VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Tuning en Styling van Golf & Jetta VI, VII
Hallo,

Omdat mijn vraag op het Autoweek forum helaas geen inhoudelijke reactie heeft opgeleverd, probeer ik het hier nogmaals:

Ik bezit sinds een jaar een VW Golf 6 Variant 1.4TSI 118Kw met af-fabriek sportonderstel (volgens mij 15mm verlaagd) en originele VW 18" velgen. De auto rijdt op zich perfect, maar af en toe vind ik die combinatie onderstel/wielen toch wel érg hard. De winterbanden zitten op originele VW 16" velgen en dan is hij uiteraard zachter, maar nog altijd vrij stug (zeker op dwarsrichels en niet al te strak asfalt).

Omdat ik de 18" velgen zo mooi vind staan, wil ik liever geen kleinere velgen eronder zetten. Via een vriend van me ben ik op het idee gekomen om de originele VW dempers te (laten) vervangen door een setje Koni FSD (Frequency Selective Damping). Het zijn feitelijk een soort van adaptieve dempers, maar dan zonder elektronica e.d. Op basis van de bewegingsfrequentie wordt de demper harder of juist zachter, wat volgens de marketing prietpraat perfect zou zijn bij een auto met grote wielen en platte banden.

De prijs van zo'n setje valt mij nog alleszins mee (iets meer dan € 600,- in Duitsland, zonder montage), maar het probleem is dat ik nergens kan proefrijden met een (vergelijkbare) auto met deze setup én niet of nauwelijks gebruikerservaringen op internet kan vinden (op deze review na, maar daarbij wordt niet vermeld of er een normaal of sport onderstel op de referentie auto's zit: http://www.autowereld.com/autotests/id/1999), zeker niet van mensen met een VW Golf 6 Variant (waarvan ik mij afvraag in hoeverre deze ondersteltechnisch afwijkt van de Golf 5 Variant). Ook bij mijn VW dealer hebben ze geen ervaring met deze FSD set van Koni, wel met de gele Koni sport dempers en die zouden harder zijn dan die wat ik er nu onder heb zitten (maar dat is dan ook geen vergelijk).
Het is dus de vraag of vervanging van de dempers het gewenste effect heeft...eenmaal eronder ga ik ze er uiteraard niet meer zo snel weer onderuit laten halen want dan ben ik weer (de)montagekosten kwijt.

Is er hier iemand die uit eigen ervaring iets kan zeggen over die Koni FSD dempers, liefst i.c.m. een vergelijkbare auto en/of met af-fabriek sport onderstel?

Alvast bedankt voor de input!
Ik heb ook een "sport" onderstel onder m'n Golf 6 en ben ook aan het kijken wat ik wil.. Ik twijfel over Air, ivm prijs.
Koni schroefset lijkt mij ook wel wat, ook niet duur. Al maar KW Variant 2 gekeken? Das ook een mooie set en kan je hardheid instellen. 1250 euro. :tu:

Je stelt de vraag in het VCDS/VCP/OBD11 subforum..[…]

Groene lijn door km teller

ik heb een vw tiguan van 2018 sinds kort staat er […]

Hey Kan je me meer vertellen over deze garagist? […]

Touran teller inleren

waar woon je ?

Golf 7 1.4 tsi storing P226300

en heeft u het inmiddels kunnen oplossen, ik ben z[…]

Beste forumleden. De Up van mijn vrouw heeft een s[…]

Alarm

De auto is uitgelezen. Volgens de garage is het po[…]

de wielen zijn verkocht