VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Vladi
#2651475
Zoals de titel doet vermoeden start mijn TDI (1Z) niet geheel zoals het hoort,
Hij start zeker, maar bij de eerste start op de dag moet ik een tijdje doorstarten (Seconde of 4/5)
Voorgloeilampje gaat gewoon netjes uit.
Auto loopt verder prima.

heb de slangen op de dieselpomp gecontroleerd (nav een topic waar scheurtjes de oorzaak waren) vooralsnog niets aangetroffen.

Hoe kan ik de temperatuursensor controleren?
Zijn er meer punten waar ik rekening mee kan houden?

Mvg,
Vladi
Gebruikersavatar
door MK2-VRT
#2651508
Temp sensor kun je met Vagcom even controleren als de motor koud is, maar controleer nogmaals goed je aan en afvoer ( slangen ), van de pomp naar het filter en daar waar ze vanaf het filter richting tank lopen.

Ook de O-ring even nalopen die op je plastice deel zit, waar de slangen opzitten ( Filter ).
Gebruikersavatar
door Vladi
#2651514
Slangen ga ik inderdaad ook nog weer even goed bij langs. Auto slaat nog wel een pluimpje uit en ruikt flink naar Diesel als hij eenmaal wel aanslaat, wat mij meer lijkt op een probleem met verbranding dan met brandstoftoevoer?

Helaas geen VAGCOM tot mn beschikking, zou die temperatuur met een gewone OBDII lezer ook gelezen kunnen worden?

Heb van het weekend iig weer genoeg te doen (kacheltje, omkeeras, koudestartprobleem. :mrgreen: )
Gebruikersavatar
door Bora0227
#2651533
hoi vladi,

mischien een gloeiplug die slecht word?
moet je maar even kijken of ze er makelijk uit te draaien zijn en dan met een plus en min kabeltje van bvb je accu testen of ze allemaal rood gloeiend worden.

succes :tu:
Gebruikersavatar
door Vladi
#2651540
In een ander topic gelezen dat die boven de 5 graden sowieso niets doen.
En heb het rond de 10 graden ook al gehad. :tu:
Gebruikersavatar
door Vladi
#2655292
Slangen lijken allemaal prima te zijn, geen uitdrogingen etc.
de onderste slang naar de pomp staat gewoon brandstof in, de bovenste is leeg(ontluchting?)
Vanaf het moment van de sleutel omdraaien duurt het een seconde of 3/4 voordat de brandstof begint te vloeien. En dan slaat hij vrijwel direct aan.

De O-ring op het filter (onder het plastic wat met de splitpen geborgd zit) kan ik niet checken want het plasticen deel wil er niet uit (wel speling), is daar een trucje voor of ben ik gewoon te voorzichtig?

Mijn vermoeden ligt dus ergens bij de accu nu, ookal levert deze nog zelfs na 2,5 week stilstaan genoeg om te starten.

Het andere vermoeden zegt injectoren/pomp, ook ivm de sterke diesellucht :LOL: .
Misschien een vreemd idee; maar zou een flesje Wrynns door de brandstof kwaad kunnen?

Andere tips?
Gebruikersavatar
door VarianTD
#2655523
controleer alle verbindingen naar de startmotor en de massa vanaf de accu4
naar de versnellingsbak.
even loshalen, en dan even opschuren en weer monteren.
bij het loshalen van kabels van de startmotor, even de massaklem los halen!

als dat allemaal goed lijkt, kan je nog eens proberen met startkabels met een
extra accu te starten.
kan zijn dat de startmotor lui begint te worden en daardoor de juiste snelheid niet
meer haalt.
ook even de accuspanning en laadspanning meten.
kijk ook nog even tijdens het starten of de spanning niet te ver terug loopt.
Gebruikersavatar
door Vladi
#2660357
Timmer1980 schreef:sorry voor late reactie maar het kan ook je krukaspoelie zijn die wat uitgesleten is, dit zou ik wel controleren als ik jou was aangezien deze ook eraf kan lopen/breken.
Dit zou niet verklaren waarom hij "warm" of met warm weer wel direct aanslaat volgens mij?
Zelfs al heeft de motor 2 seconden gelopen en zet ik hem uit slaat hij vrijwel direct aan, dus ik neig zelf meer naar de slangen/brandstoftoevoer zoals mk2-vrt hierboven beschrijft.

Zou toch even controleren vanavond, omdat ik veel berichten hoor over de krukaspoelie (en het loslopen ervan) van de 1Z.
Misschien verstandig om even na te trekken?

Auto word nu vaker gebruikt (Vriendin neemt hem mee naar stage) en het probleem lijkt zo goed als verdwenen, iig niet meer storend.
door Timmer1980
#2660396
bij mijn vorige auto begon het ook zo maar werd na een poos geen problemen gehad te hebben weer erger, bij mij was het geen losgelopen poelie maar was het uitgeslagen, nieuwe poelie en distributieset erop en liep weer als een zonnetje.

dit hoeft bij jouw niet te zijn maar controleren kan geen kwaad.
#2660398
Ik zou ik ieder geval niet de bout van je krukas poellie natrekken!!
Als je dat wel per se wilt om te checken of het aanhaalmoment klopt, dan moet je een eigenlijk de bout vervangen ;)

Je kan wel checken of je een uitgeslagen poellie hebt door de markering op je vliegwiel en bak gelijk te zetten, kleppen deksel demonteren en als het goed is past dat steeksleutel 10/11 in de gleuf van je nokkenas.

Als dat niet gaat heb je; of een uitgeslagen krukas poellie, of je timing staat 180°verkeerd :mrgreen:

Maar ik denk niet dat je een uitgeslagen krukas poellie hebt, want dan merk je continu wel iets aan het lopen v/d motor, of je motor loopt dan helemaal niet.
Gebruikersavatar
door Vladi
#2660400
Ik heb ook niet het idee dat dat het is, zou er nog even naar kijken voor ik vertrek naar de See maar ik vermoed dat dit door de jaren heen wel al vervangen is voor de verbeterde versie.
#2660406
Ik zou er vanaf blijven als het nu goed is ;) wil je per se 100%zeker weten hoe het zit... Dan zou ik meteen de Distributie, waterpomp, krukas poellie en Krukaskeering doen, omdat je er dan toch bij kan! Maar zeker niet een bout natrekken die al op de voorgeschreven aanhaalmoment vastgezet is, overdreven gezegd heb je dan kans op breken na verloop van tijd, niet dat dat zomaar gebeurd..

Maar als het goed zit zit het goed en vervang he het pas bij distributie wissel :tu:

Ik had met mn afn Btw ook lastige koude start afgelopen winter, Startmotor draaide naar mij idee snel genoeg, maar uiteindelijk laten toch laten controleren en vervolgens laten reviseren door een bosch service punt (100,-€ geen geld imo) en sindsdien startten lopen...
Gebruikersavatar
door Vladi
#2660409
Las idd net pas dat het een rekbout was, dus die trekken we maar niet na.

Zal even zoeken of er ergens speling op zit (Riem is in 2013 of 14 vervangen dus zou heel vreemd zijn), zo niet ga ik er gewoon vanuit dat het een ongemakje is en niets om mij zorgen om te maken in de vakantie.

Heen en terug naar Oostenrijk, meer verlang ik er niet van :mrgreen:

Eigenlijk is de auto alleen maar mooier gaan lopen in de tijd dat ik ermee rondrijd, veel minder roet en veel minder diesellucht.

Garage kan niet vinden waarom lamp niet brand. Lam[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Check deze video :tu:

Elevate your dating game with the top site for has[…]

navigatie MIB2

Iemand enig idee of er dit jaar nog een update kom[…]

Koppelings pedaal blijft soms hangen

Zou kunnen maar zou toch ook de slave cilinder kun[…]

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]