VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door Ilker
#2537205
Beste,
Ik zit nog met een vraagje ivm de krukas.
Gaat over een VW Golf 2 GTD 1989 met een EcoDiesel motorblok.
Ik heb een andere poelie gebruikt, maar bij stationair gedraai zie je duidelijk dat ie een tikkeltje slingert.
Wanneer je het toerental verhoogd naar 1200rpm hoor je geschuur/gebrul dat van 1 van de poelies afkomt. Ook moet ik erbij vermelden dat ik een kortere V-snaar in gebruik heb dan stock.
Buurman roept; Je lager van de waterpomp is misschien stuk omdat je v-snaar te kort is.
Maar dat schurend geluid verdwijnt bij 1400rpm.

Garagist gebeld; Ja uw krukastandwiel dient vervangen te worden om het geslinger te doen stoppen.
Ok, dus ik snel een autoshop gebeld die aan dat tandwiel kan komen voor een 38euro van Febi Bilstein ipv dat dure origineel spul.

Nu zat ik even te denken.. Moet er bij deze werken de distributieriem er af? Deze is al 2x aangespannen geweest, is een 3de keer los maken en aanspannen nog slechter of moet ik weer spanrollen en d-riem gaan bestellen?
Gebruikersavatar
door MK2-VRT
#2537278
Distributie moet er niet af voor de krukaspoulie waar je V-snaar over loopt. Voor het tandwiel wel, maar daar zal echt geen slingering inzitten.

Monteren en opnieuw spannen, waarom een nieuwe distributie set ?? Nergens voor nodig als hij nog niet zo oud is, anders meteen mee vervangen want kosten niks van dit type..

En, laat je buurman lekker roepen, raakt kant noch wal die uitspraak, als je v-snaar te kort is krijg je hem niet eens over de poulies heen, dus onzin.
door Ilker
#2537291
De distributie is zo'n halfjaar oud denk ik en heeft maar in totaal 4000-5000km gedraait, dus dan hoeft het niet denk ik.

Ik denk dat ik het niet goed verwoord heb; Tijdens het monteren van de kortere v-snaar had ik inderdaad het probleem dat ie korter was, 15mm. Ik kreeg hem niet in de poelies tenzij ik de dynamo er helemaal moest uitschroeven en daarna terug opspannen, tijdens het monteren wou ik het 17mm boutje van de dynamo vast maken maar kreeg ik niet geregeld. Wilde maar niet vast komen te zitten omdat de dynamo te laag stond.
De dynamo hoger opheffen met een koevoet ging niet, de riem was te strak. Dus wat heb ik gedaan?

V-snaar vanaf de dynamo er terug tegoei ingestoken, zo over de waterpomp, en half opgehangen op de krukaspoelie. Ik ben toen de auto gaan starten (NIET HELEMAAL). Gewoon een kick gegeven zodat de poelies gaan draaien, en toen pas schoot die v-snaar in de krukaspoelie. Op een andere manier ging het niet.
Daarom dat de buurman ook zei dat ik zogezegd binnen 3 weken sta te ''huilen'' dat m'n waterpomp lek gaat zijn.
#2537304
Ilker schreef:De distributie is zo'n halfjaar oud denk ik en heeft maar in totaal 4000-5000km gedraait, dus dan hoeft het niet denk ik.

Ik denk dat ik het niet goed verwoord heb; Tijdens het monteren van de kortere v-snaar had ik inderdaad het probleem dat ie korter was, 15mm. Ik kreeg hem niet in de poelies tenzij ik de dynamo er helemaal moest uitschroeven en daarna terug opspannen, tijdens het monteren wou ik het 17mm boutje van de dynamo vast maken maar kreeg ik niet geregeld. Wilde maar niet vast komen te zitten omdat de dynamo te laag stond.
De dynamo hoger opheffen met een koevoet ging niet, de riem was te strak. Dus wat heb ik gedaan?

V-snaar vanaf de dynamo er terug tegoei ingestoken, zo over de waterpomp, en half opgehangen op de krukaspoelie. Ik ben toen de auto gaan starten (NIET HELEMAAL). Gewoon een kick gegeven zodat de poelies gaan draaien, en toen pas schoot die v-snaar in de krukaspoelie. Op een andere manier ging het niet.
Daarom dat de buurman ook zei dat ik zogezegd binnen 3 weken sta te ''huilen'' dat m'n waterpomp lek gaat zijn.
Je poelie kan krom zijn,

Waarom koop je geen langere riem?!?!?!?
door Ilker
#2537317
ivysangers schreef:
Ilker schreef:De distributie is zo'n halfjaar oud denk ik en heeft maar in totaal 4000-5000km gedraait, dus dan hoeft het niet denk ik.

Ik denk dat ik het niet goed verwoord heb; Tijdens het monteren van de kortere v-snaar had ik inderdaad het probleem dat ie korter was, 15mm. Ik kreeg hem niet in de poelies tenzij ik de dynamo er helemaal moest uitschroeven en daarna terug opspannen, tijdens het monteren wou ik het 17mm boutje van de dynamo vast maken maar kreeg ik niet geregeld. Wilde maar niet vast komen te zitten omdat de dynamo te laag stond.
De dynamo hoger opheffen met een koevoet ging niet, de riem was te strak. Dus wat heb ik gedaan?

V-snaar vanaf de dynamo er terug tegoei ingestoken, zo over de waterpomp, en half opgehangen op de krukaspoelie. Ik ben toen de auto gaan starten (NIET HELEMAAL). Gewoon een kick gegeven zodat de poelies gaan draaien, en toen pas schoot die v-snaar in de krukaspoelie. Op een andere manier ging het niet.
Daarom dat de buurman ook zei dat ik zogezegd binnen 3 weken sta te ''huilen'' dat m'n waterpomp lek gaat zijn.
Je poelie kan krom zijn,

Waarom koop je geen langere riem?!?!?!?
Ik dacht ook dat de poelie krom was, maar dat is niet zo? ik heb 2 verschillende gebruikt hoor dus daar ligt het nie aan, is de krukastandwiel die nie goed is volgens de garagist.

Langere riem? slipt sneller door, ik had een Continental AVX10x965, die was te smal en te groot, na een maand was ie al in 2 gescheurd.
Nu zit daar een AVX13x950. Breder model die ook korter is.
door Ilker
#2550843
Verder nog niets gebeurd, alleen dat ik een barst gezien heb op de kortere v-snaar, verdomme :GRR:

Verder ben ik aan het kijken hoe ik aan de slag kan met de ombouw naar front mounted intercooler.
Mijn inlaatspruitstuk wil ik niet laten omdraaien, moet ik dan een soort mof/flens kopen van 180graden zodat ik de ic buizen kan aansluiten?
Verder heb ik een downpipe liggen die dikker is, maar origineel van vorm is. Hopelijk win ik daar iets meer koppel mee of geluid ofzo want de einddemper blijft origineel tot ie rot is
Afbeelding
door Ilker
#2551712
Kan je mij ook alvast een paar intercoolers verwijzen welke ik moet nemen?
Ik dacht aan ene van een mercedes sprinter van 1995-2006.
zijn die front mounted of niet?
door Ilker
#2551746
Gaat dat ook dan? Wist ik totaal niet hoor dat je die 90gr bocht om kon draaien zonder het gehele spruitstuk eraf te koppelen...
Heel erg bedankt voor die tip!
ps; weet nog altijd niet of de sprinter IC's vanaf 1995-2006 front mounted zijn of niet.
#2552004
Origineel zijn zijn ze allemaal fmic's. Uiteindelijk bepaal je zelf hoe of waar je de ic plaatst, ligt eigenlijk aan de ruimte die je beschikbaar hebt in je motorcompartiment en aan de grootte van je ic. Misschien moet je dan nog zelf bevestigingsplaatjes maken...

Ik heb nou zelf ook een ic'tje gekocht (alleen nog geen buizen) en moet nou alleen nog kijken naar hoe, wat en wanneer. Hebt t op t moment alleen een beetje druk.
door Ilker
#2552184
Even een update vermelden;
De krukastandwiel is vervangen. Nà het uithalen van het oude tandwiel zagen ik en de monteur dat de krukas zelf ook wat beschadigd was. Hij heeft deze terug zo goed mogelijk vlak gevijld.
Nu slingert de krukaspoelie niet meer

Ivm de IC, Sta je zo ver al mocroplay? :D
Ik ga deze week ene bestellen via winparts, maar moet ook tegelijkertijd een dynamo hebben, want ik heb gezien dat de poelie van m'n dynamo niet meer fris is, is niet meer mooi rond, ik zie een afwijking in dat wieletje.

Komt goed :tu:

Garage kan niet vinden waarom lamp niet brand. Lam[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Check deze video :tu:

Elevate your dating game with the top site for has[…]

navigatie MIB2

Iemand enig idee of er dit jaar nog een update kom[…]

Koppelings pedaal blijft soms hangen

Zou kunnen maar zou toch ook de slave cilinder kun[…]

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]