VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door MVW
#2791234
Met speling in het onderstel zal de auto niet alleen trillen bij het remmen, maar ook bij rechtuit rijden. Dat is toch niet het geval? Jouw klacht komt, zoals meerdere leden al aangegeven hebben, overeen met kromme remschijven.
Gebruikersavatar
door Dennuus1
#2791243
sw567 schreef:hij trilt inderdaad alleen bij remmen verder totaal niet.
99% zeker de remschijven.
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2791270
wil niemand af kraken maar vind het lef hebben om te zeggen
voor zeker de remschijven of 99% zeker remschijven
inderdaad is dit vaak het geval. maar voor je ts op kosten jaagt beter eerst dingen uit sluiten
die zeker ook de boosdoener kunnen zijn en of zelf te maken zijn of een goedkopere oplossing zijn.
je bekijkt eerst alles gangbaar ? en in orde.
daarna uitloop remschijven meten.
en daarna pas over op eventuele aanschaf of keuze tot afdraaien afhankelijk van de staat van de schijven gelet op minimale dikte.
Gebruikersavatar
door Dennuus1
#2791271
Ik ben een man uit de praktijk, en als ik deze klachten hoor is het gewoon zo goed als zeker dat de schijven krom zijn. Slingering van de schijven word in de praktijk zelden gemeten, al helemaal niet bij een golfje. We hebben het hier niet over iets van duizenden euro's, dus gewoon vervangen die schijfjes. Mocht het om 1 of andere reden iets anders zijn, is er geen man overboord en kun je dit uitsluiten.
Gebruikersavatar
door mano
#2791273
Als je een man vd praktijk bent, leg de ts dan even haarfijn uit hoe je een stuurstang controleert wanneer de ts de wielen eraf haalt om de remschijf te demonteren.

Dan kan de ts 2 vliegen in een 1 klap slaan...

Zoals jij een man vd praktijk ben, ben ik dat ook. Ook ik heb een auto hier staan welke trilt met remmen. Waarvan ik niet 100% durf te beweren dat de remschijven recht zijn maar waar wel het binnenste kogelgewricht van de stuurstang speling heeft. Dus vandaar, "het zou kunnen" dat de stuurstang wat speling vertoont.

Het kan in ieder geval geen kwaad om het even te controleren voordat de ts nieuwe remschijven en blokken gaat kopen...
Gebruikersavatar
door Dennuus1
#2791283
Het gros van de auto's heeft (minimale) speling op de binnenste stuurkogel of tandheugel. Hier gaat je stuur niet van trillen met remmen.. Maar op forums worden problemen vaak groter gemaakt dan dat ze zijn, ik blijf erbij, gewoon de schijven/blokken vervangen. Degene die de hele auto binnenste buiten wil trekken moet dat lekker doen, ik doe daar niet aan mee :)
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2791307
Dennuus1 schreef:Het gros van de auto's heeft (minimale) speling op de binnenste stuurkogel of tandheugel. Hier gaat je stuur niet van trillen met remmen.. Maar op forums worden problemen vaak groter gemaakt dan dat ze zijn, ik blijf erbij, gewoon de schijven/blokken vervangen. Degene die de hele auto binnenste buiten wil trekken moet dat lekker doen, ik doe daar niet aan mee :)
het gaat niet om de gene die de hele auto binnenste buiten wil trekken.
je geeft de ts een oplossing stel nu jij zegt 100% zeker en het blijkt niet zo te zijn.
jaag je ts op onodige kosten niet iedereen heeft zo even een 140 a 180 euro liggen voor remschijven en blokken.
vandaar vind ik begin met uitsluiten en ga daarna pas over op aanschaf.
maar jij als man van de praktijk bij problemen met de remmen neem ik aan dat je controleert de remcilinder en gelijde pennen en slijtage van blokken en controle uitloop schijven.
ts geeft aan hier geen ervaring mee te hebben dan wil je hem toch zo goed mogelijk informeren.
voordat die gewoon direcht schijven en alles gaat kopen zonder te controleren.
Gebruikersavatar
door MVW
#2791311
Het feit blijft dat de auto alleen trilt met remmen. Natuurlijk kun je ook spelingen controleren. Hoe meer er gecontroleerd wordt, hoe minder risico je hebt om iets onnodig te vervangen.

De vraag is of de ts zelf de kennis en vaardigheden heeft om spelingen in het onderstel te kunnen voelen en herkennen. Het forum kan gebruikt worden om advies te geven waar de ts mee aan de slag kan. Geen enkel forumlid weet namelijk wat de technische staat van de auto is. Wie weet is het hele subframe wel doorgerot of hebben alle denkbare kogels speling. Of de remzuigers bevatten corrosie en bewegen stroef in de remklauwen en zijn de remzadels zo vervuild dat de blokken blijven hangen. Niemand heeft daar naar gekeken en daarom kan niemand met zekerheid zeggen waar de oorzaak ligt, maar de vakmensen die dit vaak meemaken kunnen wel aangeven wat de meest waarschijnlijke oorzaak is; de kromme schijven.
Ik en Dennis gaven daarom ook al aan dat de ts beter een garage kan bezoeken, in plaats van zelf te gaan experimenteren en dingen over het hoofd te zien omdat de ts er geen verstand van heeft. Ik ben er geen voorstander van dat iemand zonder verstand van autotechniek zelf aan het remsysteem gaat sleutelen.

Wij kunnen qua informatie over de auto alleen uitgaan van de input van de ts. Het forum moet in dit soort gevallen alleen gebruikt worden om de ts een richting te geven om te zoeken. En dat is wel gelukt lijkt me.

