VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Audi problemen
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2717111
eey een vraagje heb hier een audi van een kennis.
start erg moeilijk loopt als die net gestart is erg beroerd daarna beter.
na uitlezen foutmelding g28 engine speed sensor.
dus nieuwe gehaald er in gezet starte 2 x perfect en toen weer slecht.
bedrading door gemeten en allemaal in orde.
na vervangen sensor voor nieuwe en weer uitlezen krijg ik de foutmelding:
g40 crankshaft position sensor implausible signal
dit is toch een en dezelfde sensor die g28 en g40 of ?
heb de sensor vervangen die onder aan zit rechts naast het olie filter met een grijse stekker 3 draden.
wie o wie kan me dit vertellen ?
Laatst gewijzigd door patrickmk3 op 10 dec 2015 04:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2717262
of iemand die even in de stekker van de krukas positie sensor wil meten ?
ik neem aan dat van de 2 draden 1 aarde een 12v of 5v en een signaal draad.
maar wil dit graag zeker weten en kan nergens een schema of dergelijke vinden.
Gebruikersavatar
door XTMotorsport
#2717319
G28 is motortoerental/positie sensor, G40 is nokkenas positie sensor.

Vaak als er een storing i.c.m. de beide sensoren is, dan zit er iets niet goed met de timing van de motor. Het is niet veel werk om dit te controleren, ik zou dit ook even doen voor de zekerheid.
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2717359
hansdevogel89 schreef:hoe is die grijze stekker, je zal niet de eerste zijn waaarbij die kapot is
grijse stekker is in goeie staat zeg maar.
bedrading ook.
ik meet alleen geen 12v of 5 volt of signaal spanning ?
neem aan dat de waard in volt door gegeven word en niet in massa ?
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2717360
XTMotorsport schreef:G28 is motortoerental/positie sensor, G40 is nokkenas positie sensor.

Vaak als er een storing i.c.m. de beide sensoren is, dan zit er iets niet goed met de timing van de motor. Het is niet veel werk om dit te controleren, ik zou dit ook even doen voor de zekerheid.
maar dan zou die toch zowieso beroerd moeten lopen toch ?
het is alleen met starten en de 10 sec daar na ?
en in de 1 en 2 mist die wat vermogen 3 tot en met 5 niks aan het handje
Gebruikersavatar
door hansdevogel89
#2717362
ik denk gewoon je hallgever, uit elsa:

De Hall-voeler levert het ontstekingstijdstip voor cilinder 1.

Bij een defect wordt de pingelregeling uitgeschakeld en de ontstekingshoek iets verkleind, omdat een verdeling over de cilinders niet meer mogelijk is. Bovendien wordt de laaddruk van de uitlaatgasturbo verlaagd.

Zonder signaal van de Hall-voeler blijft de motor draaien en kan ook weer worden gestart:

◆ Bij het herkennen van storingen levert het motorregelapparaat bij elke krukasomwenteling per cilinder een ontstekingspuls.
◆ Voor de inspuiting heeft een verschuiving met één krukasomwenteling geen merkbaar effect. De inspuiting gebeurt niet bij geopende inlaatklep, maar "bij voorschot" (vóór de gesloten inlaatklep). Daardoor wordt de kwaliteit van de mengselvorming maar iets benadeeld.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Met andere woorden: zonder g28 loopt hij sowieso niet, en die hallgever dient om hem niet iedere krukasomwenteling (360 graden) maar 1x per 2 krukasomwentenlingen (720 graden) te laten vonken.

zie bijlage voor hoe je beide kunt testen
http://www.filedropper.com/desktop_37

dit is trouwens voor de 1.8t, zullen denk ik dezelfde sensors zijn.
motorcode AKL, is dat de 1.6 8v? die zijn berucht voor hallgevers die het loodje leggen, distributie moet er wel af om hem te vervangen..
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2717378
hansdevogel89 schreef:ik denk gewoon je hallgever, uit elsa:

De Hall-voeler levert het ontstekingstijdstip voor cilinder 1.

Bij een defect wordt de pingelregeling uitgeschakeld en de ontstekingshoek iets verkleind, omdat een verdeling over de cilinders niet meer mogelijk is. Bovendien wordt de laaddruk van de uitlaatgasturbo verlaagd.

Zonder signaal van de Hall-voeler blijft de motor draaien en kan ook weer worden gestart:

◆ Bij het herkennen van storingen levert het motorregelapparaat bij elke krukasomwenteling per cilinder een ontstekingspuls.
◆ Voor de inspuiting heeft een verschuiving met één krukasomwenteling geen merkbaar effect. De inspuiting gebeurt niet bij geopende inlaatklep, maar "bij voorschot" (vóór de gesloten inlaatklep). Daardoor wordt de kwaliteit van de mengselvorming maar iets benadeeld.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Met andere woorden: zonder g28 loopt hij sowieso niet, en die hallgever dient om hem niet iedere krukasomwenteling (360 graden) maar 1x per 2 krukasomwentenlingen (720 graden) te laten vonken.

