VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Taigo, T-Cross, T-Roc, Tiguan & Touareg.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door JeffV8
#2443045
Beste Forummers,

Vanmorgen auto gestart en niks aan de hand, loopt als een zonnetje

Na 300 meter zet ik de auto uit voor de deur om zooi in te laden en start de auto daarna weer zonder probleem.

Na 1 kilometer zet ik de motor uit om zooi uit te laden en ik hoor dat de ventilator blijft draaien.
Tevens zie ik in m'n schermpje de melding, dat er remvloeistof ontbreekt.
Auto remt goed en het rempedaal zakt niet in de diepte tijdens het remmen.
Nergens kan ik zien dat er remvloeistof lekt en of zie ik plekken op de grond.

Ook blijft de koelventilator blijft loeien ook als ik de motor uitzet of zelfs de auto geheel op slot zet.
Na ongeveer 5 minuten stopt de ventilator wel. De motor is niet warm want heb max 2 kilometer gereden , dus warm kan ie niet zijn ,

Het lijken mij 2 afzonderlijke problemen die naar mijn mening niks met elkaar te maken hebben.


Zit zelf te denken aan een storing in de computer of een sensor die niet goed werkt.


Wie weet of denkt te weten wat dit zou kunnen zijn en /of heeft dit ook al eens meegemaakt?

Vervelend is dat het zondag is en dus de dealer / specialist dicht is.

Alle ideeën zijn welkom wat het zou kunnen zijn.

O ja voor de volledigheid, het is een Touareg 4.2 V8

Vast bedankt

Gr Jeff
Gebruikersavatar
door pip
#2443073
Controleer je remvloeistof peil in het reservoir eens (driehoek afdekkapje eerst uitbouwen links onder de voorruit/motorruimte)
koelvin kan van alles zijn, koelvin-kabel-stekker-sensor-boordspanning....

Is de accuspanning in orde, het zijn stroomslurpers (een extra startaccu achter in het koffer geeft je het gevoel dat hij prima start) Minimaal 40 ampère trek hij weg als alles uitgeschakeld en alleen het contact ingeschakeld is. Hierdoor krijg je de vreemdste storingen.
#2443085
pip schreef:Controleer je remvloeistof peil in het reservoir eens (driehoek afdekkapje eerst uitbouwen links onder de voorruit/motorruimte)
koelvin kan van alles zijn, koelvin-kabel-stekker-sensor-boordspanning....

Is de accuspanning in orde, het zijn stroomslurpers (een extra startaccu achter in het koffer geeft je het gevoel dat hij prima start) Minimaal 40 ampère trek hij weg als alles uitgeschakeld en alleen het contact ingeschakeld is. Hierdoor krijg je de vreemdste storingen.

Hoi PIP,

Hier en foto van mijn motor ruimte, ik neem aan dat je bedoeld links tegen het schutbord gezien vanaf de bestuurdersstoel?


Het rare is hij is 4 september APK gekeurd en alles was in orde.
Wat ik ook raar vind is dat beide dingen nu ineens opkomen, gisteren nog bij IKEA geweest in Amsterdam en nog een kilometer of 100 gereden en toen was er niks aan de hand, ook niet na herhaaldelijk starten en weer motor uitzetten.

Ampère meter geeft 14 aan, bij contact aan en ook na starten.

Erg raar, heb de auto natuurlijk pas een kleine 2 weken. de handleidingen geven ook geen oplossing :SCRATCH:

Ik zal de remvloeistof even controleren maar kan mij haast niet voorstellen dat er een lekkage is bij de remmen of dat de vloeistof pijl te laag staat, vanaf 4 augustus heb ik net een kleine 1000km gereden en op 4 september is hij APK gekeurd.

Wordt vervolgd

Wie nog meer ideeën?
Vast bedankt iedereen voor het meedenken


Groeten Jeff
Bijlagen:
Motor 4.2 V8
Motor 4.2 V8
Motor ruimte.jpg (43.89 KiB) 9685 keer bekeken
#2443099
hawkeye schreef:Jee, wat is dat allemaal keurig afgedekt zeg, geen kabel meer te zien. Hopelijk heb je de oorzaak snel gevonden.

Ja het zijn gelukkig maar afdekplaatjes, maar ze zijn wel slim bij VAG, je kunt bijna zelf niks meer doen aan de auto.

Ik hoop ook dat het een niet al te groot probleem is

Gr Jeff
Gebruikersavatar
door pip
#2443123
Afbeelding

inderdaad onder rechthoek zie je de gele dop van het remvloeistofreservoir.
(Overigens kun je de afdekplaten rond de motor gewoon met beleid lostrekken naar boven in volgorde.)

Op contact moet de voltmeter +/- 12,5 volt aangeven, met lopende motor 13,5-14 volt.
Advies is testen, geen succes of verbetering dan uitlezen en wissen, meetwaarden controleren v.d. koelvloeistof temperatuursensor, en kijken welke storingen terugkomen/niet te wissen zijn.

Heeft je auto een extra startaccu achterin de kofferruimte/reservewielruimte ?
Accu voor boordspanning zit onder de bestuurdersstoel.
#2443196
Hoi PIP,

net even remvloeistofniveau bekeken en die staat netjes tot aan de pijlrand.
Ook het koelstofniveau staat netjes

De radiatorvent draai nog steeds alsof de auto heel erg warm is geweest met rijden en gaat na een minuut of 3 uit.

In het Dashboard brand het lampje van het rondje met uit uitroepteken erin wat zou betekenen dat het remvloeistofniveau te laag is.

Morgen denk ik maar even nar de dealer om het te laten uitlezen, gevoelsmatig lijkt het mij geen groot probleem ,denk inderdaad aan een sensor of iets dergelijks

Of heeft iemand nog een ander idee.

Heb inderdaad in de kofferbak daar waar het reservewiel normaal zit een accu zitten (Zie foto)

gr Jeff
Bijlagen:
Foto 21.JPG
Foto 21.JPG (86.54 KiB) 9616 keer bekeken
Gebruikersavatar
door pip
#2443234
Dit lampje..

Afbeelding

Of je (voet)handrem staat er nog op c.q. de micro-switch is defect .

De accu achterin is een extra optie (bij een V10 TDI standaard), een startaccu of een extra accu voor de stand kachel en/of na-verwarming als je de motor uitschakelt.
#2443238
Hoi PIP,

Ja klopt dat lampje brand, ik heb de handrem nog nooit gebruikt :SCRATCH:

Maar wat ik niet begrijp is dat tegelijkertijd dat lampje ging branden , er een waarschuwing kwam van dat de remvloeistof te laag was , en dat de radiatorventilator bleef loeien

De auto heeft inderdaad standkachel, wat is naverwarming eigenlijk?


Gr Jeff
#2443465
Zo vanmorgen even bij de dealer geweest

vwb de voet/handremindicator was het gewoon dat de hand/voetrem pedaal niet geheel naar boven kwam waardoor de hand/voetrem indicator aan bleef staan.

Vwb dat de radiatorventilatoren aanblijven staan zowel bij koud als warme motor, daarvoor heb ik een afspraak gemaakt om dat na te kijken , men zei het kan veel zijn , maar waarschijnlijk is het een relais of een andere indicator. Ze slaan wel af na een minuut of 5. De dealer zei wel , het kan geen kwaad, maar rij niet weken zo door ivm aanslag op de accu's , tijdens rijden laden ze gewoon weer op, maar als de ventilatoren aan zouden blijven dan trekken ze de accu leeg.
Dus aanstaande maandag 23 sept heb ik een afspraak gemaakt bij Kamsteeg in Voorschoten.

Alle vloeistoffen nagekeken en alles was perfect, kan haast ook niet anders want de auto heeft pas 4000km gelopen na zijn laatste grote beurt

Wordt vervolgd vwb de radiatorventilatoren

Gr Jeff

ps. kreeg ook te horen dat de auto vanaf aflevering 65 garage bezoeken heeft gehad :shock:
#2443472
JeffV8 schreef:

ps. kreeg ook te horen dat de auto vanaf aflevering 65 garage bezoeken heeft gehad :shock:

:shock: :shock: :shock:

haha wees blij dat jij die bezoeken niet hebt hoeven betalen :LOL:

hopen dat het allemaal meevalt en dat je nog lang van de wagen kan genieten :tu:
#2443685
jordi schreef:
JeffV8 schreef:

ps. kreeg ook te horen dat de auto vanaf aflevering 65 garage bezoeken heeft gehad :shock:

:shock: :shock: :shock:

haha wees blij dat jij die bezoeken niet hebt hoeven betalen :LOL:

hopen dat het allemaal meevalt en dat je nog lang van de wagen kan genieten :tu:
Hahaha ja inderdaad, was ik nu failliet geweest denk ik, heb er rekeningen van gezien ruim 7000 euro.

Ja ik hoop ook dat de reparatie van de radiatorventilatoren binnen de perken blijft, men had het vermoeden dat het iets is van een sensor of relais, maar men moet dus eerst diagnose stellen :shock: en vaak zijn die kosten hoger dan het onderdeel wat kapot is

Maar maandag zullen we het weten , en dan zal ik de terug koppeling weer doen


Gr Jeff
#2446440
Even een up-date

Vanmorgen de auto opgehaald, is weer gemaakt

Er was een temperatuursensor die af en toe verkeerde waardes aan gaf waardoor het leek dat de motor van de auto te warm zou zijn.
Hierdoor bleven de ventilatoren koelen.

Sensor is nu vervangen en alles doet het weer zoals het hoort


Gr Jeff
Radiator slaat niet aan

Even een serieuze toer gemaakt, auto heeft het laa[…]

Hoi allen :), Ik hoor sinds kort een gekraak/ clu[…]

@Mari Een laatste update..... De software van […]

Handleiding VW Tiguan

Beste, ikzelf heb ook een tiguan van 2020 uit dui[…]

Foto’s:

Je moet idd gaan nadenken waar kvs en olie bij el[…]

Allereerst welkom op dit forum... Website van Ger[…]

Turbo 1.4TSI Stuk

Hoi Iedereen, Ik heb een Golf V uit 2008 echt met[…]