VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2655790
Even voorstellen; ben een trouwe VW rijder, in bezit van een Polo 9N en Golfje 5.

Onlangs de 5 gekocht, via een handelaar, was net vers uit Duitsland gehaald.

Een nette comfort edition, 1.6 FSI van eind 2004. Met 136.000 op de teller...Na 3000km probleemloos te hebben gereden verscheen er een motorstoring. Timing verschil...de motor heeft een distributie ketting.

Wat blijkt de oorzaak, hij mag niet in de versnelling geparkeerd worden :shock: De oprit loopt iets af...en daardoor is de ketting versprongen. Ik verwachtte veel oorzaken, maar niet dit :SCRATCH: .

De auto is afgelopen zondag rijdend geparkeerd, echter liep de motor toen ineens niet lekker meer. Vervolgens was de volgende dag starten niet meer mogelijk.

Inmiddels een prijsopgave gekregen;

Motor wissel 1700
Herstel 1500 in het ergste geval.

Ik krijg het advies om een motorwissel te doen, gezien de mogelijke gevolg schades. Kromme / afgebroken kleppen, gebed zonder einde enz enz. Maargoed een wissel motor zit slechts 2 maanden garantie op, wederom hetzelfde ketting verhaal...

Er is nog geen sleutel op het blok gezet, geen meting gedaan, op basis van alle symptomen is dit het eerste voorstel...

Duidelijk is dat het flink geld gaat kosten, alleen meteen maar motor wissel? Ik ben handig, maar aan zoiets waag ik me niet, ieder zijn vak...Wel kan ik meedenken...

De garage heb ik het volste vertrouwen in, alleen de wissel is me nu net iets te kort door de bocht.

Mijn eerste idee is, check het blok voor zover mogelijk zonder meteen de kop te verwijderen. Om vervolgens de definitieve beslissing te nemen. Die eerste uren neem ik voor lief...

Zijn er nog voor en tegens waar rekening mee gehouden moet worden?

Alvast bedankt voor het meedenken!
#2655793
84dasilva schreef: Wat blijkt de oorzaak, hij mag niet in de versnelling geparkeerd worden :shock: De oprit loopt iets af...en daardoor is de ketting versprongen.
Onzin, daarvan verspringt hij niet..

Eerst wat controleren en uitsluiten, dan pas kijken wat je wilt / doet..
door Fritsdeblitz
#2655804
Vraag wat er nog meer in hun ik wil graag geld verdienen onzin boekje staat


Wat een larie koek . En rij naar iemand die je niet wil tillen en er verstand van heeft
#2675519
Het is even stil geweest maar de golf rijd inmiddels weer.

Zoals in het eerste bericht beschreven is, was de kort door de bocht versie.

Het schijnt dat bij de FSI motor, de distributie ketting kan verspringen wanneer de auto in de versnelling staat en deze naar achteren kan rollen. Dit icm een ketting op leeftijd en kettingspanner welke pas met oliedruk goed functioneert.

Maargoed, eerst toch de kop laten demonteren en controleren, resultaat:

8 kromme kleppen van de 16

Vervolgens motor weer opgebouwd. Helaas bleek dat cilinder 3 compressie verlies had. Na een 2e opbouw met weer hetzelfde resultaat heb ik de stekker eruit getrokken. Vermoedelijk beschadigde zuiger/veren of iets dergelijks.

Kortom, de opbouw gok is helaas verkeerd uitgepakt. De motor is verwisselt en het vakantiegeld is weer op...

Nu weer km's maken :mrgreen:
#2675537
Ik heb je verhaal gelezen en net als al die anderen heb ook ik wat vraagtekens bij het verhaal, althans wat de reden is dat de ketting is versprongen en dat de auto niet in de versnelling mag staan.

Weet je niet of er wellicht al in een eerder stadium iets met die importGolf is gebeurd?

Hopelijk heb je nog wat euro's over om een weekendeje weg te kunnen boeken!
#2688878
Als je de motor de verkeerde kant op draait met een ketting die niet helemaal lekker strak staat door slijtage en lege kettingspanner kan hij inderdaad verspringen. Zelfs als je er een nieuwe ketting op hebt zitten met een verse spanner en je draait hem de verkeerde kant op heb je kans op het verspringen van de ketting. Heb het zelf al een keer meegemaakt met het monteren van een nieuwe ketting. Dus dit is zeker geen broodje aap verhaal.
#2688881
Als dit inderdaad zo is, waarom wordt het dan niet in de handleiding vermeld. Ik weet dat er een paar jaar geleden ophef is geweest over een bepaald type motor met ketting, het haalde zelfs de media, maar van Pon was totaal geen medewerking te verwachten.
Dat zou dan betekenen dat gedurende de wintertijd, de auto op de handrem moet staan, met als gevolg dat deze vastvriest, lekker bezig zo...
#2688885
Het zal niet altijd gebeuren. Maar als er veel kracht op de ketting komt de verkeerde kant op is de kans wel aanwezig.Bij een erg schuine oprit of helling. Als je hem de verkeerde kant op draait druk je langzaam je spanner leeg.

En daarnaast je hebt een handrem. gebruik die waar hij voor gemaakt is.
#2688886
Dat laatste kan gevolgen hebben als de auto buiten staat bij -10, als de boel is vastgevroren heb je ook een probleem, een handrem heeft alleen functie in de bergen, het heet eigenlijk een bergrem.
#2688890
Als de auto op een vlakke ondergrond staat is er ook geen probleem. Wel op een helling. Dus je kan hem wel in de versnelling zetten als hij vlak staat. Of je zet hem vooruit weg. Het gaat er hier om dat het dus wel degelijk mogelijk is dat de ketting verspringt.
#2689888
Er werd mij ook vertelt dat het eigenlijk min of meer een ontwerp fout is, kijkend naar de kwetsbaarheid van de kettingspanner...

Heb de ketting en tandwiel ook gezien...mijn mountainbike heeft nog degelijkere onderdelen :SCRATCH:

Maargoed inmiddels zijn we alweer wat km's vrolijk verder.

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Goedenavond, Ik heb sinds kort een GTD van 2016 g[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.

Klopt bekleding was toch ingesneden zag ik nu.

Ik heb dit bij mijn seat leon 5f aan de binnen kan[…]