VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2595275
Hallo! Ik heb een probleem met mijn Golf 3 1.6, en ik ben op zoek naar de oorzaak. Hopelijk vind ik iemand die mij kan adviseren wat te doen:

Drie weken geleden ging na een uur rijden mijn koelvloeistof lampje branden. Aangekomen op locatie (na ong. 10km met lampje te hebben gereden en mn ogen op de temperatuur meter) ben ik gaan kijken onder de kap. Wat bleek: het peil stond te laag in het reservoir. Toen bedacht ik me dat ik eigenlijk nooit in de gaten heb gehouden hoe hoog het peil gestaan heeft, in het jaar dat ik de Golf heb. :shock: De olie heb ik wel altijd gepeild. Het verbruik hiervan is minimaal. Ongeveer 1 liter per 1000/1500 km.

Nadat ik het koelvloeistof bijgevuld had, ben ik elke dag gaan kijken of het peil zakte. Dit was minimaal en dus ben ik er mee op gehouden in de veronderstelling dat het wel goed zat. Echter, kwam ik er eergisteren achter dat het peil weer iets gezakt was..

Zelf dacht ik meteen aan een lekke koppakking. Echter:
- is volgens de temperatuur meter naast mijn toerenteller het blok nooit echt heet geweest. Steady 90 graden..
- zie ik geen mayonaise achtige substantie aan de binnekant van mijn oliedop
- komt er geen witte rook uit mijn uitlaat. (alleen snachts als het buiten flink afgekoeld is)

Wat wel opvalt is dat mijn temperatuur meter na een koude start en 4,5 km gereden te hebben al op 90 graden staat. En blijft staan.

Nu lag ik vandaag onder mijn auto te turen en zag ik aan het einde van de dikke slang die uit mijn koelvloeistof reservoir komt, een druppeltje hangen. (zie foto, van onderen gemaakt:)

Afbeelding

En uiteraard lag er onder dit druppeltje, een plasje:

Afbeelding

Locatie van plasje (zie mijn wijzende vinger)

Afbeelding

Omdat ik geen kenner ben qua auto techniek vroeg ik me af of dit de lekkage is die ik zoek... En hoe ik het beste kan checken of het niet (ook) mijn koppakking is.
#2595302
Allereerst. 1 liter olie op 1000/1500km minimaal!? Ik vind dat anders behoorlijk veel !

Dat je koelvloeistofpeil zakt vind ik niet heel raar, gezien dat hij lekt. Als je motor op bedrijfstemperatuur is, staat je koelvloeistofsysteem onder druk. Dus dan perst hij de KVS er wel uit als hij ergens lekt. Ik zou lekkage opsporen en verhelpen, dan zal dat weer opgelost zijn,
#2595845
Hoi Niels!

Ik heb de lekkage dus gevonden. Als je de onderste slang van het kvs reservoir volgt, kom je bij het thermostaathuis uit (toch?). Daar zit een lekje. Ik ga dinsdag kijken hoe het lek daar komt, en daarvoor moet ik mijn kvs aftappen. Stomme vraag misschien, maar waar doe ik dat?

Ik heb in mijn vraagbaak boek gelezen dat het de onderste slang van het thermostaathuis is die je los moet draaien, maar dan krijg je nooit alle koelvloeistof er uit lijkt me? Is niet het laagste punt iig...
#2595883
Je kan de onderste slang van je radiateur loshalen, maar dan loopt je radiateur ook leeg. Als je de onderste slang van je thermostaathuis los haalt stroomt in principe je motor leeg. Ik denk dat je thermostaathuis zelf gescheurd is.. :tu:
navigatie MIB2

Iemand enig idee of er dit jaar nog een update kom[…]

Koppelings pedaal blijft soms hangen

Zou kunnen maar zou toch ook de slave cilinder kun[…]

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk