VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Tuning en Styling van Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2706059
Ja Jos dit soort dingen blijft interessant met name de oudere techniek, het doet het of het doet het niet.
Niet zoals Bleumotion of ecotec want het gaat er bij mij niet in dat (ons) merk de enigste is die sjoemelde.
Net als de Egr het heeft geen toegevoegde waarde aan het rij genot alleen ergernis als die dicht gaat zitten.
#2706063
he jos heb jij niet een uitdraai met en zonder WMI ?
en mss ff een uitleg wat je er precies op hebt zitten ?
en vertellen welk mengsel je met welke hoeveelheid in spuit ?

ter info : ik heb een snowperformance stage 2+ set met een 150psi pomp.
eigenlijk een set voor een benzine motor.
#2706064
Ik had eerst een set van aquamist, met vaste druksensor, maar deze was vrij snel kapot gelopen, althans, de pomp.

Nu kon dat stom toeval zijn, of het kwam door de 1 op 20 mix water / nitromethane, je kunt tenslotte veel mengen en gebruiken, wellicht dat sommige afdichtingen en plunjer in de pomp, niet tegen alle soorten 'vloeistoffen' kunnen.

Nu al enkele 10.000 km's met de snowperformance met 200psi pomp en nog altijd super tevreden, met name die CMGS controller is mooi, variabel inspuiten afhankelijk van hoe je de min en max in doet stellen, ideaal..

Ik deed eerst een 400 km met een 3 liter tankje, begon met inspuiten vanaf 0,5 bar boost, en max inspuiting bij 1,5 bar boost met een 250cc nozzle.. Nu ligt het ook eraan waar je rijd, ik reed 75% binnen door en 25% snelweg, dus telkens gas geven en in het boostlevel rijden kost je meer mix dan lange stukken op de cruise control op de snelweg.

Vermogens winst met de 50/50 mix was op m'n tdi 13 pk, vreemd genoeg bleef het koppel exact hetzelfde ( 441nm ), nu ga ik binnenkort weer terug de bank op om het verschil te zien met 65/35 mix + een kleine aanpassing in de software.

Maarja, zaterdag voor Maus, Carlo en mezelf nog even 120 liter inslaan tegen een mooie prijs, alleen hopen dan me dan geen levensmoe-achtig persoon achterin rijd.. :mrgreen:

En nog even een aanvulling uit mijn eigen topic n.a.v. de software aanpassing :

De boost van de WMI begint nu pas bij 10psi, voorheen was dit 7 psi, maar door de andere software rij ik nu op de cc bij 110 km/h al op 9 psi turbodruk, terwijl dit voorheen met de oude software max 3 psi was.

Toen ik de inspuiting nog had laten staan van de wmi, dus 7 psi, merkte ik op de cc dat hij niet strak liep, maar net of hij om de seconde in hield, dit kwam dus doordat hij constant aan het inspuiten was toen ik 110 reed op de cc ( snelweg ), dat was iets teveel :D Maar inmiddels weer verholpen door hem bij een hogere druk pas te laten injecteren, dus vanaf 10 psi, dan doet hij bij constante snelheid op de snelweg niks, enkel als ik dan ( vol ) gas geef, de max inspuiting van 250cc bij 1.5 bar turbodruk heb ik laten staan ( Hij draait tenslotte 2750mb in vagcom )
#2706157
MK2-VRT schreef:Het koppel is nagenoeg exact hetzelfde, zowel met als zonder methanol, alleen het aantal pk's zijn gestegen..

Verschil in koppel kan komen door het luchtdrukverschil van eerst en nu..

Maar...................

Met methanol 200 pk, 2e run zonder WMI 185 pk :mrgreen:

Afbeelding
mijn uitdraai.

de rode pk / koppel kromme is met een turbo die al aan loopt in het compressor huis.
blauw is WMI.

Afbeelding

dit was de gewone uitdraai met extra lage compressie.
verschil met nu is dat het koppel er wat in komt.

Afbeelding
#2706214
Jos,

Met welke WMI set rij jezelf ? Ook variabele inspuiten ? En zo ja, bij welke druk ( boost ) begint hij met inspuiten ?

Ben er ook nog wat mee bezig, en wil daarom nogmaals de bank op om te kijken wat het verschil doet als ik het e.e.a. aan doe passen.
#2706238
Ik heb de "Boost Cooler Waterinjection Stage 3 TD MPG MAX", deze zit er al 100000km in en begint bij naar ik meen 2100mb in te spuiten. Wat je goed kunt zien is dat er bij ongeveer 2600tpm de toevoeging goed begint te werken. Hij loopt dan ook mooi door. Alleen staat de tijd niet stil, ben dus benieuwd wat de nieuwe motor gaat doen met verschillende aanpassingen, zeker met de prestaties van de Golf V in het achterhoofd......

Afbeelding

Dis is zonder WMI, de WMI installatie gaat wel weer gebruikt worden, eerst zo maar eens afstellen.

Jos.
#2706262
"waarom heeft een diesel een sterkere WMI pomp nodig als een benzine motor ?"

FEIT:
-als de temperatuur omhoog gaat zal er meer verdamping plaatsvinden van de ingespoten mist.
-als de laaddruk verhoogt wordt, word het verdamp proces vertraagt.
de waterdruppel maat is heel bepalend voor de snelheid waarmee warmte op genomen kan worden.

aangezien een getunde TDI best hoge drukken draait is een sterkere pomp wenselijk.
200 psi onder 2,5 bar overdruk en 300psi daar boven volgens snow performance.
Here are some nozzle flow test results that I got after running a bunch of nozzles through my ghetto test bench that I setup.

here's the test bench that I setup. I ran the pump at 13.8v for 60 seconds each, spraying into graduated cylinders to measure the milileters of fluid that each sprayed
Afbeelding
LET OP DEZE TEST IS GEDAAN OP 13,8V !!
Afbeelding
#2706265
AQUAMIST:

wij zijn gestopt met het publiceren van een "flowrate" (zo als hier boven) omdat het misleidend kan zijn.
er zijn bijna geen omstandigheden waarbij een nozzle zo vol aangestuurd wordt als in de test hier boven omdat er altijd wel een controle systeem op zit.
en vergeet de flow weerstand van magneet kleppen, knikje in de leiding en de weerstand van in line filters niet die allemaal hun invloed uitoefenen op de flowrate.

echter vinden ze de resultaten van de test hier boven heel aannemelijk.
#2706300
de volgende grafieken zijn gebaseerd op: 10Kg lucht op>

-Diesel’s latente verdampingswarmte is 250 kJ/kg.
-benzine latente verdampingswarmte is 350KJ/Kg.
-Water's latente verdampingswarmte is 2256KJ/Kg.
-Methanol's latente verdampingswarmte is 1109KJ/Kg.
-ethanol latente verdampingswarmte is 840 kJ/kg.

water injecteren in een andere verhouding tot brandstof als 100% water en 75% water / 25% methanol.
je kan zien bij 100% water injectie, dat maar 3% verhouding water tot brandstof genoeg is om 2.5 punt te vervangen van de lucht brandstof verhouding (de gestippelde lijn)

zo snel al 25% of Methanol is toegevoegd, de A/F ratio is gedaald naar 12.0 - daarbij verlezen we dus wat koeling capaciteit.

LET OP DIT IS EEN BENZIENE VOORBEELD.
BIJ ONS ZAL DE GRAFIEK EEN ANDERE VORM HEBBEN.
OOK IS ONZE A/F RATIO ANDERS.
1:13 BIJ EEN ROKENDE DIESEL TOT 1:17 BIJ EEN ROOKVRIJE.
HET LAAT WEL ZIEN WAT ER VERANDERD MET DE VERHOUDING WATER / METHANOL.


Afbeelding
Afbeelding

Elk van de volgende grafiek laat zien dat 25% procent verhoging van Methanol concentratie van de mix.

Afbeelding
Afbeelding

de laatste, puur methanol zonder water.
de andere grafiek is 100% water.

Afbeelding
Afbeelding

de 2 volgende grafieken laten zien dat:(eerst en laatste) dat je 2x de hoeveelheid methanol moet inspuiten om de latente verdampingswarmte van water alleen te evenaren.
Methanol is relatief goedkoop en heel efficiënt als koeling.

als je hoge concentraties methanol injecteert beïnvloed je je A/F ratio.
bij benzine motoren moet hierbij rekening houden met de ingespoten hoeveelheid om geen vermogen te verliezen.
onze diesel is daar minder gelukkig een stuk minder gevoelig voor.

water alleen injecteren beïnvloed je A/F ratio helemaal niet.
het lijkt zo te zijn dat een 50/50 mix gewoon het beste is van beide werelden.
water alleen vertraagt de verbrandings snelheid en methanol versneld hem weer.

Je weet dat je de hoofdsteun ook naar achteren kan[…]

P0251 code Seat sdi uit 2007-2008

Kan iemand me misschien helpen met het aansluitsch[…]

Jah dat had ik al geprobeerd om te wissen maar zon[…]

Golf 6 1.2 TSI Stotteren

Wastegate zou kunnen. Turbo was vervangen want tur[…]

Elevate your dating game with the top site for has[…]

Displays zwart

Dank, maar dat is al geprobeerd.

Waarmee uitgelezen? Veel universele tools geven ni[…]

Achterdeur gaat soms niet meer dicht

Nee geen terugroep actie hiervoor gehad