VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
#2773491
Beste forumleden,

Mijn post is nogal uitgebreid. Als je geen tijd en/of zin hebt om het hele verhaal te lezen kun je ook alleen het kopje "andere versnellingsbak" lezen. Hierin staan de belangrijkste vragen van mij.

Helaas lijkt onze versnellingsbak kapot te zijn. Er zijn meerdere mogelijkheden om dit probleem te verhelpen en ik wil graag jullie advies over wat ik het beste kan doen; vervangen, repareren of reviseren. Adressen waar ik terecht kan voor de vervangende onderdelen en werkzaamheden zijn zeer welkom.

Ontstaan van problemen
De versnellingsbak is afgelopen periode kuren gaan vertonen. Het leek drie weken geleden te beginnen met wat lastiger schakelen. Soms ging de pook niet soepel in de versnelling en enkele keren moest ik opnieuw koppelen om wel acceptabel te kunnen schakelen. Naar aanleiding hiervan heb ik de schakelstangen gesmeerd en nieuwe bakolie besteld, welke ik nog niet in de versnellingsbak heb gedaan. Waar ik mezelf toen niet van bewust was is dat de auto waarschijnlijk problemen ontwikkelde met achteruit een parkeervak indraaien. De motor is me zodoende enkele keren uitgevallen, maar ik zocht de oorzaak bij een ietwat te laag toerental aanhouden.

Zo'n anderhalve week geleden, toen ik uit de wasstraat wilde rijden en begon te rollen door de koppeling op te laten komen, blokkeerde de auto op (nog) zeer lage snelheid. Even achteruit, weer vooruit en alles verliep soepel. Omdat ik net de wielkassen, wielen et cetera schoon had gemaakt verdacht ik vuil tussen de remdelen van dit grapje. Later op de dag gebeurde dit nogmaals toen ik de auto, met de koppeling ingetrapt, uit liet rollen en bijna stil stond. Hij deblokkeerde zonder dat ik iets hoefde te doen.

Afgelopen vrijdag wilde ik weer achteruit een parkeervak indraaien. Ditmaal deed ik het wat sneller dan normaal en remde de auto merkbaar af om vervolgens uit te vallen. Nadat ik de auto weer had gestart en ik vooruit reed ging dit ook moeizamer, achteruit ook weer in het begin. Toen ik later weer weg wilde rijden en de auto met de koppeling ingetrapt uit het parkeervak liet rollen blokkeerde de auto weer op hele lage snelheid. Na weer een klein stukje achteruit te zijn gegaan rolde hij het parkeervak soepel uit en kon ik weer naar huis rijden.

Onderweg hoorde ik nog wel een luide knal, welke luider was dan ik bij het hobbelige wegdek vond passen. Ik heb de auto omgedraaid en ben nogmaals over dit stuk van de weg gereden. Ik weet niet of ik precies hetzelfde stuk heb afgelegd, maar er lag duidelijk niets op de weg en het gebeurde niet weer.

Keuzes
Reparatie/revisie eigen versnellingsbak
Of deze versnellingsbak nog gerepareerd of gereviseerd kan worden betwijfel ik op dit moment. Om eerlijk te zijn heb ik geen ervaring met schade aan versnellingsbakken, maar het probleem zit duidelijk in het differentieel en als ik de berichten van andere mensen zo lees denk ik dat er een klinknagel af is gebroken. Waar de krachten van het afremmen van auto, terwijl er gas wordt gegeven, precies door opgevangen zijn weet ik niet. Mijn vermoeden is dat er een klinknagel flink het aluminium in is gedrukt en dat de delen waartussen hij klem heeft gezeten goed beschadigd zijn. Ook de knal die ik heb gehoord stelt me niet gerust. Als er mensen zijn die denken dat het open trekken van de versnellingsbak wel verstandig is dan hoor ik het graag.

