VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2563056
Ik heb flink wat forums afgespeurd maar niet kunnen vinden wat het probleem is bij mijn Golf 3 1.6 AEE motor.

Symptomen
1) Sinds kort loopt de motor onregelmatig stationair. I.p.v. constant 600 toeren schommelt hij tussen 600 en 1100 toeren. Er komt bij stationair lopen ook een flink getik uit het gasklephuis.
2) Af en toe als ik rustig wegrijd na het starten(!) stijgt het toerental tot ongeveer 3000 toeren en blijft het daar eventjes hangen. Het voelt als het ware alsof de gaskabel blijft hangen (is niet zo).
3) Wat mij ook opviel is dat de regelunit van de gasklep een huilend geluid maakt als de auto op contact staat, dit huilende geluid blijft voor onbeperkte tijd doorgaan.

Geen problemen tijdens het rijden
Tijdens het rijden loopt de motor perfect en zeer zuinig (1 op 16 gemiddeld), ook olieverbruik is heel laag. Het toerental is altijd constant. Tijdens uitrollen loopt het toerental ook netjes terug.

Uitgevoerde testen/werkzaamheden
- Gasklep gereinigd (was overigens nog heel schoon). Pakking onder de oplegplaat van de gasklep zag er netjes uit. Wel zat er wat oliedrap op de bovenkant van de oplegplaat.
- Vorig jaar, circa 14.000 km terug, is de ontsteking vervangen: rotor, verdelerkap en bougies.
- Vacuümslangen naar rembekrachtiger en de vacuümslang links van de gasklep gecheckt met remreiniger, geen effect. Slang carterontluchting ook in goede staat.
- Koelwater temperatuursensor stekker los gehaald: motor ging stationair constant 3000 toeren lopen. Klopt dit?
- MAP sensor stekker los gehaald: weinig verandering merkbaar. Klopt dit?
- Het lijkt erop dat het onregelmatig stationair lopen is begonnen nadat de auto lang stationair gedraaid had (+- 3 tot 5 minuten). Is hier een link met de ECU of mogelijk geresette inleerwaarden van de gasklep?

Iemand enig idee wat er aan de hand is?

Twee filmpjes gemaakt na schoonmaak gasklep:
Contact: https://www.youtube.com/watch?v=GCJZfGX ... e=youtu.be
Stationair: https://www.youtube.com/watch?v=VHWIEtD ... e=youtu.be
#2563081
Nee, dat heb ik niet gedaan. Ik heb de stekker van het gasklephuis ook niet los gehad. Als het opnieuw inleren effect kan hebben dan laat ik dat snel doen.

Ik heb de zoekfunctie veel gebruikt, maar kom zo steeds problemen tegen waar het toerental tijdens het rijden ook schommelt. Omdat het schommelen in mijn geval alleen bij stationair draaien plaats vindt verwacht ik dat de oorzaak dan ook ergens anders ligt en er veel veelvoorkomende problemen uit te sluiten zijn?
#2566834
Omdat ik geen reacties heb gehad ben ik langs een VW garage geweest voor het inleren. Daar zeiden ze dat bij het opnieuw inleren van de gasklep de gasklep vaak stuk gaat en je de auto dan helemaal niet meer kunt starten. Is dat echt zo?
Zo ja, dan zou het misschien verstandig zijn van te voren een backup gasklephuis aan te schaffen.

Het schommelen in de toeren is nog gelijk, maar heb ook maar een paar honderd km gereden (voornamelijk snelweg). Alleen tijdens het uitrollen begint de motor nu op een gegeven moment ook te schokken en hij is ook een keer afgeslagen in de file.
#2566836
Nooit van gehoord, volgens mij is dit weer een broodje aap..

Inleren kan nooit de gasklep kapot maken, het kan hoogstens niet lukken als een potmeter niet meer werkt, dan krijg je een error..
#2567736
Het leek mij ook al sterk dat de gasklep stuk zou gaan bij het inleren. De komende tijd heb ik de auto minder nodig dus zal ik er weer mee aan de slag. Eerst resetten en opnieuw inleren, daarna verder kijken. Houd jullie op de hoogte. Bedankt voor de reactie's.
navigatie MIB2

Iemand enig idee of er dit jaar nog een update kom[…]

Koppelings pedaal blijft soms hangen

Zou kunnen maar zou toch ook de slave cilinder kun[…]

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk