VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf & Jetta VI, VII
door GolfRS
Beste collega's,

Ik zit met een luxeprobleem, namelijk welk type motorblok is het beste om te nemen voor de golf 6. Ik rijdt circa 25.000 - 30.000 per jaar.
Zelf twijfel ik tussen de 1.4 tsi 122PK of de 1.4 tsi 160PK.

Ik heb zelf nog niks geen ervaring met beide blokken. Wel heb ik veel gelezen over de problemen met de 160pk versie. Is de 122PK versie bijvoorbeeld een meer betrouwbaarder blok?

Graag hoor ik jullie ervaringen!
door Alex94
Blokken zijn beiden een 1.4 TSI en zijn allebei erg solide. De 160 pk uitvoering heeft echter meer problemen met de ketting, en met name de kettingspanners. Heb je een diesel overwogen? Bij twijfel tussen de benzinemotoren zou ik absoluut voor de 122pk gaan. Voor meer koppel kun je altijd even bij JDE langs. Succes met de aankoop! :tu:
door GolfRS
Bedankt voor je reactie. Ik denk zelf te weinig kilometers te maken voor een diesel.
door Alex94
GolfRS schreef:Bedankt voor je reactie. Ik denk zelf te weinig kilometers te maken voor een diesel.
In dat geval zou ik echt voor de 122pk gaan mate! :tu:
door GolfRS
Bedankt voor de tip! Lijkt mij een prima blok. 122PK is genoeg en JD chipt hem naar 150PK.
Je hebt zelf ook de 122PK versie?
door Alex94
GolfRS schreef:Bedankt voor de tip! Lijkt mij een prima blok. 122PK is genoeg en JD chipt hem naar 150PK.
Je hebt zelf ook de 122PK versie?
Mijn vader heeft de 122PK, ik zelf heb gekozen voor de 105PK 1.2 TSI omdat hij een stuk zuiniger rijdt dan alle andere modellen en hij voor mij vlot genoeg is. Voor de looks zet ik er gewoon een andere einddemper onder. Ik ben voor een 1.2 TSI gegaan Highline, vond een strak interier en alle denkbare opties leuker dan die paar seconden sneller naar de 100, maar rij dus wel regelmatig in de 122. Je voelt het verschil wel, maar dan met name de hoeveelheid koppel, meer newton meters en natuurlijk ruimere cilinderinhoud. Succes!
door Bartuss
Zelf rijd ik de 160pk versie met DSG bak. Inderdaad, hoog aangeschreven staat hij niet. Wel een heerlijke motor met meer dan ruim voldoende vermogen voor dagelijks woon-werk verkeer en sportief rijplezier.

Het beruchte ketting probleem heb ik op dit moment mee te kampen. Maandag zet ik hem bij de dealer neer. Mocht je een 160pk versie (eigenlijk raad ik het met elke TSI motor aan);
De dealer geeft toch een zekere garantie / coulance op reparatie. Mijn Golf is dealeronderhouden, dat is wel een vereiste voor garantie. Uiteindelijk kost het mij relatief echt weinig en heb ik weer een heerlijke auto straks ;).

De DSG 7-traps eigenlijk idem-dito. Ik vind hem vreselijk fijn, maar heb dan ook geen klachten, bak moet om de 80k km gespoeld worden met frisse olie, dan zou het in theorie goed moeten gaan.

Ben benieuwd wat je keuze wordt!
door GolfRS
Bedankt voor de reacties! Vanaf 20.000 een diesel rijden, weet je dat wel zeker? :roll:
door Alex94
GolfRS schreef:Bedankt voor de reacties! Vanaf 20.000 een diesel rijden, weet je dat wel zeker? :roll:
Als je een paar duizend euro extra steekt in een Diesel, zou je eventueel voor een GTD kunnen gaan, dan hoef je er niet meer aan te sleutelen want dan heb je een super gave bak, en inderdaad vanaf 20-25k km per jaar is dat zo gek nog niet..
door josdavids
Bartuss schreef:De DSG 7-traps eigenlijk idem-dito. Ik vind hem vreselijk fijn, maar heb dan ook geen klachten, bak moet om de 80k km gespoeld worden met frisse olie, dan zou het in theorie goed moeten gaan.
Is dit iets wat de dealer wil doen? Heb eerder om zoiets bij onze vorige golf gevraagd en daar konden ze geen prijsopgaaf voor maken omdat dat ook longlife olie betrof voor de golf die niet ververst hoefde te worden. Het stond dus waarschijnlijk niet tussen de standaard werkzaamheden in de computer. :SCRATCH:
door schilder13
De 122 pk versie is net zo slecht. Zelf onder vonden. lekker laten staan die rommel. Ik heb de mijne omgeruild voor een 1.6 tdi die super rijd en betrouwbaar is. Voor mij geen 1.4 tsi meer.
door GolfRS
Wat waren je problemen precies? Zelfde als de bekende kwalen van de 160PK versie?
door Xizer
Kwalen van de 1.4TSI zijn allemaal gelijk. Kettingen die oprekken en vervangen moeten worden, gaten in de zuigers doordat het blok zijn warmte niet kwijt komt en bij de 160pk de compressor die naar de klote loopt.
Officiele regels omkeuren ander motorblok.

Mij is verteld dat je voor het rdw een auto voor e[…]

Bandenspanningsknop

En bij de facelift dacht VW, we gaan het nu via h[…]

Manufacturer’s protection

SFD bedoeld Antera. Dat kan momenteel alleen met O[…]

Duidelijk is de ABS de codering kwijt. Dit kan ter[…]

Het komt idd voor dat de auto idd geen NL onderste[…]

Golf 7R ineens veel storingen

Idd uitlezen Of heb je iets willen coderen of and[…]

Heeft er iemand ervaring met het achteraf laten pl[…]

... uitgelezen met een degelijk apparaat... daar v[…]