VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
#2734440
Hallo,
Mijn naam is Robin en ik heb sinds kort een golf 4 1.6 16v. Rijdt prima maar soms reageert de toerenteller vreemd. Het blijft dan op 4 of 5 duizend staan, lijkt wel of dat de stationair toerental wordt. Dus het varieert bij gasgeven tussen 4000en 7000 toeren in plaats van 1000 en 3000. Als de motor een tijd stil heeft gestaan zakt de meter weer terug naar 0. Dan werkt het weer even normaal, totdat...
De motor loopt prima, geen haperingen of wat dan ook. De toerenteller heeft dus even een eigen leven.

Zijn er stekkers die verdacht zijn, of sensoren (waar zitten die ergens?)
Graag jullie hulp.
#2734630
Beste Antera, bedank voor je reactie. Is een toerenteller apart te vervangen of moet dan de hele unit vernieuwd worden? Dat lijkt mij een kostbare ingreep, want dan moet toch ook het e.e.a. aangepast worden heb ik gelezen, de startbeveiliging en en sleutels.
Zijn er nog alternarieven, een gebruikt kombi instrument mss? En zo ja, waar moet ik dan op letten. Dat wordt dealerwerk ben ik bang voor. :cry:
#2734676
Voorstellen, check :tu:

De auto is eerder uitgelezen door een kennis. Hij heeft wel een kabel maar hij is er nog niet zo handig mee. Wat mij nog bijstaat is bij de motor, adres 1 geen foutcodes nu, ja toen 1, 17972 throttle actuator, iets met te laag voltage tijdens basis setting.. Maar deze was intermitted, gewist en niet meer teruggekomen. De motor zelf draait overigens prima.
Op adres 17 instruments geen foutcodes. Da's mooi, maar mijn toerenteller doet wel vreemd :SCRATCH:
#2734810
Geloof ook niet dat je het gaat kunnen uitlezen zeker niet met contact af dan moet alles terug vallen aangezien er dan nergens geen spanning mee op zou moeten staan.

Ask @mk2vrt eens die kan de tellers soms repareren of je een oplossing aanbieden


Afbeelding
#2735057
Okee, ga ik doen. Vanmorgen stond de toerenteller op 5000omw/min met stilstaande motor. Na starten stationair op 6000, en reageert verder normaal, maar nu dus 5000 teveel.

nu weer uitgelezen op 17 instruments en nu wel een foutcode:
01336 data bus for comfort system
80-10 single wire operation intermittend.

Kan iemand hier iets mee? :SCRATCH:

Deze code werd weer gewist en ineens viel mij op dat de toerenteller weer op nul staat. Het is mij even ontgaan of het wissen van de storing verband houdt. De uitleg die Gerrit Speek geeft gaat mij iets te hoog :( Toch iets met contacten oid?
Op de terugweg deed de toerenteller normaal, daarom denk ik dat de klok niet stuk is maar ergens een raar signaal krijgt, maar ik laat mij graag overtuigen door de deskundigen onder dit forum :tu:
#2738064
Ik heb contact opgenomen met MK2-VRT, en als ik een ander instrumentenpaneel heb kan hij het e.e.a. overzetten :tu:

Inmiddels heb ik het weer laten uitlezen en gelijk een outputtest gedaan. En dan doet hij het prima, ik denk dan: niet defect, zou het dan toch een andere oorzaak hebben?

Het geeft zowel bij gateway 17 als gateway 9 dezelfde foutmelding:
01336 data bus for comfort system
80-10 single wire operation intermittend

Is er mogelijk een verband, bedrading, stekkers? :SCRATCH: Ik heb de zekeringen nagelopen, allemaal goed, ook die bij de accu.

Het gekke is dat het de ene keer wel goed doet, en de ander keer niet. De dealer wil best zoeken maar met dat uurtarief wordt ik niet vrolijk.
Ik weet het niet meer :( , maar misschien hebben jullie nog ideeën?

Verder rijdt de Golf geweldig, maar als er iets opzit moet het wel (juist) werken.
Alvast bedankt voor het meedenken.

EDIT: ik heb zojuist de stoute schoenen aangetrokken en het instrumentenpaneel verwijderd. Nu blijkt dat er achteraf een draad extra is aangebracht op de dunne bruine draad achter de blauwe stekker. Deze draad gaat naar links richting zekeringkast, niet bekend is of het daar ook is aangesloten en of er stroom op staat. Had geen spanningzoeker bij me :oops: Er zit wel een alarm op de auto en extra mistlampen, maar dat hoeft toch niet aangesloten te worden op het instrumentenpaneel? Hoewel dat alarm. Nu heb ik ook het dashbord links aan de zekeringkant los gehad, en daar zit ergens een kastje geplakt bovenop een zwarte kast (comfortmodule?) dat dezelfde kleur grijs heeft als de alarmhoorn onder de motorkap, en volgens mij zit die extra draad daarop aangesloten maar dat kon ik niet goed zien. Maar of die aansluiting van invloed is op de werking van de toerenteller :SCRATCH:

Nu heb ik die extra draad niet verwijderd, sta nu in mijn pauze op een parkeerterrein en voordat ik belangrijks afsluit waardoor het niet meer startn ofzo heb ik alles weer gemonteerd.

Mijn vraag nu, waar dient die dunne bruine draad voor?
#2744246
Dat zou kunnen, maar ik heb zelf het idee dat het met de alarminstallatie (aftermarket) te maken heeft. Ik heb die kabel losgemaakt en het maakt geen verschil.

ik de tussentijd heb ik de teller laten controleren op die zogenaaamde koude lassen, die persoon kon eigenlijk niets vinden maar sinds die tijd deed het zonder storingen of gekke dingen :tu: Dus ik blij. :LOL:

Voor even dan want nu is die storing weer terug :?

Dus toch maar op de adviezen van dit forum een andere teller besteld. En even contact opnemen met Mk2-vrt om het te laten werken 8)
Toch wel mooi al die deskundigheid hier op het forum, en nog mooier dat je wordt geholpen. :tu:
#2750586
Even een update:
In de tussentijd heb ik de teler laten checken op "koude" soldeerpunten. Je leest wat op het net. Die persoon kon eigenlijk niet iets echt vinden, heeft wel alles even nagelopen en toe was het een maand goed. Dacht ik.

Toen begon het weer, :cry: dus uiteindelijk een andere teller op de kop getikt en na te zijn gecodeerd in de auto geplaatst. En tot nu toe werkt het prima! :tu:

Dus zoals het er nu uitziet was het uiteindelijk toch de teller. Eind goed al goed. (hoop ik)

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.