VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Diefstal en vernielingen aan VW's
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Demio
#2473099
Beste forumgebruikers

Na enkele maanden hier op het forum geregistreerd te zijn moet ik met pijn in het hart vaststellen dat mijn zwarte VW Golf V Rabbit TDI 90pk/66kW is gestolen in de nacht van 30 op 31 december 2013... en dan nog in mijn eigen straat. :GRR: Plaats delict: Antwerpen (BE)

Wat heel verontrustend is dat klaarblijkelijk professionele (wellicht Oost-Europese?) bendes zich zomaar toegang kunnen verschaffen tot je wagen en je anti-diefstalsysteem met transponder zomaar kunnen kraken. Of je wagen dus in een 'bewoonde' en 'verlichte' zone staat is dus totaal niet meer van belang. Dit is dus opnieuw een waarschuwing voor heel West-Europa!

Zo ik hier lees is de vrees groot het hier om een diefstal 'op bestelling' zou gaan. En dan moet je weten dat er nog Golfjes in de buurt staan (dan wel geen Rabbit) én dat mijn Golf al 5 jaar oud is en niet meer 'de jongste' is. En buiten Golf en Polo heb je immers ook wel wat duurdere auto's op straat staan. En dan heb ik pech dat het net mij moet overkomen natuurlijk.

De wagen heeft diverse routes in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Italië en Kroatië doorstaan. Buiten deze landen heeft het ook (mits omzichtigheid) Polen en de Tsjechische Republiek overleefd. En als het er dan op aankomt komen ze gewoon thuis in je eigen straat je wagen ophalen.

Pittig detail: omtrent eerdere ervaringen ben ik al voorbeeldig om mijn boorddocumenten en het front van de radio steeds uit mijn wagen te halen. Ook enige andere kostbare voorwerpen lagen niet in het voertuig. Weet iemand of ze zonder papieren van de wagen ook ver kunnen geraken?

Hierbij nog extra speciale kenmerken (een Rabbit is op zich al te onderscheiden van andere Golfjes). Alvast dank om mee een oogje in het zeil te houden. Enige tips zijn welkom!

Europese nummerplaat met Belgisch kenteken 1COQ022
uitvoering: Rabbit (buitenaan herkenbaar aan de zilverkleurige horizontale deurlijsten aan beide zijkanten + zilverkleurige lijsten op voorkant aan rooster + zilverkleurige lijst onderaan de kofferdeur).
op de voorruit twee Zwitserse vignetten (11+12) - bovenaan rechts bestuurderszijde + één vignet van de Tsjechische Republiek (links onderaan passagierszijde).
Achteraan de wagen op het koetswerk een sticker met opdruk 'Rabbit' (rechts onderaan de kofferdeur, sticker links naast de 'TDI' markering)
4 x alu siervelgen: type Atlanta
Gemonteerde banden: 4 x 205/55R16 91V van het merk Michelin
Deze uiterlijke kenmerken maken de wagen uniek ter herkenning! Zo rijden er geen twee rond...

De wagen staat geseind en ik hoop nog goed nieuws te krijgen maar ik lees ook veel slechte verhalen. Als ik nieuws heb hoor je het hier. Echt wel klote! Dat anti-diefstalsysteem gaf je altijd een beetje een geruststelling maar blijkbaar is dit dus een 'valse' gedachte geweest.
Gelukkig ben ik wel voor diefstal verzekerd maar het liefst heb je je wagen toch nog ongeschonden terug natuurlijk.

Ik stel verder het beleid van de constructeur (VW) danig in vraag na het voorval. Je hoort al jaren inbrakenplagen in Volkswagens en het blijkt ook dat diefstallen bij Volkswagen het meest voorkomen. VW's afdoen als 'populair' helpt deze slachtoffers niet! Waarom doet VW dan niets aan het verbeteren van hun anti-diefstalsystemen op reeds verkochte wagens (als dienst-na-verkoop) én idem voor nieuwe wagens? Als bendes het gemakkelijk kunnen kraken staat je wagen dus eigenlijk gewoon los met het opschrift 'Pak 'm maar mee'...Je kan je immers inbeelden dat iemand die van zulks slachtoffer wordt niet zo happig is om opnieuw een Golf te kopen (in de vrees die op termijn weer gestolen zou worden). En wie zet nu die Schengen-grenzen steeds verder open voor zgn. Europeanen die op onze kap met ons verdiend geld hier geld komen verdienen en/of nog altijd een haat vertonen tegen West-Europa?! Ik heb die muur daar destijds niet gezet hoor...

Hoe kan je je Golf trouwens nog beter beveiligen? In garage plaatsen, mechanisch stuurslot, GPS tracking inbouwen? Ik doe nu al mijn papieren en radiofront (+ externe GPS) telkens in en uit de wagen. Het wordt allemaal natuurlijk wel omslachtiger met nog eens een extra stuurslot. Op de duur zit je vijf minuten in je wagen voor je kan vertrekken of opnieuw thuis kan binnenstappen. Grrmbl.

Dank bij voorbaat voor enige tips!
Foto gestolen wagen: http://pic.twitter.com/t1gEy8FTDt --> pls-RT
Overige foto's via Facebook: graag delen a.u.b.: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 0364598218
Laatst gewijzigd door Demio op 18 jan 2014 19:05, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door MK2-VRT
#2473134
Het is en blijft kl*te als ineens je auto weg is..

Wat wel helpt is je K-lijn onderbreken met een schakelaar, dan komen ze wel ( zonder schade ) in de auto, maar komen niet in de ecu of in de teller, en krijgen dan ook niet de startblokkering eraf, werkt beter dan een duur alarm.

GPS systeem kan ook wel, maar tegenwoordig hebben ze ook GPS blockers die het signaal verstoren, en dan vind je hem ook niet meer.
Gebruikersavatar
door Kingpin
#2473137
MK2-VRT schreef:Het is en blijft kl*te als ineens je auto weg is..

Wat wel helpt is je K-lijn onderbreken met een schakelaar, dan komen ze wel ( zonder schade ) in de auto, maar komen niet in de ecu of in de teller, en krijgen dan ook niet de startblokkering eraf, werkt beter dan een duur alarm.

GPS systeem kan ook wel, maar tegenwoordig hebben ze ook GPS blockers die het signaal verstoren, en dan vind je hem ook niet meer.
:tu:
Gebruikersavatar
door Demio
#2473941
deca schreef:Zelf begin ik ook wel schrik te krijgen en kijk meer naar een subtiel track & trace systeem
Ik wil je geen schrik aanjagen hoor maar het is nu éénmaal de realiteit. Wagen heeft vroeger al in Kroatië geweest en mits omzichtigheid ook in Polen en Tsjechië... en uiteindelijk stelen ze 'm na vijf jaar gewoon in je eigen straat in België. Hoe safe ben je hier dan nog?
Gebruikersavatar
door Demio
#2473942
MK2-VRT schreef:Het is en blijft kl*te als ineens je auto weg is..

Wat wel helpt is je K-lijn onderbreken met een schakelaar, dan komen ze wel ( zonder schade ) in de auto, maar komen niet in de ecu of in de teller, en krijgen dan ook niet de startblokkering eraf, werkt beter dan een duur alarm.

GPS systeem kan ook wel, maar tegenwoordig hebben ze ook GPS blockers die het signaal verstoren, en dan vind je hem ook niet meer.
Bedankt voor je tips. Mochten ze 'm nog terugvinden (waar blijkbaar niet veel kans toe is) zal ik de tips zeker ter harte nemen. Is gewoon een mechanisch stuurslot ook geen tegenhouder van diefstal? Maar ja, moet je er telkens mee liggen klooien natuurlijk.

Begrijp ik het dan goed dat men dus toch in de wagen zonder schade kan komen d.m.v. de code van de sleutel te kraken... en dat men toch nog via OBD moet klooien om de startonderbreking uit te schakelen? Je zou dan denken dat ze met die loopsleutel en de gekraakte code toch kunnen vertrekken, zonder OBD-gepruts? Want om in de auto te raken heb je geen OBD-aansluiting natuurlijk...
Laatst gewijzigd door Demio op 04 jan 2014 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door Demio
#2473944
Jeff schreef:In 2012 al gestolen? :SCRATCH:
Excuses Jeff! Dit moest natuurlijk 2013 zijn. Heb het aangepast! Ik hoop mee dat ie teruggevonden wordt.
Gebruikersavatar
door Demio
#2473946
Row schreef:Tip wat ik hoorde van een vag monteur is de obd kabels losmaken en op een andere plek monteren voor eigengebruik.
Wel de orginele aansluiting houden als dummy zodat de inbrekers met de laptop kunnen kloten wat ze willen maar niks met je software kunnen doen. ;)
Bedankt voor je tip. Mochten ze 'm nog terugvinden (waar blijkbaar niet veel kans toe is) zal ik de tip zeker ter harte nemen. Is gewoon een mechanisch stuurslot ook geen tegenhouder van diefstal? Maar ja, moet je er telkens mee liggen klooien natuurlijk. Wel erg dat je zelf een systeem moet bevinden dat slimmer is dan dat van de constructeur...

Begrijp ik het dan goed dat men dus toch in de wagen zonder schade kan komen d.m.v. de code van de sleutel te kraken... en dat men toch nog via OBD moet klooien om de startonderbreking uit te schakelen? Je zou dan denken dat ze met die loopsleutel en de gekraakte code toch kunnen vertrekken, zonder OBD-gepruts? Want om in de auto te raken heb je geen OBD-aansluiting natuurlijk...
Gebruikersavatar
door MK2-VRT
#2474003
Daarom de K-lijn onderbreken en ze komen niet weg, hoef je ook niet moeilijk liggen doen om een dummy te gaan plaatsen..

En ook al zou je overal spanning opzetten, dan nog gaat er niks kapot, de K-lijn staat ook spanning op die naar 0V gelegd word tijdens het lezen.

Schakelaar kost je een euro en werkt perfect..
Gebruikersavatar
door Demio
#2480274
MK2-VRT schreef:Daarom de K-lijn onderbreken en ze komen niet weg, hoef je ook niet moeilijk liggen doen om een dummy te gaan plaatsen..

En ook al zou je overal spanning opzetten, dan nog gaat er niks kapot, de K-lijn staat ook spanning op die naar 0V gelegd word tijdens het lezen.

Schakelaar kost je een euro en werkt perfect..
Had ik het geweten (of vinden ze 'm nog terug), dan weet ik wat te doen. Kost dat maar zo weinig, lijkt me wel 'iets' te goedkoop? De werkuren zijn wellicht wel hoger als je dit zelf niet kan... Ja en je zou bijna zeggen: waarom zet de constructeur het er dan niet in? Maar ja, als dat standaard op dezelfde plaats wordt geplaatst, dan weet men die schakelaar ook altijd te vinden. Dus met zo'n schakelaar kan je zelf ook nog in je eigen wagen met je eigen sleutel maar moet je eerst de schakelaar gebruiken vooraleer je kan starten?
sandor1987 schreef:Dat gaat te makkelijk
Bedankt om dit te delen, al zou ik toch opletten met zulke informatie in publieke berichten te zetten. We moeten de dieven zeker niet aansporen... Maar ja, als het al op YouTube staat kan iedereen er aan natuurlijk. We kunnen er dus van op aan dat 'criminele garagisten' de boel misbruiken!
Gebruikersavatar
door MK2-VRT
#2480327
Deze lijn onderbreken wilt enkel zeggen dat je niet meer kan communiceren met de controllers ( computers ) Dit staat los van het in de auto komen en starten, hij slaat namelijk altijd aan, ook als je de k-lijn onderbreekt, je zet de schakelaar enkel ertussen en uit ( kabel onderbroken ), zodat ze niet de startblokkering kunnen verwijderen met het apparaat..Enkel als je hem zelf wilt uitlezen, of de garage het wilt doen, zet je het schakelaartje 'aan'

Je maakt het schakelaartje op een plaats waar je hem :

1) Niet ziet
2) Moeilijk bij komt
3) Alleen jezelf weet

Als je een microschakelaar neemt, is deze zo klein, dat jezelf eerst 3x moet kijken voor je hem vind.

Ga er maar vanuit dat als ze een auto willen meenemen, ze echt geen half uur gaan liggen zoeken waarom het ze niet lukt, dan zijn ze allang weg.
Gebruikersavatar
door Demio
#2481744
MK2-VRT schreef:Deze lijn onderbreken wilt enkel zeggen dat je niet meer kan communiceren met de controllers ( computers ) Dit staat los van het in de auto komen en starten, hij slaat namelijk altijd aan, ook als je de k-lijn onderbreekt, je zet de schakelaar enkel ertussen en uit ( kabel onderbroken ), zodat ze niet de startblokkering kunnen verwijderen met het apparaat..Enkel als je hem zelf wilt uitlezen, of de garage het wilt doen, zet je het schakelaartje 'aan'.
Bedankt voor je toelichting! Is duidelijk nu! Dient dus enkel ter uitlezing, dus moet je de schakelaar ook niet telkens activeren en deactiveren als je zelf vertrekt of ergens toekomt. Scheelt een heel gedoe en lijkt me een effectieve en goedkope beveiliging.
Nu nog zien of de wagen ooit in degelijke staat terecht komt, anders kan ik de raad niet toepassen natuurlijk. Had ik het maar op voorhand geweten natuurlijk... Maar ja, het is nu zo.
P1031 p2270 code 02 sensor

Hallo laaste dagen krijgen we meerdere codes op on[…]

Lane assist pas bij 80km/h?

Lijkt me lastig, lane assist wil je, kost wat kost[…]

Lijkt me niet normaal. Mijn auto heeft het gelukki[…]

navigatie MIB2

Inderdaad, er nu op eens een nieuwe update (nov '[…]

Hallo allemaal, Ik ben nieuw hier en nog aan het […]

Denk dat het linkje net wat anders beschrijft. Bij[…]

Nieuwe firmware 1969 Golf 8

Deze kan geupdate worden naar 1969 geen enkel pr[…]

Had jij een oplossing? Ik heb een soortgelijk prob[…]