Andere versnellingsbak
Een andere versnellingsbak lijkt me dus wenselijk, maar ik weet niet wat ik het beste kan doen. Ik heb al een nieuwe koppelingsset voor een DUU versnellingsbak besteld en wil graag weer een DUU versnellingsbak hebben. Omdat ik dit probleem niet weer mee wil maken wil ik graag dat de klinknagels vervangen worden of zijn door bouten. Daarom heb ik de volgende vragen:
  • - Waar kan ik de klinknagels van een DUU versnellingsbak voor een schappelijke prijs laten vervangen voor bouten?
    - Waar kan ik voor een schappelijke prijs een gereviseerde DUU versnellingsbak kopen waarvan de klinknagels zijn vervangen voor bouten?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
#2773703
*update*

Het was me duidelijk dat ik zeker wilde zijn dat de versnellingsbak die onder de auto gaat komen een goed exemplaar is waarvan de klinknagels vervangen zijn door bouten. Omwille van de prijs ging mijn voorkeur uit naar een goede gebruikte versnellingsbak waarbij dit reeds gebeurt was of zou worden gedaan. Gezien ik geen ruimte heb om onze auto te stallen tijdens de reparatie van de versnellingsbak heb ik ervoor gekozen om een goede gebruikte versnellingsbak te zoeken.

Ik kwam al snel tot de conclusie dat het lastig is om nog een DUU versnellingsbak te vinden met een lage kilometerstand, helemaal voor een nette prijs. Wel had ik het geluk dat ik een exemplaar vond bij een sloperij waar ik die dag toevallig in de buurt moest zijn. Ze gaven aan dat deze versnellingsbak 290.000km had gedraaid, en de prijs was hier ook naar, maar dat hij nog wel bruikbaar was. Gezien het me onwaarschijnlijk leek dat een DUU bak een dergelijke kmstand zou overleven heb ik erop gegokt dat er in de tussentijd al eens een goede gebruikt of een gereviseerd exemplaar onder de sloopauto zou zijn gemonteerd.

Deze versnellingsbak heb ik naar Jan (Mtdi) gebracht en hij had goed en minder goed nieuws. Om te beginnen heeft de versnellingsbak inderdaad nog maar weinig gedraaid(!), naar schatting zo'n 100.000km, maar was de achteruit beschadigd. Hiernaast was het geen DUU versnellingsbak, maar een DLP versnellingsbak en zaten er nog klinknagels in het differentieel. Gelukkig geen onoverkomelijke zaken, want Jan kon de DLP versnellingsbak aanpassen voor gebruik in mijn auto, de klinknagels vervangen en had nog een achteruit liggen.

Wordt vervolgd..
#2773709
hawkeye schreef:Hou ons op de hoogte hoe dit afloopt.
Doe ik uiteraard..

Heb vandaag overigens nog twee flesjes castrol syntrans transaxle en een nieuwe Valeo koppelingset met een Sachs druklager ontvangen. De dealer gaf aan dat de koppeling waarschijnlijk nog origineel was, dus heb nieuw spul besteld.
#2774047
De versnellingsbak bleek er slechter aan toe dan gedacht. Niet alleen het tandwiel van de achteruit was beschadigd geraakt, maar ook de ingaande as. Hiernaast bevatte het tandwiel van de tweede versnelling inslag van het naaldlager.

Jan heeft hier volgens mij erg veel werk van gehad. Tegelijkertijd is hij veel schappelijker en behulpzamer naar ons toe geweest dan dat ik mezelf had kunnen wensen. Vandaag heb ik de versnellingsbak weer van hem ontvangen en binnenkort gaat deze weer onder de auto.

Ook hierover zal ik jullie geïnformeerd houden, maar voor nu:

Jan, hartstikke bedankt!!!
#2774831
We hebben de auto weer terug :D

De oude versnellingsbak heeft waarschijnlijk wel een knauw gehad, er hingen druppen olie onder de bak en de olie kwam uit het koppelingshuis. Als het "goed" is zit er ergens een scheurtje in de bak. Ik ben blij dat ik besloten heb om een andere versnellingsbak te halen.

De auto schokte eerder wat tussen de 1700 en 2300 toeren, dat is nu weg. Ook schakelt hij weer soepel en hij spoort zelfs beter. Hij rijdt nu beter dan hij voor de bakwissel reed!

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Check deze video :tu:

Elevate your dating game with the top site for has[…]

navigatie MIB2

Iemand enig idee of er dit jaar nog een update kom[…]

Koppelings pedaal blijft soms hangen

Zou kunnen maar zou toch ook de slave cilinder kun[…]

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]