VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Thenotorious
#2708867
Beste forumleden,

Allereerst wil ik vermelden dat ik weinig tot niets afweet van banden.

Heb inmiddels al een paar maanden mijn Volkswagen Bora, die staat op eibach schroeven. Had voor de Volkswagen Bora een Golfje 3 die een stuk comfortabeler reed. Ik denk daarom dat ik met nieuwe banden al heel ver kan komen.

Ik heb de auto als volgt gekocht: Voorbanden zijn 215/35/18's en achterbanden zijn: 215/40/18's. Is er een reden waarom de vorige eigenaar dit heeft gekozen of omdat het waarschijnlijk goedkoper was?

Mijn vraag nu is aan jullie: Wat voor bandenmaat kan ik het beste kopen (voor iets meer comfort)? Zoals ik eerder zei weet ik er maar bar weinig van af en zat ik zelf te denken aan 225/40/18.

Foto van mijn Bora:
Afbeelding


Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
door eh44
#2708870
Je moet altijd rekening houden met de juiste omtrek van de band anders klopt je snelheidsmeter niet meer. Het 2e getal is een percentage van de breedte, dus een bredere band heeft bij dezelfde hoogte een lager percentage voor de wang. Voor de Bora zou 215/40/18 het best passen naar originele maat.

Voor meer comfort zou ik naar 16 inch gaan en voor iets betere look naar 17 inch.
Ik vind persoonlijk 18inch altijd te hard.

Heb een Bora gehad met 17inch:

Afbeelding
#2709074
VwPsycho78 schreef:Hallo,

Zelf ben ik geen banden expert maar ik kan je wel vertellen dat een plattere band minder veerkracht heeft dan een normale band.

Zoals eh44 al zei zou je dan voor 16"/17" kunnen kiezen zodat je een grotere band kunt monteren.

Je meldt ook dat je bora op "Eibach schroeven" staat...bedoel je hiermee alleen de veren of echt een schroefset? Verlagen van een auto betekent vaak (niet altijd) een stuggere wegligging. Maar ik denk dat je met 16"/17" en grotere banden genoeg comfort kunt creeëren :tu:
Het zijn eibach veren, geen schroefset. Oke duidelijk. Gezien mijn (studenten)budget blijf ik liever op mijn 18 inch velgen rollen maar mij lijkt het inderdaad ook comfortabeler om 17 inch velgen te kopen.

Maar voor 18 inch is het maximum dus 215/40/18, daarboven kan de snelheidsmeter dus niet meer gaan kloppen.
Gebruikersavatar
door maurice
#2709079
Nou daarboven gaat het ook niet meer goed passen in de wielkasten. Dus ik denk dat 205/40 de max is voor 18 inch wil het nog een beetje staan. Of een zachtere band kiezen maar met het studenten budget in het achterhoofd, zou ik gewoon doorrijden en je niet druk maken over de stugheid. Het gaat je anders een hoop geld kosten, mits je kunt ruilen.
#2709163
maurice schreef:Nou daarboven gaat het ook niet meer goed passen in de wielkasten. Dus ik denk dat 205/40 de max is voor 18 inch wil het nog een beetje staan. Of een zachtere band kiezen maar met het studenten budget in het achterhoofd, zou ik gewoon doorrijden en je niet druk maken over de stugheid. Het gaat je anders een hoop geld kosten, mits je kunt ruilen.
Ik zou ook graag willen doorrijden inderdaad, probleem is dat de rechter voorband leegloopt (lekkage?) na verloop van tijd. Daarom wou ik vier nieuwe banden kopen.

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Goedenavond, Ik heb sinds kort een GTD van 2016 g[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.

Klopt bekleding was toch ingesneden zag ik nu.

Ik heb dit bij mijn seat leon 5f aan de binnen kan[…]