VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
door WJT
#2520907
Wie kan mij helpen met het volgende:

Ik heb een Golf III 1.4 CL van 1993.
Het probleem is dat de motor zo nu en dan plotseling kan uitvallen. In het begin (enkele jaren geleden) was het slechts een licht, nauwelijks merkbaar, stottertje. Later viel de motor totaal uit. De frequentie wordt steeds hoger.

Ik heb reeds het complete ontstekingscircuit vervangen vanaf de bobine tot aan de bougies. (Alles nieuw)
Tevens heeft de garage er al meerdere keren naar gekeken, maar heeft niets kunnen ontdekken.

Het probleem lijkt een electronisch. Als de motor stopt, stopt deze volledig. Niet eerst op halve kracht of iets dergelijks. Hooguit met iets wat gestotter (aan/uit) kort voorafgaand dat deze volledig uitvalt.
Het probleem is in de winter nagenoeg niet aanwezig. 'S zomers regelmatig. Maar zoals gezegd de frequentie van uitval loopt op. Momenteel kan ik geen rit maken zonder dat deze een keer uit valt.
Tevens zijn mij een aantal zaken opgevallen:
- bij het inschakelen van de richtingaanwijzer en/of ruitenwisser valt de motor ook wel eens uit (zeker niet in alle gevallen)
- bij een van de uitvallen hoorde ik relais schakelen onder mijn stuurkolom.

Omdat ik het in de electronische hoek zoe, heb ik ook al enkele aardpunten van corosie ontdaan en opnieuw vast gezet. Mogelijk dat ik het juiste aardpunt nog niet te pakken heb gehad.

Wie kan me met bovenstaande helpen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Willem Jan
door WJT
#2520938
Hey Sandor,

Dank voor je tips.
Ik neem aan dat dynamo voldoende laadt: heb nooit geen problemen met een lege accu of iets dergelijks.
Blokje achter het contactslot zal ik idd eens controleren: veel voorkomend probleem?

Willem Jan
door WJT
#2528933
Afgelopen periode de zaken nagelopen:

- laadprobleem: niet aan de orde. Geen accuproblemen kunnen ontdekken.
- stekkerblokje achterzijde contactslot: alle connectoren (5stuks totaal) een aantalkeren los gehad en weer opgestoken om een optimale verbinding te verkrijgen.
- alle relais nagelopen en waar van toepassing schoongemaakt. (Ruitenwisser interval werkt nu beter :tu: )

Er blijven mijnsinziens nog 2 opties over:
- relais brandstofpomp is niet jofel :?
Ik zal deze met een ander relais uitwisselen of nieuwe kopen om 't uit te sluiten.
- BDP sensor niet lekker
Uhmmmm, da's de minst plezierige optie.... :(
Wat ik er van heb kunnen terugvinden is dit een bekend euvel. Lastige is alleen om dit goed te kunnen vaststellen:
* mijn auto is van 1993 en heeft dus nog geen OBD-aansluiting (pas vanaf 1995). Dus uitlezen is niet echt mogelijk (of kan dit wel eenvoudig?)
* ik heb de most-cheap-version golf III :mrgreen: en dus geen toerenteller: wanneer de motor af slaat, maar je nog wel snelheid hebt en daardoor de motor rondgeslingerd wordt, zou je bij een defecte BDP-sensor geen toeren meer hebben op de toerenteller.
Vervanging is niet een 5 min klusje en een sensor niet bepaald goedkoop. (Zie ook: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=797455) Dus om de BDP-sensor zondermeer ff te vervangen vind ik niet echt een goed plan voor een brikkie dat nog maar €500 waard is.
Maar goed, ik loop uit de mogelijke opties van oorzaken.

Ik hoor graag of jullie nog opties, tips&tricks of commentaren hebben!

Willem Jan

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Goedenavond, Ik heb sinds kort een GTD van 2016 g[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.

Klopt bekleding was toch ingesneden zag ik nu.