Als je 100% zeker wilt weten of de schijven krom zijn, kun je bij de gerenommeerde garages de slingering meten (zie de pagina
http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Rem ... remmen.htm) of je leent / huurt / koopt ergens een meetklok op een statief om het zelf te controleren.
Mocht je een meetklok kunnen bemachtigen, dan komt het doel van het forum weer naar voren: de leden kunnen dan aangeven hoe en wat er gemeten moet worden, en welke waarden er goed of fout zijn, zodat we echt tot een conclusie komen.
Maar ook dan geldt dat niemand de technische staat van de auto kent en er misschien mankementen zijn dan dat de ts zelf kan herkennen.
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2791321
nogmaals zoals ik zelf al zei vaak zijn het de schijven.
maar enigste punt dat ik wou en wil maken is dat ts of nu zelf kundig voor is om te repareren of naar een garage gaat gewezen moet worden op de mogelijkheden.
als ts zelf kundig genoeg is kan die zelf dingen uitsluiten.
is ts dit niet moet hij het probleem bij de garage laten controleren.
en niet bijv naar de garage gaan en zeggen ik moet nieuwe schijven hebben want word hem aangeraden door mensen die er meer verstand van hebben als ts zelf. en die de garage dan wel vervangt voor hem.
en achter af blijkt de geleide pen zat vast waardoor een oneven druk op de schijf ontstond en de remmen trilde. oplossing van 10 min werk 5 euro voor een nieuwe geleidepen aangezien die vast aangetast zou zijn door roest in geval van vastzitten of onjuiste smering.
verschil rekening even een paar 100 euro...

en dan vind ik dit en ik quote:
Slingering van de schijven word in de praktijk zelden gemeten, al helemaal niet bij een golfje. We hebben het hier niet over iets van duizenden euro's, dus gewoon vervangen die schijfjes. Mocht het om 1 of andere reden iets anders zijn, is er geen man overboord en kun je dit uitsluiten.

geen man over boord maar in ieder geval 100 a 200 euro lichter.
vind ik het kwalijk om niet even te meten zeker voor een man uit de praktijk.
kon ook wezen schijven onjuist gemonteerd naaf slecht schoon gemaakt bij montage.
alles zomaar vervangen lijkt mij niet de juiste oplossing voor ts of klant enigste die hier baat bij heeft is de garage.
nogmaals niet iedereen heeft het geld zo even liggen om alles luk raak te vervangen en er dan achter te komen dat dit niet het probleem was maar ja je kunt het dan uitsluiten ??
Gebruikersavatar
door MVW
#2791519
patrickmk3 schreef:achter af blijkt de geleide pen zat vast waardoor een oneven druk op de schijf ontstond en de remmen trilde. oplossing van 10 min werk 5 euro voor een nieuwe geleidepen aangezien die vast aangetast zou zijn door roest in geval van vastzitten of onjuiste smering.
verschil rekening even een paar 100 euro...
Dan zul je eerder een aanlopende rem of verschil in slijtage van de remblokken hebben dan dat de auto alleen trilt bij remmen.
patrickmk3 schreef:kon ook wezen schijven onjuist gemonteerd naaf slecht schoon gemaakt bij montage.
Als er roestvorming achter de remschijf aanwezig is zal er altijd onbalans aanwezig zijn, dus zal de auto ook trillen bij rechtuit rijden. Je zult dan eerder de klacht hebben dat de wielen een aantal keren gebalanceerd zijn, maar dat de auto blijft trillen tijdens het rijden.

Het is natuurlijk prima om de leden van een zo goed mogelijk advies te voorzien, alleen moet je wel realistisch blijven en niet van alles roepen waardoor de ts door de bomen het bos niet meer ziet...
Gebruikersavatar
door Dennuus1
#2791524
MVW schreef:
alleen moet je wel realistisch blijven en niet van alles roepen waardoor de ts door de bomen het bos niet meer ziet...
Hulde. :tu:
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2791593
MVW schreef:
patrickmk3 schreef:achter af blijkt de geleide pen zat vast waardoor een oneven druk op de schijf ontstond en de remmen trilde. oplossing van 10 min werk 5 euro voor een nieuwe geleidepen aangezien die vast aangetast zou zijn door roest in geval van vastzitten of onjuiste smering.
verschil rekening even een paar 100 euro...
Dan zul je eerder een aanlopende rem of verschil in slijtage van de remblokken hebben dan dat de auto alleen trilt bij remmen.
patrickmk3 schreef:kon ook wezen schijven onjuist gemonteerd naaf slecht schoon gemaakt bij montage.
Als er roestvorming achter de remschijf aanwezig is zal er altijd onbalans aanwezig zijn, dus zal de auto ook trillen bij rechtuit rijden. Je zult dan eerder de klacht hebben dat de wielen een aantal keren gebalanceerd zijn, maar dat de auto blijft trillen tijdens het rijden.

Het is natuurlijk prima om de leden van een zo goed mogelijk advies te voorzien, alleen moet je wel realistisch blijven en niet van alles roepen waardoor de ts door de bomen het bos niet meer ziet...
kwa aanlopende rem of verschil in slijtage goed mogelijk.
maar trillen is zeker niet uit te sluiten met een ongelijke druk verdeling.
maar je wil het punt gewoon niet snappen.
ik zelf zou er van balen als ik iemand voor zeker aanraad remschijven.
de gene deze koopt en het probleem niet oplost is.
de punten die genoemd zijn door mij en anderen zijn niet onrealistisch en zeker niet onmogelijk.
maar goed jij mag dat anders zien.
maar hier word het niet beter van als jullie het punt niet willen begrijpen houd het op.
navigatie MIB2

Iemand enig idee of er dit jaar nog een update kom[…]

Koppelings pedaal blijft soms hangen

Zou kunnen maar zou toch ook de slave cilinder kun[…]

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk