
door bertgerma
Bedankt allemaal voor de reacties.

De auto staat nu bij de garage hier in Italie en ze hebben dus geconstateerd dat de compressor kapot is.
De garage vertelde mij i.d.d. de installatie te spoelen alvorens er een nieuwe compressor in te zetten.
We hebben de auto pas sinds Oktober, dus wanneer de airco voor het laatst is nagekeken, weet ik niet.
Ik begrijp dus dat bij service van de airco ook de olie en alles van de compressor wordt nagekeken.
Om de hoeveel tijd moet ik de airco na laten kijken? Elk jaar of zo?
Staat dit los van gewoon onderhoud, of wordt bij een grote beurt ook automatisch de airco nagekeken?
Misschien in Nederland anders dan in Italie.
Nou ik krijg een dezer dagen een prijsopgave, dus ik ben benieuwd. Zal wel de hoofdprijs zijn.

Groeten
door JeffV8
Hoi Bertgerma,

Kun je al iets meer vertellen over je airco?
Wat waren de kosten in Italië? of heb je het toch laten maken in Nederland?

Is het inmiddels opgelost?

Gr Jeff
door TouaregR5
Onlangs ook Airco problemen gehad... alle koelmiddel kwijt, airco uitgezet en uit laten staan om schade aan de compressor te voorkomen (staat in het boekje overigens). Garage gebeld en het eea uitgelegd... 2 dagen heeft mijn vrouwtje zonder airco kunnen rijden maar wel met het dakraam lekker open, garage geweest... ze hebben het gemaakt en ding werkt weer perfect. Was bij mij een slang geklapt als ik het goed heb.
Ze hebben de airco weer gemaakt, gereinigd en gevuld en is weer steenkoud. Koste iets van rond de 300 euro ex. btw, incl. 2 dagen leenauto.
door JeffV8
Volgens mij een kwaaltje dus van de Touareg

Toen ik mijn auto kocht bleek de airco ook niet te werken, ook hier zat een gaatje in een van de hoofdleidingen, heb dat natuurlijk laten maken.

De leiding incl arbeidsloon en het opnieuw afvullen was 490 euro geloof ik

Heb de leiding gezien , deze was van aluminium en wel dik 2 meter lang.

Nu is ie weer ijskoud

Gr Jeff
door bertgerma
Uiteindelijk heb ik hem hier in Italie laten maken. Ik woon hier namelijk, dus een beetje lastig naar NL rijden om hem te laten maken. Uurloon ligt hier ook lager ongeveer € 40,00 per uur, incl. BTW.
De compressor was kapot en die alleen koste al € 650,00 zonder BTW en dan nog wat arbeid erbij.
Zit je toch al aan een kleine € 1000,00. Niet mis alleen voor een airco.
Daarnaast waren er nog een paar kleine dingen, maar wel een flinke rekening.
door JeffV8
Inderdaad veel geld , bij mijn oldtimer de MB 560Sl is deze ook pas vervangen en dat koste ook bijna 1000 euro.

Veel geld zoals ik al zei maar ja je rijdt nu in ieder geval weer cool, en beter 1000 euro betalen dan dat het helemaal niet gemaakt kan worden, toch?

Gr Jeff
Radiator slaat niet aan

Even een serieuze toer gemaakt, auto heeft het laa[…]

Hoi allen :), Ik hoor sinds kort een gekraak/ clu[…]

@Mari Een laatste update..... De software van […]

Handleiding VW Tiguan

Beste, ikzelf heb ook een tiguan van 2020 uit dui[…]

Foto’s:

Je moet idd gaan nadenken waar kvs en olie bij el[…]

Allereerst welkom op dit forum... Website van Ger[…]

Turbo 1.4TSI Stuk

Hoi Iedereen, Ik heb een Golf V uit 2008 echt met[…]