- 04 jul 2014 15:12
#2563056
Ik heb flink wat forums afgespeurd maar niet kunnen vinden wat het probleem is bij mijn Golf 3 1.6 AEE motor.
Symptomen
1) Sinds kort loopt de motor onregelmatig stationair. I.p.v. constant 600 toeren schommelt hij tussen 600 en 1100 toeren. Er komt bij stationair lopen ook een flink getik uit het gasklephuis.
2) Af en toe als ik rustig wegrijd na het starten(!) stijgt het toerental tot ongeveer 3000 toeren en blijft het daar eventjes hangen. Het voelt als het ware alsof de gaskabel blijft hangen (is niet zo).
3) Wat mij ook opviel is dat de regelunit van de gasklep een huilend geluid maakt als de auto op contact staat, dit huilende geluid blijft voor onbeperkte tijd doorgaan.
Geen problemen tijdens het rijden
Tijdens het rijden loopt de motor perfect en zeer zuinig (1 op 16 gemiddeld), ook olieverbruik is heel laag. Het toerental is altijd constant. Tijdens uitrollen loopt het toerental ook netjes terug.
Uitgevoerde testen/werkzaamheden
- Gasklep gereinigd (was overigens nog heel schoon). Pakking onder de oplegplaat van de gasklep zag er netjes uit. Wel zat er wat oliedrap op de bovenkant van de oplegplaat.
- Vorig jaar, circa 14.000 km terug, is de ontsteking vervangen: rotor, verdelerkap en bougies.
- Vacuümslangen naar rembekrachtiger en de vacuümslang links van de gasklep gecheckt met remreiniger, geen effect. Slang carterontluchting ook in goede staat.
- Koelwater temperatuursensor stekker los gehaald: motor ging stationair constant 3000 toeren lopen. Klopt dit?
- MAP sensor stekker los gehaald: weinig verandering merkbaar. Klopt dit?
- Het lijkt erop dat het onregelmatig stationair lopen is begonnen nadat de auto lang stationair gedraaid had (+- 3 tot 5 minuten). Is hier een link met de ECU of mogelijk geresette inleerwaarden van de gasklep?
Iemand enig idee wat er aan de hand is?
Twee filmpjes gemaakt na schoonmaak gasklep:
Contact: https://www.youtube.com/watch?v=GCJZfGX ... e=youtu.be
Stationair: https://www.youtube.com/watch?v=VHWIEtD ... e=youtu.be
Symptomen
1) Sinds kort loopt de motor onregelmatig stationair. I.p.v. constant 600 toeren schommelt hij tussen 600 en 1100 toeren. Er komt bij stationair lopen ook een flink getik uit het gasklephuis.
2) Af en toe als ik rustig wegrijd na het starten(!) stijgt het toerental tot ongeveer 3000 toeren en blijft het daar eventjes hangen. Het voelt als het ware alsof de gaskabel blijft hangen (is niet zo).
3) Wat mij ook opviel is dat de regelunit van de gasklep een huilend geluid maakt als de auto op contact staat, dit huilende geluid blijft voor onbeperkte tijd doorgaan.
Geen problemen tijdens het rijden
Tijdens het rijden loopt de motor perfect en zeer zuinig (1 op 16 gemiddeld), ook olieverbruik is heel laag. Het toerental is altijd constant. Tijdens uitrollen loopt het toerental ook netjes terug.
Uitgevoerde testen/werkzaamheden
- Gasklep gereinigd (was overigens nog heel schoon). Pakking onder de oplegplaat van de gasklep zag er netjes uit. Wel zat er wat oliedrap op de bovenkant van de oplegplaat.
- Vorig jaar, circa 14.000 km terug, is de ontsteking vervangen: rotor, verdelerkap en bougies.
- Vacuümslangen naar rembekrachtiger en de vacuümslang links van de gasklep gecheckt met remreiniger, geen effect. Slang carterontluchting ook in goede staat.
- Koelwater temperatuursensor stekker los gehaald: motor ging stationair constant 3000 toeren lopen. Klopt dit?
- MAP sensor stekker los gehaald: weinig verandering merkbaar. Klopt dit?
- Het lijkt erop dat het onregelmatig stationair lopen is begonnen nadat de auto lang stationair gedraaid had (+- 3 tot 5 minuten). Is hier een link met de ECU of mogelijk geresette inleerwaarden van de gasklep?
Iemand enig idee wat er aan de hand is?
Twee filmpjes gemaakt na schoonmaak gasklep:
Contact: https://www.youtube.com/watch?v=GCJZfGX ... e=youtu.be
Stationair: https://www.youtube.com/watch?v=VHWIEtD ... e=youtu.be