VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Poets- en wasbehandelingen
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door patrickvt1
#2655610
Ik ben een beginnende poetser.

rij een audi A3 8p tdi

heb laatst een wash en wax pakket gekocht van megaiurs, en ben er helemaal weg van.
ik ben nu van plan om ook verder te gaan en van de winter een Dap machine aan te schaffen.

verder wil ik op korte termijn klei gaan aanschaffen, maar hier zit nogal wat verschil in.

kan iemand mij voorlichten over wat er te koop is en wat de voor- en nadelen zijn?

en zijn er misschien nog andere dingen welke goed zouden helpen of welke ik vergeet?
Gebruikersavatar
door Zluytr
#2655677
De harder de klei is... De meer kans je op maring heb.

Als je toch gaat polijsten maakt dat niet zo heel veel uit want dat polijst je wel weg!

Er zijn een hoop kleien op d'r markt... Ik ben zelf wel fan van de monello klei...of de klei set van mothers is ook echt heel goed... En die is wat zachter!
door Arnold0342
#2655705
Hallo Patrick,

Lees dit anders eens door:
http://forum.carclean.nl/forum/discussi ... dap500-900

Op het Carclean forum is genoeg leesvoer aanwezig. Mijn advies is dan ook om dit rustig eens door te lezen.

VAG staat bekend om zijn harde lakken. Ik zou zeker voor een DAP900 gaan.
Vorige week heb ik mijn auto totaal onderhanden genomen(golf 4 2000). Op deze auto zaten zeer veel swirls en krassen.

Dit was mijn stappenplan:

- Wassen: Ik heb de auto gewassen met Poorboys Slick & suds. Dit gedaan met een wollen washandschoen en de 2-emmer methode.
- Verwijderen van metalen op de lak: Hiervoor heb ik Monello Non-ferro gebruikt. Op de lak zit na het wassen nog veel metaal en remstof die na het wassen er niet af zijn. Deze zijn er ook moeilijk uit te kleien!
- Goed afspoelen en drogen
- Kleien: Hiervoor heb ik de monello Dolce Verde klei gebruikt. Een ideale klei die het op elke lak goed goed doet. Als glijmiddel voor de klei heb ik Dodo Juice Born Slippy Clay lube gebruikt. Hiervoor kan je ook een monello detaillers spray gebruiken. Carclean heeft een mooie aanbieding met klei, glijmiddel en een doek in het assortiment.
- Afplakken: Alle niet gespoten plastic delen moeten goed afgeplakt worden. Hier vallen ook de deur/raam rubbers onder. Als daar polijst middel op komt dan slaat het wit uit. Dit is moeilijk weg te krijgen naderhand. Gebruik hier de blauwe 3M tape voor. Deze is naderhand makkelijk te verwijderen.
- Polijsten: Polijsten kan mooi met de 5,5 inch pads van Monello. Aangezien dat de VAG groep een harde lak heeft zou ik gaan voor het DAP900 V3 powerpack bijvoorbeeld. Hierbij zou ik nog een oranje pad en een wollen pad meebestellen. Ik had voor mijn auto de zwaarste combi nodig. Monello Raffini Veloce icm een wollen pad. Dit moest ik 2 x doen. Daarna heb ik de Monello Mezzo op de oranje pad gebruikt en als laatste monello finale op de witte pad. Maak een test-spot op jouw auto om de juiste combinatie te bepalen! dit is bij iedere lak anders.
- Polijst middel verwijderen: die heb ik met Gyeon Prep gedaan: (witte) polijst resten wil je niet onder de wax straks hebben. Even goed schoonmaken. Zoals Zluytr hieronder aangeeft: wassen voldoet ook! ( Bedankt voor de toevoeging Zluytr)
- Voeden: De lak ligt nu helemaal blank en diendt gevoed te worden. Deze stapt creëert de show look grotendeels. Hiervoor heb ik Poorboys Blackhole gebruikt (deze is alleen voor donkere kleur lakken). Je voedt de lak weer met oliën.
-Wax/bescherming: Hiervoor heb ik de Collinite 845 gebruikt. Deze wax heeft een hoog carnauba gehalte en is prijstechnisch ook zeer goed te doen. Deze dun aangebracht en laten curen. Afgenomen en nogmaals een laagje aagebracht.
Plastic: Deze heb ik gevoed met Poorboys trim restorer. Hier was ik nog niet geheel tevreden over. Ik weet niet of jouw sierlijsten zijn meegespoten? Volgende keer zou ik de Gyeon trim pakken. Is iets duurder maar moet een standtijd hebben van 15.000 km ongeveer.

