VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Taigo, T-Cross, T-Roc, Tiguan & Touareg.
door myfiero
Verplaatst naar nieuw topic ;)
-------------------------------------------------

Moet je een nieuwe ventilator programeren als deze is ingebouwd?
Ik heb die van mijn VW vervangen maar de zelfde storing blijft komen.
ben radeloos, en de VW dealer vraagd €600,- dat slaat natuurlijk nergens op!

heb nu de kabel doorgeknipt en een hand schakelaar tussen gezet, de fan doet het.
Het is dus een computer probleem

ik heb een storing
"18308 Coolant Fan Control 2: Open or Short to Ground : P1900"
"18080 Coolant Fan Control 1: Open or Short to Ground : P1672"

De grote fan draaid niet de kleine werkt prima.
Ik weet dat de fan zelf niet defect is, als ik daar 12V op zet werkt deze gewoon.
Dus zou de fout in de module ervoor zitten.
Daarom de hele fan+unit vervangen maar helaas dezelfde melding :GRR:

PS: foto's zijn niet van de zelfde dag :mrgreen: (negeer de andere storingen die zijn verholpen)

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog een uitlees code van Torque Pro

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
door Burp
Als je een nieuwe module plaatst moet hij meestal worden ingeleerd. Dat wil eigenlijk niets meer zeggen dan de juiste parameters invullen voor de module. Ik zal even kijken wat er geprogrammeerd moet worden maar als iemand hier al een voorbeeld heeft dan is dat mooi natuurlijk. Programmeren op zich is geen probleem natuurlijk, meestal lees je eerst de oude waardes uit en neem je deze over in de nieuwe maar dat is nu niet meer mogelijk natuurlijk.
door Burp
De codes zijn mij trouwens duidelijk:

18080 P1672 Aanjagermotor koelvloeistof, snelheid 1; underbreking / kortsluiting naar min
18308 P1900 Aanjagermotor koelvloeistof, snelheid 2; underbreking / kortsluiting naar min
door myfiero
Klopt,

De oude modulle heb ik nog maar weet niet of deze is uit te lezen?
het relais moet ik even zoeken. zal dat dit weekend eens doen

alvast zover bedankt voor de info :tu:
door Burp
Als de oude simpel is aan te sluiten dan moet hij volgens mij gewoon uitgelezen kunnen worden. Het gaat (even uitgezocht) om het volgende:

Afbeelding

Dan programmeren in VCDS. Mits alles gewoon werkt natuurlijk.
door Antera
Volgens elsawin zit dat relais achterop de plaats van de koelventilatoren gemonteerd
door myfiero
Antera: Ik kan op de fan geen relais zien ?

Burp: De oude kan ik gewoon aansluiten, stekker is ruim toegankelijk.

Er komen twee stekkers die elk naar een fan gaan (een voor de kleine en een voor de grote fan)
De kleine fan werkt goed.
Het wisselen van deze stekker gaat niet omdat de stekker anders is (dmv een nokje)
door Burp
Is alleen de ventilator omgewisseld? Zo nee, is de module nog makkelijk aan te sluiten want daar staan de parameters in.
door myfiero
de ventilator zit vast aan het stuurkasje.
Wat ik heb gedaan is de fan los geknipt na het stuurkasje en daar 12volt op gezet .
De fan werkt dan gewoon goed.

Vervolgens een nieuwe (onderdelen.nl) fan met stuurkasje besteldt.

Deze ingebouwd maar helaas dezelfde melding.

Nu de oude weer terug erin met een temp sensor en een relais (zelfbouw) die tegen het blok aan zit en zo de fan aan zet als de motor warm is.

Een probleem is dat deze nu telang blijft draaien en het gevolg de accu leeg :LOL:

Wat uik zou willen is natuurlijk de storings melding weg hebben, nu moet ik elke maand ff de CPU eraanhangen en uitlezen om te kijken dat er geen andere storingen bij zijn gekomen.
door Burp
Het is denk ik even handig om hem helemaal uit te lezen en te zien of er andere fouten bij zijn gekomen. Dan ook even de programmering van de oude module overnemen en in de nieuwe in programmeren. Ik wil dat wel doen maar weet uiteraard niet of dat het enige is. Vrijdag zou ik wel wat tijd hebben om het te doen maar vanaf waar jij woont is het een beste rit. Ik weet niet of iemand in de buurt je kan helpen. Antera zit in breda, dat is niet zo heel ver weg. Ik in Zaandam, toch al snel 140km.
door myfiero
Burp schreef:Het is denk ik even handig om hem helemaal uit te lezen en te zien of er andere fouten bij zijn gekomen. Dan ook even de programmering van de oude module overnemen en in de nieuwe in programmeren. Ik wil dat wel doen maar weet uiteraard niet of dat het enige is. Vrijdag zou ik wel wat tijd hebben om het te doen maar vanaf waar jij woont is het een beste rit. Ik weet niet of iemand in de buurt je kan helpen. Antera zit in breda, dat is niet zo heel ver weg. Ik in Zaandam, toch al snel 140km.
Ik heb geen andere fout meldingen erin staan.
Ik heb met torque pro gekeken en ook met de Memoscan.

Een eindje rijden is geen straf met de Touareg :mrgreen:

Alleen a.s. vrijdag gaat niet lukken ik zit met mijn werk.
Dus graag maak ik gebruik van je aanbod, en zou ik graag langs willen komen als je dat uitkomt en een weekend o.i.

Laat maar even weten en anders via PM dan kunnen we afspreken via gsm/sms/whatsapp of zo.

Groeten Stan
door Burp
Geen probleem Stan. Ik weet natuurlijk niet of ik het op kan lossen maar als het programmering is dan moet dat kunnen. Als het wat anders is dan ziet VCDS ook wat er loos is.

We spreken wel wat af via pb. Updates posten we natuurlijk wel hier voor de geïnteresseerden.
door Burp
Ik ben even verder in je probleem gedoken. Het lijkt erop dat de FC module (Fan Control) geen programmering behoefd. Zoek maar even op J293 coding.
Radiator slaat niet aan

Even een serieuze toer gemaakt, auto heeft het laa[…]

Hoi allen :), Ik hoor sinds kort een gekraak/ clu[…]

@Mari Een laatste update..... De software van […]

Handleiding VW Tiguan

Beste, ikzelf heb ook een tiguan van 2020 uit dui[…]

Foto’s:

Je moet idd gaan nadenken waar kvs en olie bij el[…]

Allereerst welkom op dit forum... Website van Ger[…]

Turbo 1.4TSI Stuk

Hoi Iedereen, Ik heb een Golf V uit 2008 echt met[…]