VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door FreddiFish
#2701441
Dag,

Enige tijd geleden heb ik de distributieriem vervangen van mijn Golf 3 1.8 ('97). Daarbij goed opgelet dat bij het monteren van de nieuwe riem de tandwielen in dezelfde positie bleven. Toch liep de motor na montage niet mooi stabiel, dus ik heb toen het werkplaatshandboek erbij gepakt en de riem opnieuw gemonteerd volgens de merktekens op de tandwielen en de distributiekap. Motor liep weer goed, maar sindsdien wel altijd het idee gehad er in vermogen iets op achteruit te zijn gegaan. Geen verdere actie ondernomen, want de auto reed weer goed en ik had geen zin om de boel weer los te halen.

Doorspoelen naar twee weken geleden. De motor loopt slecht, ploft, stationair toerental schommelt iets. De auto wordt bij APK ook afgekeurd op te hoge CO-uitstoot. Daarom met de auto naar de VW-garage om goed uit te laten zoeken wat er aan de hand is. Vanwege mijn lichte twijfel over de juistheid van de vervanging van de distributieriem vraag ik daarnaast specifiek om een compressietest en een timingtest. Het grootste probleem was gauw gevonden; de vacuümslang naar de rembekrachtiging was lek, waardoor de motor valse lucht aanzoog. Na vervanging hiervan liep de motor weer goed, maar niet perfect. De monteur weet me te vertellen dat de ontsteking afgesteld moet worden, staat 12 graden naast en zou 6 moeten zijn (geloof ik dat hij zei). Probleem is alleen dat de moer van de ontsteking muurvast zit en dat hij het niet aandurft om grof geweld te gebruiken, vanwege het risico dat er dingen afbreken bij een oudere motor.

Nu is concreet mijn vraag of de ontsteking wel per se op die manier afgesteld hoeft te worden? Het lijkt mij dat de ontsteking niet spontaan af is gaan wijken, maar dat ik het ontstekingstandwiel bij het monteren van de nieuwe distributieriem bijvoorbeeld één tandje verkeerd heb gezet. In dat geval moet ik de riem gewoon weer demonteren, het ontstekingstandwiel iets draaien en de distributieriem weer plaatsen, toch? Kan de ontsteking überhaupt door andere oorzaken zijn gaan afwijken?
#2701484
Hoe zou vagcom hier kunnen helpen? De ontsteking wijkt iets af, dat is een zekerheid. Ik vraag me alleen af of ik dat kan corrigeren zonder de moer van de ontsteking los te hoeven halen, aangezien dat niet zonder risico's is.

De motor begrenst niet bij 5000 toeren.
#2701604
die moer moet zowieso los... anders verdraai je je ontsteking niet.

Dit zit er juist op om zulke klachten als die van jou te verhelpen !
#2701631
FreddiFish schreef:Hoe zou vagcom hier kunnen helpen?
Omdat sommige type's erg gevoelig zijn, dus afstellen met een lampje zit er dan niet in, als hij niet binnen de gevraagde waardes zit, krijg je gezeur.
#2703791
Oké ik had het even laten gelaten voor wat het is, maar morgen ga ik eens sleutelen. Ik zie dat ik in de openingspost niet helemaal duidelijk ben geweest, dus ik ga opnieuw een poging doen.

De ontsteking wordt aangestuurd door de nokkenas, correct? Nu heb ik het idee dat de prestaties van de auto iets verminderd zijn na de distributieriemwissel, dus ik vermoed dat de door de garage geconstateerde afwijking van de ontsteking toen ontstaan is. Is het mogelijk dat de nokkenas t.o.v. de krukas nèt niet goed staat, en zodoende ook de ontsteking iets afwijkt? Dat zou betekenen dat ik de poelie van de nokkenas één tandje moet proberen te verschuiven. Kan het kwaad om dat gewoon te proberen?

Bedankt!
#2703808
Heb je al vagcom gebruikt om te controleren of je ontsteking goed staat of niet?
Gebruikersavatar
door kevert
#2706974
Ik zou niet aan de nokkenas tandwiel gaan lopen klooien als ik jou was.
De ontsteking kun je gewoon verdraaien in je blok , haal de bout los enmet draaiende motor kun je gewoon de ontsteking iets draaien tot je hoort dat de motor beter loopt en dan vast zetten.
Daar is niets bijzonders kwa risico aan hoor , de nokkenas 1 tand verplaatsen is een veel grotere stap dan de ontsteking iets verdraaien.
Ik denk trouwens eerder dat de garage misschien de tussenas niet helemaal op tijd heeft staan en die drijft de ontsteking aan, de fijnere afstelling doe je met de ontsteking zelf dus.

Garage kan niet vinden waarom lamp niet brand. Lam[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Check deze video :tu:

Elevate your dating game with the top site for has[…]

navigatie MIB2

Iemand enig idee of er dit jaar nog een update kom[…]

Koppelings pedaal blijft soms hangen

Zou kunnen maar zou toch ook de slave cilinder kun[…]

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]