- 11 okt 2014 02:08
#2595275
Hallo! Ik heb een probleem met mijn Golf 3 1.6, en ik ben op zoek naar de oorzaak. Hopelijk vind ik iemand die mij kan adviseren wat te doen:
Drie weken geleden ging na een uur rijden mijn koelvloeistof lampje branden. Aangekomen op locatie (na ong. 10km met lampje te hebben gereden en mn ogen op de temperatuur meter) ben ik gaan kijken onder de kap. Wat bleek: het peil stond te laag in het reservoir. Toen bedacht ik me dat ik eigenlijk nooit in de gaten heb gehouden hoe hoog het peil gestaan heeft, in het jaar dat ik de Golf heb. De olie heb ik wel altijd gepeild. Het verbruik hiervan is minimaal. Ongeveer 1 liter per 1000/1500 km.
Nadat ik het koelvloeistof bijgevuld had, ben ik elke dag gaan kijken of het peil zakte. Dit was minimaal en dus ben ik er mee op gehouden in de veronderstelling dat het wel goed zat. Echter, kwam ik er eergisteren achter dat het peil weer iets gezakt was..
Zelf dacht ik meteen aan een lekke koppakking. Echter:
- is volgens de temperatuur meter naast mijn toerenteller het blok nooit echt heet geweest. Steady 90 graden..
- zie ik geen mayonaise achtige substantie aan de binnekant van mijn oliedop
- komt er geen witte rook uit mijn uitlaat. (alleen snachts als het buiten flink afgekoeld is)
Wat wel opvalt is dat mijn temperatuur meter na een koude start en 4,5 km gereden te hebben al op 90 graden staat. En blijft staan.
Nu lag ik vandaag onder mijn auto te turen en zag ik aan het einde van de dikke slang die uit mijn koelvloeistof reservoir komt, een druppeltje hangen. (zie foto, van onderen gemaakt:)
En uiteraard lag er onder dit druppeltje, een plasje:
Locatie van plasje (zie mijn wijzende vinger)
Omdat ik geen kenner ben qua auto techniek vroeg ik me af of dit de lekkage is die ik zoek... En hoe ik het beste kan checken of het niet (ook) mijn koppakking is.
Drie weken geleden ging na een uur rijden mijn koelvloeistof lampje branden. Aangekomen op locatie (na ong. 10km met lampje te hebben gereden en mn ogen op de temperatuur meter) ben ik gaan kijken onder de kap. Wat bleek: het peil stond te laag in het reservoir. Toen bedacht ik me dat ik eigenlijk nooit in de gaten heb gehouden hoe hoog het peil gestaan heeft, in het jaar dat ik de Golf heb. De olie heb ik wel altijd gepeild. Het verbruik hiervan is minimaal. Ongeveer 1 liter per 1000/1500 km.
Nadat ik het koelvloeistof bijgevuld had, ben ik elke dag gaan kijken of het peil zakte. Dit was minimaal en dus ben ik er mee op gehouden in de veronderstelling dat het wel goed zat. Echter, kwam ik er eergisteren achter dat het peil weer iets gezakt was..
Zelf dacht ik meteen aan een lekke koppakking. Echter:
- is volgens de temperatuur meter naast mijn toerenteller het blok nooit echt heet geweest. Steady 90 graden..
- zie ik geen mayonaise achtige substantie aan de binnekant van mijn oliedop
- komt er geen witte rook uit mijn uitlaat. (alleen snachts als het buiten flink afgekoeld is)
Wat wel opvalt is dat mijn temperatuur meter na een koude start en 4,5 km gereden te hebben al op 90 graden staat. En blijft staan.
Nu lag ik vandaag onder mijn auto te turen en zag ik aan het einde van de dikke slang die uit mijn koelvloeistof reservoir komt, een druppeltje hangen. (zie foto, van onderen gemaakt:)
En uiteraard lag er onder dit druppeltje, een plasje:
Locatie van plasje (zie mijn wijzende vinger)
Omdat ik geen kenner ben qua auto techniek vroeg ik me af of dit de lekkage is die ik zoek... En hoe ik het beste kan checken of het niet (ook) mijn koppakking is.