Het feit blijft dat de auto alleen trilt met remmen. Natuurlijk kun je ook spelingen controleren. Hoe meer er gecontroleerd wordt, hoe minder risico je hebt om iets onnodig te vervangen.
De vraag is of de ts zelf de kennis en vaardigheden heeft om spelingen in het onderstel te kunnen voelen en herkennen. Het forum kan gebruikt worden om advies te geven waar de ts mee aan de slag kan. Geen enkel forumlid weet namelijk wat de technische staat van de auto is. Wie weet is het hele subframe wel doorgerot of hebben alle denkbare kogels speling. Of de remzuigers bevatten corrosie en bewegen stroef in de remklauwen en zijn de remzadels zo vervuild dat de blokken blijven hangen. Niemand heeft daar naar gekeken en daarom kan niemand met zekerheid zeggen waar de oorzaak ligt, maar de vakmensen die dit vaak meemaken kunnen wel aangeven wat de meest waarschijnlijke oorzaak is; de kromme schijven.
Ik en Dennis gaven daarom ook al aan dat de ts beter een garage kan bezoeken, in plaats van zelf te gaan experimenteren en dingen over het hoofd te zien omdat de ts er geen verstand van heeft. Ik ben er geen voorstander van dat iemand zonder verstand van autotechniek zelf aan het remsysteem gaat sleutelen.
Wij kunnen qua informatie over de auto alleen uitgaan van de input van de ts. Het forum moet in dit soort gevallen alleen gebruikt worden om de ts een richting te geven om te zoeken. En dat is wel gelukt lijkt me.
Als je 100% zeker wilt weten of de schijven krom zijn, kun je bij de gerenommeerde garages de slingering meten (zie de pagina
http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Rem ... remmen.htm) of je leent / huurt / koopt ergens een meetklok op een statief om het zelf te controleren.
Mocht je een meetklok kunnen bemachtigen, dan komt het doel van het forum weer naar voren: de leden kunnen dan aangeven hoe en wat er gemeten moet worden, en welke waarden er goed of fout zijn, zodat we echt tot een conclusie komen.
Maar ook dan geldt dat niemand de technische staat van de auto kent en er misschien mankementen zijn dan dat de ts zelf kan herkennen.