VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door amsterdam020
#2705110
Beste Leden,

Dit is mijn eerste keer op deze geweldige forum. Ik hoop dat jullie mij een handje kunnen helpen bij het kiezen van een betrouwbare golf 5 benzine.

Ik ben op zoek naar een golf 5 benzine, maar lees verschillende ervaringen over de 1.4/1.6 TSI, FSI
Ik wil graag een betrouwbare auto, aangezien mijn vrouw erin gaat rijden. Welke blok zouden jullie mij aanraden? Auto zal ook voor vakantie naar Spanje gebruikt worden.

Alvast bedankt ;)

groet,

Amsterdam020
door JackduBal
#2705147
Ik rij met de "oude" 1.6. motor uit 2009. Deze heeft een 5 bak en niet zoals de FSI een 6 bak.

Maakt hem wel iets minder zuinig, ik haal 1 op 14 max maar mijn vrouw kan zuiniger rijden.
Ik heb begrepen dat de eerste FSI nogal wat problemen gaven, begrijp dat het beter is om euro 98 met deze motoren te tanken, dat hoeft ie van mij niet. Nieuwere fsi's zouden wat beter zijn.

Vind het een fijne auto maar stap op een later tijdstip toch wel weer over naar diesel. Goede motor en komt makkelijk met al het verkeer mee.
door amsterdam020
#2705183
JackduBal schreef:Ik rij met de "oude" 1.6. motor uit 2009. Deze heeft een 5 bak en niet zoals de FSI een 6 bak.

Maakt hem wel iets minder zuinig, ik haal 1 op 14 max maar mijn vrouw kan zuiniger rijden.
Ik heb begrepen dat de eerste FSI nogal wat problemen gaven, begrijp dat het beter is om euro 98 met deze motoren te tanken, dat hoeft ie van mij niet. Nieuwere fsi's zouden wat beter zijn.

Vind het een fijne auto maar stap op een later tijdstip toch wel weer over naar diesel. Goede motor en komt makkelijk met al het verkeer mee.
Hey Jack,

Dank voor je reactie. Als ik het dus goed begrijp is de 1.6 16v een betrouwbare bak. Ikzelf ben op zoek naar rond de bouwjaar 2005/2006/2007. Neem aan dat die dan zelfde is.
door JackduBal
#2705241
Het is een 1.6 8V. De 16v zit in de de fsi.

De 8v werd gemaakt van 04 tm 08.

Ik heb redelijk veel motoren tegen elkaar afgelegd. Ik zag met de fsi veel problemen met de NOX sensor voorbij komen. Deze is wel door een tuner weg te schrijven. En ik weet dat een vriend van me veel problemen heeft gehad met zijn fsi (A3, wel dezelfde motor) Hij vond ook dat de auto veel beter reed op Euro 98. Wel veel bij de dealer geweest en heel veel vervangen (gelukkig allemaal garantie)

Ik tank 95 en daar doet hij het perfect op.

De tsi heb ik geen ervaring mee maar las veel over kettingen die niet meer goed zijn en las eea over motorschade door slijtage van de cilinders. Maar nogmaals, hier heb ik geen ervaring mee.

Er zullen daarentegen zat fsi's zijn die als een zonnetje rijden en inmiddels probleemloze hoge km standen hebben.

De auto rijd voor een 1.6 echt heel goed (ik heb altijd diesel gereden en ben echt onder de indruk) Enige wat ik mis is de koppel onderin. Vanaf 4000 toeren wil de auto echt vooruit. Verklaard ook meteen waarom mijn vrouw zuiniger kan rijden dan ik denk ik. ;) .
door amsterdam020
#2705520
JackduBal schreef:Het is een 1.6 8V. De 16v zit in de de fsi.

De 8v werd gemaakt van 04 tm 08.

Ik heb redelijk veel motoren tegen elkaar afgelegd. Ik zag met de fsi veel problemen met de NOX sensor voorbij komen. Deze is wel door een tuner weg te schrijven. En ik weet dat een vriend van me veel problemen heeft gehad met zijn fsi (A3, wel dezelfde motor) Hij vond ook dat de auto veel beter reed op Euro 98. Wel veel bij de dealer geweest en heel veel vervangen (gelukkig allemaal garantie)

Ik tank 95 en daar doet hij het perfect op.

De tsi heb ik geen ervaring mee maar las veel over kettingen die niet meer goed zijn en las eea over motorschade door slijtage van de cilinders. Maar nogmaals, hier heb ik geen ervaring mee.

Er zullen daarentegen zat fsi's zijn die als een zonnetje rijden en inmiddels probleemloze hoge km standen hebben.

De auto rijd voor een 1.6 echt heel goed (ik heb altijd diesel gereden en ben echt onder de indruk) Enige wat ik mis is de koppel onderin. Vanaf 4000 toeren wil de auto echt vooruit. Verklaard ook meteen waarom mijn vrouw zuiniger kan rijden dan ik denk ik. ;) .
Wat kan je me mij vertellen over de maximale snelheid voor lange afstanden? Mocht je hier natuurlijk ervaring mee hebben.
door JackduBal
#2705925
Wil je weten wat de top is? weet ik niet. In dld op een klein stukje vlot naar de 170 ofzoiets op de teller gehaald. Toen was ik al bij de afrit. Had nog genoeg pit over om sneller te gaan.

Als ik op de snelweg rij vind ik het tot 130 op de teller comfortabel. Daarna maakt ie toch wel veel toeren (geluid). Maar dit is natuurlijk met de algemene "alle problemen zijn weg" draaiknopje (radio volume) te verhelpen.

Persoonlijk rij probeer ik rustig aan te rijden en dat is 120 op de teller lekker cruisen. Dit is zeer comfortabel. En als ik wil inhalen gaat ie heel soepel sneller.
Laatst gewijzigd door JackduBal op 08 okt 2015 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
door amsterdam020
#2705926
Ja dat laatste, dus vanaf 130 rijdt ie niet meer comfortabel. een FSI zal denk ik toch wat meer pk hebben, zodat het op een hogere snelheid comfortabel blijft rijden. Een 1.8 heb ik niet zo vaak gezien, heeft iemand ervaring met de 1.8 benzine blok?

Hoor graag van jullie. Jack bedankt voor de informatie tot zover. :tu:
door JackduBal
#2706023
Let wel, ik rij nu 14 jaar diesel en ben dan ook gewend om lage toeren te rijden. Ik ben dus daarin misschien een beetje verwend. Daarom vind ik 130 comfortabel. 140 is voor de benzine rijder geen probleem denk ik. Mijn vrouw en dochter miepen in ieder geval niet als ik hem dan toch een keer doortrek. Dat doen ze pas al ik wat sportief door de lange bochten rij. ;)

Mijn gevoel is dat hij dan wel begint te drinken.

De FSI heeft 10 pk meer en zal waarschijnlijk iets zuiniger en stiller zijn door de extra versnelling. 1.8 blokken in de 5 bestaan volgens wiki jammer genoeg niet. Je komt dus automatisch op nieuwe 2.0 blokken uit.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf#Benzine_5

Succes in ieder geval, heeft mij heel veel wikken en wegen gekost voordat ik overstag ging. De golf die ik nu rijd bood zich aan en met het vooruitzicht dat ik met 1,5 jaar weer overstap op diesel vind ik het echt een goede auto.
door Xizer
#2706166
Neem een 2.0 TFSI, kun je betrouwbaar hard én comfortabel.
Gebruikersavatar
door Alex94
#2706196
Xizer schreef:Neem een 2.0 TFSI, kun je betrouwbaar hard én comfortabel.
En duur

Voor dat geld koop je een jongere 1.4 TSI van 160 pk. Schoner en zuiniger
Gebruikersavatar
door Dennuus1
#2706236
Ja, en met het geld wat je daarmee bespaard kun je een kettingrevisie laten doen :LOL:
door JackduBal
#2706251
Dennuus1 schreef:Ja, en met het geld wat je daarmee bespaard kun je een kettingrevisie laten doen :LOL:
Daarom de "normale" 1.6. Niet de stilste/zuinigste/snelste maar naar mijn menig wel de meest betrouwbare. ;)
Gebruikersavatar
door Dennuus1
#2706269
Mee eens :tu:
door Xizer
#2706386
Alex94 schreef:
Xizer schreef:Neem een 2.0 TFSI, kun je betrouwbaar hard én comfortabel.
En duur

Voor dat geld koop je een jongere 1.4 TSI van 160 pk. Schoner en zuiniger
Grapjurk. We spreken ons nog wel over een tijdje als je compressor of ketting het heeft begeven. Of als je je blokje kunt laten reviseren als er gaten in je zuigers zitten. ;)
door amsterdam020
#2706503
Dank voor de interessante ervaringen. Heeft er iemand nog ervaring met de 1.6 FSI qua betrouwbaarheid, of is die net als de 1.4 FSI niet betrouwbaar?

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Goedenavond, Ik heb sinds kort een GTD van 2016 g[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.

Klopt bekleding was toch ingesneden zag ik nu.