zie bijlage voor hoe je beide kunt testen
http://www.filedropper.com/desktop_37

dit is trouwens voor de 1.8t, zullen denk ik dezelfde sensors zijn.
motorcode AKL, is dat de 1.6 8v? die zijn berucht voor hallgevers die het loodje leggen, distributie moet er wel af om hem te vervangen..
kijk das informatie :tu:

sensor g28 was dus kapot want de multimeter meet helemaal niks op die.
de nieuwe sensor heeft een weerstand van 860 deze is dus goed.
alleen blijft die fout terug komen. 00513 g28 implausible signal.
maar ik moet met losse stekker en contact aan toch plus kunnen meten en signaal.
als ik de krukas ronddraai handmatig.
maar ik heb op 2 draden massa en nergens plus.
ook zonder kabelboom meet ik op de ecu geen plus op deze pinnen.
FOUTCODE:
01-Engine
00513 Passive/Sporadic
Engine speed sensor -G28-Implausible signal


de foutcode g40 heb ik 2x gehad nu als ik die verwijder en motor start en uit zet staat die er niet standaard weer in.
maar het is wel zeker dat het de hall voeler is ?
hij geeft bij mij aan g40 crankshaft position sensor



ik zal ook even een stukie tekst sturen wat ik gecontroleerd heb kwa kabels na de ecu:


Pin 56 geel op pin 3 g28 geel sensor (geen weerstand)
Pin 63 wit op pin 2 g28 wit sensor (geen weerstand)
Pin 69 wit op zwart sensor (geen weerstand)
Pin 70 bruin/blauw op pin 1 g28 zwart sensor (geen
Weerstand)

Ecu tussen pin 70 en 63 (geen weerstand)
Stekker tussen pin 69 en 70 (geen weerstand)
Ecu tussen pin 69 en 70 (wel weerstand)
Pin 3 g28 en aarde (wel weerstand)
Pin 1 g28 en aarde geen voltage
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2717889
up :tu:
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2717983
update:

na informatie van MK2-VRT dat de sensor massa gerelateerd is en dus geen plus nodig heeft.
de oude sensor maar weer nagekeken deze meet ik geen weerstand op.
dus toch de nieuwe er weer ingezet deze heeft een weerstand van 860.
auto start 2 x perfect en loopt mooi.
daarna weer slecht starten en loopt beroerd.
nu is het zo start de auto slecht loopt die beroerd.
start de auto goed loopt die perfect en blijft die ook goed lopen.
wat kan dit in vredesnaam zijn dat als die goed start hij goed loopt en blijft lopen.
en als die slecht start hij beroer loopt en beroerd blijft lopen ??
vanmiddag starte die goed en er toen 100+ km mee gereden en niks geen problemen gehad..
Gebruikersavatar
door hansdevogel89
#2717994
Apart verhaal zeg.
Maar die G40 crankshaft sensor is hetzelfde als de hallgever. (g40 is altijd een nokkenas sensor alias hallgever)
Alleen schijnt die foutcode soms gewoon normaal te zijn bij sommige motoren als je hem uitleest terwijl de motor niet loopt.
Maar hij gaat echt vaker kapot op die 1.6 blokken
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2718036
hansdevogel89 schreef:Apart verhaal zeg.
Maar die G40 crankshaft sensor is hetzelfde als de hallgever. (g40 is altijd een nokkenas sensor alias hallgever)
Alleen schijnt die foutcode soms gewoon normaal te zijn bij sommige motoren als je hem uitleest terwijl de motor niet loopt.
Maar hij gaat echt vaker kapot op die 1.6 blokken
die g40 code heb ik een keer gehad daarna nooit meer gezien.
maar die g28 code blijft terug komen.
maar het is inderdaad met gemak een heel apart verhaal.
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2718342
mensen wie o wie alle hulp word op prijs gesteld.
word een beetje gek er van probleem kan nie zo heel groot zijn lijkt me.
maar dat zijn meestal de moeilijke zie het maar is te ontdekken.
raarste is nog auto start goed dan loopt die goed.
auto start slecht loopt die slecht.
wie o wie heeft enig idee zal al iets te lezen van relais 109 maja dit was alleen bij diesel zag ik later.
heeft de audi a3 benzine akl ook een relais voor de ecu of ?
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2718568
up :roll:
#2719099
update :

kennis heeft een paar dagen met de auto gereden.
nu een verzameling aan foutcode's :

Read Codes
00513 Passive/Sporadic
Engine speed sensor -G28-Implausible signal
00533 Passive/Sporadic
Idle speed control-lower limit stop value
00557 Passive/Sporadic
Power assisted steering - pressure switch -F88-Short circuit to ground
00515 Active/static
Camshaft position sensor - G40-Implausible signal
00520 Passive/Sporadic
Air mass/flow meter-G70/G19-Open circuit/short circuit to ground


Read Codes
01280 Active/static
Airbag on passenger side deactivated-lost23

ecu aan het overlijden of ?
foutcode's zijn te verwijderen en dan zijn ze weg.
start je de auto komt alleen de g28 standaard terug.
rij je een aantal dagen met de auto heb je een verzameling foutcode's :SCRATCH:
Raam maakt een vreemd geluid

... als je een vreemd geluid hoort wanneer het r[…]

Polo 2016 start niet

Een dergelijke fout vindt jij niks bijzonders? Li[…]

Om er nog even op terug te komen; Er zaten bij mij[…]

Wie heeft interesse voor overname 4 velgen met ban[…]

Je hebt een foutcode, dus die zoek je op de websit[…]

Sleutel niet herkend

Nou, de kogel is door de kerk en het euvel is opge[…]

Ik heb contact opgenomen met Vw PON en dit is het […]

Zelf de auto uitgelezen en de auto geeft aan dat h[…]