VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
door Sharif78
#2788175
Hoi ,

Ik heb een Vento 1.6

Eergisteren reed ik met de auto , meter stond zoals altijd op 90 graden. Niets aan het handje dus.
Ineens hoorde ik een "pok" geluid onder de motorkap en niet veel later rookte de auto als een gek onder de motorkap. Ik ben gestopt , motorkap omhoog en het stoom vanuit koelvloeistof reservoir kwam je tegemoet. Complete motorruimte onder koelvloeistof reservoir was ook nat. Heb de slangen nagekeken en getest , maar die zijn allemaal in orde.

Ik dacht dus dat het reservoir kapot was gegaan , heb er vanmiddag een nieuw ingezet , weer gevuld met koelvloeistof en ben gaan rijden. Motor loopt netjes weer tot 90 graden. Minuutje of 5 later , weer hetzelfde probleem. Was gelukkig bijna thuis, daarna motorkap omhoog gedaan. Wederom vloog het stoom mij om de oren en weer was de motorruimte nat. Heb met de zaklamp geprobeerd te kijken waar de vloeistof uit kwam maar kon niks zien. Stoom kwam wel vanuit zijkant van het reservoir.
Even daarna hoorde ik weer dit "pok" geluid.

Koelvloeistof kookte ook in het reservoir , wat er dan nog in zat.

Nu ben ik dus aan het denken wat dit kan zijn, ik zelf denk aan een niet goed werkende thermostaat.
Dat die niet meer open gaat en daarom zo alles over hit raakt.

Maar wat denken jullie ?
#2788187
thermostaat kun je makkelijk testen.
pak een pan vul deze met water breng dit water aan de kook.
pan van het vuur af en gooi de thermostaat erin als die goed is
zie je hem open gaan.
#2788761
Nou, dit begint toch een staartje te krijgen...

Reservoir dus vervangen, daarna thermostaat vervangen.
Helaas blijft probleem zich voordoen.
Onderste radiateurslang wordt ook niet warm. En kvs borrelt in kvs-reservoir (dus aan het koken).
En de stoom spuit er dan via de overloop in het reservoir, uit.

Verwarming in interieur wordt netjes warm.

De fan draait niet. Heb hem nu dmv paperclip gemanipuleerd , nu draait hij wel maar koelvloeistof verdwijnt meteen, dan blijft temperatuur netjes op 90 graden.

Koppakking lijkt me niet, olie is netjes helder, geen drap aan de dop of peilstok , ook geen witte rook uit de uitlaat. En motor loopt netjes.

Als de motor warm is en ik heb de dop van het kvs-reservoir, dan zakt het niveau , om vervolgens weer een beetje te stijgen en vervolgens weer te dalen.

Allemaal heel vreemd.

Ik denk zelf nu aan een verstopte radiateur.....wat zijn jullie suggesties ?
#2788839
reservoir zit een overdruk ventiel op dat is de plop die je hoort.
maar dat hoort zo zodat de boel nie uit elkaar knapt in geval er dus iets mis is.
dat je fan niet aan gaat komt door de thermo schakelaar.
die geeft namelijk pas contact bij een bepaalde temperatuur.
en normaal gesproken is rijwind genoeg en aangezien het onder het rijden gebeurt is dit niet het probleem.
ik zou de radiateur is ondersteboven schoonmaken.
let wel op zet hier niet veel druk op want zijn maar hele kleine kanaaltjes.

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Goedenavond, Ik heb sinds kort een GTD van 2016 g[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.

Klopt bekleding was toch ingesneden zag ik nu.

Ik heb dit bij mijn seat leon 5f aan de binnen kan[…]