VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf & Jetta VI, VII
  • Gebruikersavatar
door ive001
#2630088
Beste


Ik heb sinds 2 weken een tweedehands VW Golf VII gekocht.
Ben er zeer tevreden mee maar heb toch een vraagje…

Heb nu al 2 keer gehad dat ik, nadat geparkeerd ben, mijn auto hoorde blazen.
Alsof hij hevig aan het afkoelen was… Is dit normaal? Het is nu niet bepaald warm weer ( :D ) en ik rijd ook gewoon zuinig met mijn auto. Ik maak dus geen belachelijk hoge toeren met mijn motor waardoor hij 'overhit' zou kunnen geraken.
Het temperatuurmetertje staat ook altijd correct. Daar zie ik dus ook geen probleem in.


Is dit iets wat 'typisch' is voor een VW Golf VII? Het is namelijk mijn eerste VW. :)



MVG
door ive001
#2630109
Golf4Life schreef:Diesel? Dan is de auto aan het regenereren, roet in de dpf wordt verbrand zodat deze niet verstopt geraakt.

Jup, een 1.6 TDI Diesel.
Gelukkig is er een verklaring voor en hoef ik er niet terug voor naar de garage!
Gebruikersavatar
door Golf4Life
#2630124
Het is wel niet goed dat je deze steeds tijdens het proces afbreekt. Als de auto op korte tijd al meerdere keren wou regenereren begint de filter waarschijnlijk verstopt te geraken. Best kan je af en toe een lange rit maken zodat deze gezuiverd kan worden, vooral als je alleen korte ritten maakt.
door ive001
#2630159
Dat begrijp ik niet goed?
Het geblaas dat ik hoor is namelijk steeds pas als ik mijn auto op slot doe nadat ik geparkeerd ben.
Een aantal seconden is het stil, daarna begint het te blazen.
Dus ik snap niet waar ik een proces afbreek?

Ik doe korte en minder korte afstanden, afwisselend.


Bedankt voor je antwoorden alleszins!
Gebruikersavatar
door Golf4Life
#2630185
Om de dpf te verschonen wordt de roet erin verbrand op zeer hoge temperatuur (met diesel dus je ziet ook lichtjes je verbruik omhoog gaan).

Als jij dan tijdens het regenereren de motor plots stil legt moet het proces ook stoppen en gaat dan voor een tijdje je radiator werken op hoge toeren (dit is wat je hoort na het parkeren). Als dit vaker gebeurt zonder af en toe een volledige regeneratie zal die filter steeds meer verstopt geraken.
door ive001
#2630200
Dat is wel vreemd, vind ik persoonlijk.
Dus het is gewoon pech dat ik telkens stop op het moment dat hij aan het regenereren is?
En hoelang duurt het dan normaal om te regenereren? Binnenkort ga ik dagelijks 60km rijden (30 heen en terug)… Maar heb geen zin in verstopte filters uiteraard. :shock:

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Goedenavond, Ik heb sinds kort een GTD van 2016 g[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.

Klopt bekleding was toch ingesneden zag ik nu.