- 14 sep 2015 18:42
#2701441
Dag,
Enige tijd geleden heb ik de distributieriem vervangen van mijn Golf 3 1.8 ('97). Daarbij goed opgelet dat bij het monteren van de nieuwe riem de tandwielen in dezelfde positie bleven. Toch liep de motor na montage niet mooi stabiel, dus ik heb toen het werkplaatshandboek erbij gepakt en de riem opnieuw gemonteerd volgens de merktekens op de tandwielen en de distributiekap. Motor liep weer goed, maar sindsdien wel altijd het idee gehad er in vermogen iets op achteruit te zijn gegaan. Geen verdere actie ondernomen, want de auto reed weer goed en ik had geen zin om de boel weer los te halen.
Doorspoelen naar twee weken geleden. De motor loopt slecht, ploft, stationair toerental schommelt iets. De auto wordt bij APK ook afgekeurd op te hoge CO-uitstoot. Daarom met de auto naar de VW-garage om goed uit te laten zoeken wat er aan de hand is. Vanwege mijn lichte twijfel over de juistheid van de vervanging van de distributieriem vraag ik daarnaast specifiek om een compressietest en een timingtest. Het grootste probleem was gauw gevonden; de vacuümslang naar de rembekrachtiging was lek, waardoor de motor valse lucht aanzoog. Na vervanging hiervan liep de motor weer goed, maar niet perfect. De monteur weet me te vertellen dat de ontsteking afgesteld moet worden, staat 12 graden naast en zou 6 moeten zijn (geloof ik dat hij zei). Probleem is alleen dat de moer van de ontsteking muurvast zit en dat hij het niet aandurft om grof geweld te gebruiken, vanwege het risico dat er dingen afbreken bij een oudere motor.
Nu is concreet mijn vraag of de ontsteking wel per se op die manier afgesteld hoeft te worden? Het lijkt mij dat de ontsteking niet spontaan af is gaan wijken, maar dat ik het ontstekingstandwiel bij het monteren van de nieuwe distributieriem bijvoorbeeld één tandje verkeerd heb gezet. In dat geval moet ik de riem gewoon weer demonteren, het ontstekingstandwiel iets draaien en de distributieriem weer plaatsen, toch? Kan de ontsteking überhaupt door andere oorzaken zijn gaan afwijken?
Enige tijd geleden heb ik de distributieriem vervangen van mijn Golf 3 1.8 ('97). Daarbij goed opgelet dat bij het monteren van de nieuwe riem de tandwielen in dezelfde positie bleven. Toch liep de motor na montage niet mooi stabiel, dus ik heb toen het werkplaatshandboek erbij gepakt en de riem opnieuw gemonteerd volgens de merktekens op de tandwielen en de distributiekap. Motor liep weer goed, maar sindsdien wel altijd het idee gehad er in vermogen iets op achteruit te zijn gegaan. Geen verdere actie ondernomen, want de auto reed weer goed en ik had geen zin om de boel weer los te halen.
Doorspoelen naar twee weken geleden. De motor loopt slecht, ploft, stationair toerental schommelt iets. De auto wordt bij APK ook afgekeurd op te hoge CO-uitstoot. Daarom met de auto naar de VW-garage om goed uit te laten zoeken wat er aan de hand is. Vanwege mijn lichte twijfel over de juistheid van de vervanging van de distributieriem vraag ik daarnaast specifiek om een compressietest en een timingtest. Het grootste probleem was gauw gevonden; de vacuümslang naar de rembekrachtiging was lek, waardoor de motor valse lucht aanzoog. Na vervanging hiervan liep de motor weer goed, maar niet perfect. De monteur weet me te vertellen dat de ontsteking afgesteld moet worden, staat 12 graden naast en zou 6 moeten zijn (geloof ik dat hij zei). Probleem is alleen dat de moer van de ontsteking muurvast zit en dat hij het niet aandurft om grof geweld te gebruiken, vanwege het risico dat er dingen afbreken bij een oudere motor.
Nu is concreet mijn vraag of de ontsteking wel per se op die manier afgesteld hoeft te worden? Het lijkt mij dat de ontsteking niet spontaan af is gaan wijken, maar dat ik het ontstekingstandwiel bij het monteren van de nieuwe distributieriem bijvoorbeeld één tandje verkeerd heb gezet. In dat geval moet ik de riem gewoon weer demonteren, het ontstekingstandwiel iets draaien en de distributieriem weer plaatsen, toch? Kan de ontsteking überhaupt door andere oorzaken zijn gaan afwijken?