VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door splodge
#2763011
Hallo,


De koppaking van mijn Golf 2 is waarschijnlijk lek.
Er verdwijnt wat koelvloeistof en er ontstaat hoge druk in het koelvloeistofcircuit.

Het gaat om een Golf 2 1.3 Function NZ 1992.

De kopppakking heb ik al gehaald en wil nu de bouten van de cilinderkop los draaien.
Daar moet een veeltandige, XZN, spline of 12 tandige bit op.

Welke maat heeft deze bit.

Ik dacht M12. Maar volgens de database (gezocht op nieuwe kopbouten) van Brezan
is het M11.

Kan iemand me hiermee helpen om daar duidelijkheid over te krijgen??????
Gebruikersavatar
door Dopie
#2763022
kopbouten zijn als goed is bij een NZ M11x1.5

XZN is 12 tands :mrgreen: maar die moet je idd hebben.

je kan altijd nog 1 eruit trekken en naar de brezan om te passen/controleren.
let wel op kan goed zijn dat je ouwe kopbouten wat langer zijn dan de nieuwe...Rekbouten dus zeg genoeg lijk me :tu:
door splodge
#2763028
Bedankt voor je snelle reactie :)

Zo die XZN M11 is moeilijk verkrijgbaar.

Iemand een suggestie waar die te koop is????

@Dopie: zal eerst een M11 dop/bit moeten hebben om een bout eruit te kunnen draaien 8)
door splodge
#2763063
Goed lezen. Niet voor iedereen weggelegd. :oops: :oops: :oops:

Dus op een bout met M11 draad kan een XZN dop/bit met de maataanduiding M12?

Niet voor Dopie maar nog steeds

WTF :SCRATCH:
door splodge
#2768920
De cilinderkopbout heeft inderdaad een draad van M11 maar een XZN/spline/veeltand/12tand bitmaat van M12.

Cilinderkopbout (ELRING, 819.817)
Sleutelwijdte: X - M 12
Schroefkop-/moerprofiel: Binnen veeltandig
Lengte (mm): 96
Spoed [mm]: 1,5
Schroefdraadmaat: M 11

Voor de XZN dob/bit heb ik een voor een 3/8" dopsleutelratel gekocht. Ik denk niet dat de 1/2" versie in de behuizing van de cilinderkop past. Die is dan te dik (?).

De geleende momentsleutel voor de aandraaimomenten van kopbouten was helaas wel 1/2" en moest dus een adapter kopen om van 1/2" stift (momentsleutel) naar 3/8" (xzn bit/dop) op elkaar aan te sluiten.
Voor de 180 graden extra draaimoment (na de fases met de momentsleutel 40 & 60 Nm.) een ijzerdraadje gebruikt. De kracht hiervoor viel me erg mee!

Het moeilijkste van de cilinderkoppakking vervangen was de bout van de nokkenaspoelie losmaken. Dat koste me 2 dagen en een kans dat het boutje van de distributieriembehuizing achter de nokkenaspoelie kon afbreken. Die werd gebruikt (met een dop) als tegenhouder/stopper om de krukaspoeliebout los te maken.
Een volgende keer zou ik daarvoor een stopper/tegenhouder maken die direct in de gaten van de nokkenaspoelie wordt gehouden en bv. op de grond steunt. Of de waterpomp demonteren en de distributieriembehuizing aan de nokkenas laten zitten.

Hallo! De beste olie voor een 1.8 20VT motor is s[…]

Welke tuner?

Hallo! Ik persoonlijk ben wel fan van JD Engineer[…]

Inmiddels is mijn Golf 7 1.4TSI ACT (CPTA) alweer […]

Heb een keer met de vakantie in Frankrijk 1000km o[…]

Mistlichten Golf Plus

Ik heb zelf mistlichten gemonteerd op mijn Golf Pl[…]

De ID 3 heeft geen problemen openbare laders en sn[…]

Niemand die hierbij kan helpen?

Beste leden, Ik overweeg om mijn huidige navigati[…]