VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Audio, video & gaming in je auto
hallo

Ik heb een vraag over een extra accu i.v.m. versterkers.

Het is voor in een boot maar dat is grotendeels hetzelfde als een auto.
De dynamo levert 70AH

Met de versterkers op max capaciteit kom ik op 240AH
1x1500watt
2x400watt

samen dus 2300watt

Zover ik begrijp kan een 100AH accu 20 uur lang 5 AH leveren
Klopt het dan dat ik 240AH moet delen door 20 en uitkom op 12AH

Ik wil sowieso een gebruikers accu, grote maakt mij niet uit. prijs wel tussen 150-300 euro.
Ik zie dan ook bij carhifi shops accu's zoals deze:

12 Volt,25 Ah,1000 A Competitie vermogen (ground zero) a 200€
een normale geld accu van 200AH doet 250 euro

Graag wil ik weten wat zijn de verschillen en wat heb ik ongeveer nodig
Zelf gebruik ik de radio misschien 2 uur zonder motor aan, en dan niet voluit.

Indien iemand een antwoord kan geven gaag
Kan je dan niet beter een vrachtwagen accu scoren? 1 die er van af is gevallen ofzo. En heb jij al zo een draaischakelaar om je gewenste accu te kiezen? Dat is makkelijk omschakelen als je ergens te anker ligt.
Volgens mij is een vrachtauto accu 24v
Ik zet sowiso een relais tussen de accu's zodat de startaccu nooit leeg raakt.

De dynamo kan ik ook upgraden naar 130 of 170 ah
Maar ik vraag me af of ik aan 300ah voldoende hebt.
Op dit moment heb ik een 120ah en daar kan ik ongeveer met vrij harde muziek 4 uur doen. Zonder de motor aan staat, enkel is dat ongeveer 1100watt.

.
Ik rij vrachtwagen en dat zijn gewoon 2 12 volt accu's die met elkaar verbonden zijn :tu:

Maar wel veel ampère. .kennis van me had er 1 in zijn auto en ik kan je vertellen. . Dat ging heel lang door ;)
Wat je nu uitgerekend hebt is als de versterkers op vol vermogen werken en ik denk niet dat jij constant je radio op 100% open hebt staan.
Een 100ah accu extra moet voldoende zijn hoor (tenminste zou ik genoeg vinden) en je zou kunnen denken aan bijvoorbeeld zonnepanelen te maken een keer zodat je zoiezo altijd wat bij laad.
Alleen zal het dan wel iets duurder uitkomen schat ik zo in.
Mijn ouders hebben bijvoorbeeld 2 x een 100Ah accu in hun camper en dan kunnen ze een hele avond makkelijk tv kijken met satteliet , licht aan hebben en ondertussen ook nog gewoon magnetron koffie apparast etc gebruiken via de omvormer die ingebouwd zit.
Er zitten zonnepanelen op het dak en die laden overdag in principe genoeg om de accu's op pijl te houden.
Ook is hun dynamo een verzwaard type ,geen idee hoeveel eigenlijk.
Je kunt makkelijk een schakeling maken dat als je spanning gebruikt dmv bijvoorbeeld muziek dat je dan alleen de "huishoud accu" gebruikt en de startaccu dus niet wordt gebruikt zodat je altijd nog kunt starten.
Dus misschien is het toch eerder slim om misschien dan ook 2x 100Ah accu's te plaatsen omdat ik uit jouw verhaal op neem dat je lang muziek wilt kunnen draaien zonder problemen te krijgen.
Hoe dan ook zal het niet heel goedkoop zijn als je een goede installatie wilt hebben.
De dynamo wil ik pas doen als het echt niet gaat,
Wel ga ik de kabels van de dynamo verzwaren voor minder verlies.
Wat ik had berekend is inderdaad bij Max volume, in de toekomst komt er nog 1200 watt bij.

Ik denk dat ik 2 150Ah gel accu's er in zet voor de assecoires
Start accu verbind ik dan door met een relais

Ik neem aan dat kabels van 70mm2 voldoende zijn om de accu's te koppelen aan elkaar.
Dat moet ruim genoeg zijn hoor lijkt me , ik heb ze met minder dikke kabels gezien :lol:
Ik heb zelf in me auto een gelaccu zitten van 60ah dacht ik zo uit me hoofd , zit een 1400rms en 320rms versterker achter op 35mm2 en dat gaat prima.
Dus 2 maal 150Ah accu's zit je ruim , maar met 3 beste accu's zou ik zoiezo de dynamo al verzwaren want die houd het echt niet bij.
Als er een dynamo van 170Ah verkrijgbaar is dan is dat zeker geen overbodige luxe , zal wel een dire jongen zijn zeker ;) ?
De eventuele dynamo koste rond de 400 en 500 euro
130Ah was 250-350.

In de USA worden de wakeboard boten veel verkocht en daar zijn ze niet misselijk van een beetje muziek.
Zover ik weet gaan de meesten naar 5-10.000 watt
Hun doen 4 accu's en een verzwaarde dynamo.
Ik ga dit zo even aankijken en dan kan ik altijd nog verder kijken.
Wie kan mij nog uitleggen wat het bijzonder is van een speciale audio accu tegenover een deepcycle accu?
Volgens mij is het enkel de piekspanning op een korte tijd.
Misschien zoiets als een condensator.?
Ziet er ok uit maar ga je alle aardkabels naar de accu terugleggen? Edit : sorry zag niet dat t voor een boot was :mrgreen:

Oh en kleine hollywood accu's schijnen altijd best redelijk te doen. Niet gigantisch veel capaciteit maar wel goed om de hoge pieken op te vangen.
En zou voor die zware versterker lekker 50mm2 pakken indien dit past in de voeding.
Handleiding VW Tiguan

Vandaag , 28-11 , kreeg ik vanuit Duitsland via de[…]

Babyblauwe Eco UP! -> CNG

Ik zit boven in het Friese land, waar je eigenlijk[…]

Standkachel inbouwen golf 7.5 2017

Goedenmiddag heeft er iemand ervaring met een stan[…]

Bedankt. Dat is voor mij helaas te oud.

Gezien je zegt dat ie full options is, is er gee[…]

Regensensor plaatsen Golf 8

Goedemorgen, mijn wagen heeft zeker een lichtsenso[…]

Let je goed op dat je sleepcontact geschikt is and[…]

Motor afdekplaat VW golf 8R