VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Taigo, T-Cross, T-Roc, Tiguan & Touareg.
door Stulys
Hoi,

Na 4 jaar een golf 7 break 1.6 tdi dsg te hebben gehad werd het tijd voor een nieuwe wagen.
ik was zeer tevreden over mijn golf. Het was ook mijn eerste DSG. Alleen die 105 pk was soms te licht.

Ik heb hem nu ingeruild voor de nieuwe tiguan 150 pk dsg. De prestaties vallen enorm tegen om eerlijk te zijn. Hij is vrij vlot maar hij lijkt een hapering te hebben bij het accelereren. Als je voorbij wil steken lijkt er een seconde te zitten tussen de "vraag" en de reactie. Mijn golfje had een veel betere reactietijd. ALS hij dan na die seconde vertraging reageert gaat hij er vlot vandoor , maar die vertraging bederft voor mij alle rijplezier.

Ik wou via dit forum vragen of er nog andere eigenaren zijn met dezelfde motor/transmissie die dit ook ervaren of heeft mijn wagen gewoon een probleem?

Alvast bedankt !
door PaulusB
Ik heb geen ervaring met dit type auto maar wij hebben op het werk een Seat bj 2013 met 2.0 tdi en dsg maar dat schakelt echt voor geen meter hele lage toeren bijna tegen het brommen aan. Als je dan gast geeft veel toeren maar weinig actie. Ik heb wel een begrepen dat chippen icm dsg optimalisatie van TVS OF JD wonderen doet.
door Stulys
Ik ben dus ondertussen naar de garage geweest gezien weinig reactie.

Ik heb test gereden met een andere Tiguan 2.0 DSG 150PK, wel een 4WD en het was zelfs iets slechter.
Volgens de hoofdtechieker heeft dit te maken met het toeknijpen voor de Co2 reductie.
Ergens in je Car menu kan je wel je modus veranderen naar sport ipv de standaard eco. Dit heeft blijkbaar te maken met hoe snel hij reageert bij je actieve cruise control volgens hem. Het heeft echter ook impact bij je 1ste versnelling zonder Cruise control enabled. Het is effectief iets beter maar doet geen wonderen natuurlijk.

DSG chippen lijkt dus inderdaad de oplossing wat ik niet ga doen met een leasewagen.
Zeer jammer dat een wagen van 50K zo weinig rijgenot geeft.

Goede les voor mij, volgende keer eerst test rijden en dan kopen :)
door Stulys
Ik wou toch nog even iets toevoegen. Mijn collega heeft zijn Passat 2.0 TDi 136 pk ook juist ingeruild tegen de nieuwe 150pk. (manuele bak)

Hij had ook dadelijk de indruk dat zijn "oude" Passat VEEL alerter reageerde. Volgens hem voelt het aan dat hij van 136 naar 105 pk gegaan is ipv naar 150pk.

Zal dus degelijk wel te maken hebben met hun "sjoemelsoftware oplossing"

Jammer, ik ben altijd tevreden geweest van VW maar als het zo blijft neem ik toch afscheid.
door Hofman
Chippen/optimaliseren van de motor icm de DSG is waarschijnlijk de enige optie om het gevoel van 150pk terug te krijgen. TVS Varsseveld is hier zeer goed in. Het gevoel ken ik ook van het schakelen tussen een 1.9 PD 105pk en een 2.0 CR 105pk. De PD is zeer alert en de CR voelt anders aan. Na het chippen van de CR is dit een raket geworden en voelt deze zeer anders aan. CR heeft trouwens een manuele bak.
door Keikop
Ik heb ook een Tiguan 2017 150 pk DSG en het inderdaad zo dat hij een kleine seconde nodig heeft voor hij reageert op het gaspedaal. Dat is vervelend op het vlakke maar in de bergen is dat een ramp.
Het is net of de motor moet naar adem snakken vooraleer te reageren. Men moet vooruitziend zijn en ongeveer een seconde vooraleer men denkt van het vermogen nodig te hebben op het rempedaal duwen.
door Stulys
Keikop schreef:Ik heb ook een Tiguan 2017 150 pk DSG en het inderdaad zo dat hij een kleine seconde nodig heeft voor hij reageert op het gaspedaal. Dat is vervelend op het vlakke maar in de bergen is dat een ramp.
Het is net of de motor moet naar adem snakken vooraleer te reageren. Men moet vooruitziend zijn en ongeveer een seconde vooraleer men denkt van het vermogen nodig te hebben op het rempedaal duwen.
Inderdaad, nagel op de kop :(

Ondertussen ook eens getest met een collega. Hij heeft de Seat Atteca 1.6D manueel (115pk).
Van 0-80km/U kan ik die gewoon NIET bijhouden. Dan begin hem LANGZAAAAAAAAM los te rijden.

Bij hernemingen tss 70-100km/U is het verschil niet merkbaar. We hebben wel gezien dat ondanks dat hij vele opties heeft dat het gewicht van mijn Tiguan toch wel 300 kg hoger lag, maar toch.
Maar ik ben dus teleurgesteld dat ik zelfs niet kan "ruiken" aan een Atteca 1.6D....

Voor de rest een fijne wagen maar ik heb geen plezier van mijn 50K.....
door TiguHarry
Misschien ligt het aan mijn rijstijl, maar onze R-line 1.4 DSG 150 pk gaat als een speer. Nog geen km. getwijfeld aan de afstelling, omdat ie veel sneller is als onze vorige auto, Octavia 1.2 DSG 105 pk.
Maar dan ook ECHT veel sneller....!
door Knudde
Effe mijn €0,50:
Is zo’n bak niet zelflerend? M’n bus (van de concurrent) heeft een normale automaat en die past zich aan mijn rijstijl aan. Ik rij als een oud wijf en daardoor schakelt de bak ook super rustig. Deze heeft geen “sport” wat ook niet nodig is, maar in een auto is het wel van toepassing om een hele andere schakel karakter te krijgen met bijpassende reactietijd en toerentallen

ECO is het nieuwe K.U.T.
door Knudde
De “Sport” past zich waarschijnlijk ook aan aan je rijstijl. In “S” moet je je dus vooral niet gedragen
Alarm

Mijn alarm is inderdaad ook al 2x eerder voor niks[…]

Het is in augustus nog 2x voorgevallen. Eind augus[…]

Mocht je je systeem geupdate wilt hebben......

Groene lijn door km teller

Ik gok op een breuk op printplaat van het display […]

Je stelt de vraag in het VCDS/VCP/OBD11 subforum..[…]

Hey Kan je me meer vertellen over deze garagist? […]

Touran teller inleren

waar woon je ?

Golf 7 1.4 tsi storing P226300

en heeft u het inmiddels kunnen oplossen, ik ben z[…]