Doeken: Doeken zijn zeer belangrijk om marring te voorkomen. Ik heb 8 Monello doeken. Die heb je ook echt wel nodig.

Met dit alles ben ik ongeveer 14 uur bezig geweest! Neem dus rustig de tijd!

Als er vragen zijn hoor ik het graag hoor!

Wat heb ik thuis liggen:
Afbeelding

Even wat foto's voor het resultaat:

Filmpje van de Sheeting(hier had ik enkel de motorkap nog maar gedaan):
https://www.youtube.com/watch?v=Af4r-nJjbpw

Afbeelding
De volgende ochtend:
Afbeelding
Boom op 25-30 meter verderop:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Arnold0342 op 08 apr 2015 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Goolfy vinden dit leuk
Gebruikersavatar
door Zluytr
#2655731
Dat is een zeer goed stappen plan... Heb een paar kleine comments...

En ik zal ook zeker voor de 900 gaan... Heb je wel nodig met een vag lak.

Vooral als je net begint en alles net aan moet schaffen kan je prep laten liggen... Niks tegen prep want ik ben er een groot fan van... Maar als je voor een wax gaat is her niet nodig... Je kan beter de auto nog een keer goed wassen na de laatste polijst stap.

Mocht je voor een coating gaat is prep wel nood vaak en wassen niet aan te raden.

Veloce met wol is een goede combi... Ik gebruik zelf de combinatie van een microfiber pad met s3 van scholl concepts... Dat is een mooie combi op Duitse lakken. (Al worden die ook steeds zachter)

De lak voeden is een optie... Maar als je goed polijst zal ik zeker niet voor een glaze gaan... Het zal op een echt goed gepolijste lak niet veel toevoegen.

Want kijk... Glimmen doen auto's ook zonder glaze :)
Afbeelding
En een glaze belemmert de standtijd van de wax

Des al niet te min een prachtig resultaat van Arnold!
door patrickvt1
#2655759
Allereerst bedankt voor de uitgebreide reacties.

Aan wat voor investering moet ik ongeveer gaan denken om als (amateur) te beginnen met poetsen?

En ik krijg van de winter waarschijnlijk de DAP machine, dus hoe zou ik op dit moment aan de gang kunnen zonder de machine, en wat toch een redelijk resultaat zal geven?

dit is mijn auto na de poetsbeurt met megaiurs afgelopen weekend!

velgen en banden heb ik even gelaten voor wat het is

Afbeelding
door Arnold0342
#2655764
Mooie audi!
Hetgeen wat ik heb staan kost ongeveer 500 euro gok ik.

Net op carclean.nl even snel gekeken en rond de 300-350 euro heb je een hele mooi set denk ik zo.
Ik zou zeker voor de DAP900 powerpak gaan. Anders moet je later alles los kopen en dat is veel duurder.

Wat ik nu zou doen zonder machine:
- Goede shampoo kopen+handschoen
- Kleien
- waxen
- (evt non-ferro tbv velgen) Dan heb je de velgen weer helemaal schoon van die zwarte puntjes remstof.

Zou nog niet teveel naar de krasjes kijken. Deze krijg je met de hand toch moeilijk uit... Dat is een minder fijn karweitje, je armen verzuren helemaal. Hoef je de aankomende 5 maanden niet meer naar de sportschool. Ik zou daarmee wachten tot u de machine heeft.
Misschien heeft Zluytr nog toevoegingen?
Gebruikersavatar
door Zluytr
#2655777
Ben het helemaal met Arnold eens!

Als je nog geen dap heb koop dan maar de mothers klei set... Is echt een aanrader!

Krassen ga je er echt niet uit krijgen met het handje... Dat kan je shaken... In dit geval zal pp black hole ideaal zijn voor je... Want daarmee maskeer je de krasjes... Ze zijn niet weg maar je ziet ze wel minder!

Een goede stappen plan zou zijn... Wassen met 2 emmers... Als je daar dingen voor gaat kopen kan je het beter meteen goed doen... Dus een goede washmit... Denk dat monello de beste keuze is... Je heb een dikke en een dunne... Heb ze beide.. Gebruik de dikke meer!

En 2 emmers is heel belangrijk om swirls te voorkomen! (1 emmer om te spoelen 1 emmer met schoon water) en ik weet dat het belachelijk duur is... Maar ik zal toch met de tijd 2 grit guard emmers kopen... Met gritguards daar in... Dan ben je €20 kwijt voor 1 emmer met gritguard.. Wat van de zotte is... Maar dit is heel belangrijk om was krasjes te voorkomen! Koop anders eerst 1 emmer.. Alleen voor het uitspoelen... En een gewone emmer voor het schone sop.. En koop later evt een 2e..

Dit is een aankoop die je maar 1x hoeft te doen... Want helemaal als je lak straks helemaal strak is... Wil je waskrsjes voorkomen!

Lange verhaal... Stap 2! Is eventueel non ferro... Werkt echt heel goed! Doe je dat droog dan eerst je auto vluchtig... Hoeft niet helemaal droog... Spuit hem onder non ferro en laat dit een tijdje werken.. Dan zie je de ferro paars worden... Al zal je dat op een zwarte auto niet heel goed zien.. Daarna nog een keer wassen!

Volgende stap is kleien... En hoop mensen drogen hun auto eerst maar dat is niet nodig!
Zoals ik zei is mothers hier het best voor!

En dan kan je de auto drogen... En goede droogdoek Zal je ook nooit spijt van krijgen... Ook hier in monello mijn favo!

Hierna moet je de auto beschermen! Ik weet niet wat je heb van mergulairs... Maar dat kan hier eventueel mee!

Gebruik je wel blackhole... Raad ik je aan eerst een paintcleaner te gebruiken... Dan black hole... En dat moet afgetopt worden met een sealent of en goede wax!

Kan je me nog volgen?

Dus waar kan ja het best mee beginnen?
Mothers kleiset
Monello washmit
Knappe droog doek
En 1 of 2 knappe emmers met gritguard.
Evt non ferro!
Gebruikersavatar
door Zluytr
#2655781
Heb je dan nog maar centjes over kijk dan voor black hole... Is een mooi product!

Ik weet niet wat voor wax je heb... Kijk anders voor collinite 845.. Die kan er zeker overheen en is een perfect wax... Zeker voor een beginner!

Ik waarschuw je wel... De meer je koop.. De verslaafder je gaat raken ;)
Het heeft mij al een hoop geld gekost haha
door patrickvt1
#2655898
Ik poets nu met de wash en wax zet van megaiurs,en dit merk bevalt me super!

Ik ben dus nog niet bekend met de andere merken.
In dap machines zit ook nog wel wat verschil heb ik al gezien.

Het gaat om de volgende set:
Afbeelding

En ja ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje verslaafd begin te raken.
Gebruikersavatar
door Zluytr
#2655902
Dan heb je tenminste al een knappe wasmitt ;)

Nxt is een wax waar al een glaze in zit.... Maar niet te vergelijken met black hole..

Als je tevreden bent moet je deze lekker blijven gebruiken! Mocht de wax op zijn kijk dan eens verder ;)

Er zijn 2 dap's... 500 en 900... Maar de 900 is aan te raden met jouw auto...

Succes er mee :tu:
Gebruikersavatar
door Zluytr
#2655956
Nou... Om dat knap te doen moet je zeker een dap hebben...

Een stift in de juiste kleur hebben... Dat in laagjes up vullen... Daarna egaal wetsanden en dan polijsten..
Gebruikersavatar
door Kevin2296
#2660005
Als je tussen de letters wilt kan je waarschijnlijk het beste je logo's eraf halen. Dit werkt het beste.

Als ik jou was zou ik hier eens kijken: Volledig exterieur stappenplan handmatig (met video's) CARCLEAN.NL.
Dit heb ik ook gebruikt om te beginnen. Maar ik zou inderdaad rekening houden rond de €300,-

succes :mrgreen:

Geen ervaren sleutelaar die een soortgelijk proble[…]

Nobby knobby gays boys in your town

Alluring gays in your town Pretty gays boys

Car play /android/radio /navi

Xtrons goede ervaring mee. Gebruik ook even de zoe[…]

Geprobeerd, maar nog geen reactie. Was benieuwd […]

zoals werd voorgedaan in het filmpje waar je zelf […]

Golf 5 aircoprobleem

Hallo iedereen, mijn zoon bezit een 2004 Golf 5 me[…]

Heb van de week de auto weggebracht voor een servi[…]