VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
Ik zou samen met een vriend mijn Golf 4 V5 een beurtje geven, zodoende had ik alle filters, bougies en olie gehaald. Wat mij al opviel was dat mijn oliefilter een papieren filter was i.p.v. een metalen cilindervormig.

Nadat we de olie hadden leeg laten lopen, wou hij de oliefilter vervangen. Al snel bleek dat hij de benodigde dop sleutel niet had, zijn doppenset ging tot maat 32. Volgens mij is maat 36 nodig?
Zodoende hebben we het met een waterpomptang geprobeerd los te krijgen, dit was achteraf niet zo handig, 1 zijde van de dop is nu gescheurd (plek van bevestigde waterpomptang) en druppelde olie uit.

Weet iemand waar ik deze dop kan aanschaffen?
Op een Chinese site vond ik de volgende afbeelding, hij lijkt er precies op. Hij heeft ook die zilverkleurige inbus fitting. Had ik deze achteraf eerst moeten losschroeven??

Ik hoop dat ik de dop er nog af kan schroeven zonder dat hij volledig afscheurt.

1. Heb ik dopmaat 36 nodig?
2. Waar kan ik de plastic dop van de oliefilter aanschaffen?
3. Had de inbus fitting ook los moeten schroeven?

Hopelijk kan iemand mij verder helpen. Bedankt alvast! :tu:
gevonden afbeelding: Afbeelding
Je kunt wellicht ook een Baco gebruiken, die heeft 2 vlakke kanten, hierdoor een betere grip op het onderdeel. Lukt dit niet, steek er een scherpe schroevendraaier doorheen (door en door) en probeer het op die manier los te draaien. (kon vroeger bij metalen oliefilters die muurvast zaten).
Absoluut geen schroevendraaier doorheen proberen te slaan (krijg je sowieso niet voor elkaar met dit dikke plastic) en met een band of ketting kom je er waarschijnlijk niet bij. De rand met inkepingen is daarvoor ook te dun.

Zoals de ts zelf al zei; Dop, ringsleutel of steeksleutel maat 36, of anders een waterpomptang. Maar met een tang breng je beschadigingen aan. De inbusschroef die erin zit is bedoeld om de olie af te kunnen tappen voordat je de grote dop loshaalt. Doe je dat niet, dan riskeer je een halve liter warme olie over je armen.

Bij de dealer kun je dit onderdeel ook gewoon aanschaffen. Zal niet zo duur zijn en je zult het eerder in bezit hebben dan dat je het bij een webshop in het buitenland besteld.
MVW schreef:Nee dat gaat niet. Dat kan als je een metalen filter hebt waar je geen goede grip op krijgt. Ik denk dat je daar mee in de war bent. Dit exemplaar moet gewoon met een dop 36 losgedraaid worden. Lukt dat niet, dan gaat het met gaten boren en schroevendraaiers al helemaal niet lukken.
Klopt! Je hebt de ruimte ook niet. Ok top :tu: dan weet ik in ieder geval zeker dat het maat 36 is. Ik ga morgen kijken of ik de dop 36 en een nieuwe oliefilter deksel bij de garage kan bestellen.

Hopelijk scheurt hij niet verder als ik hem met de dopsleutel probeer los te draaien, anders heb ik echt een probleem vrees ik. :SCRATCH:
is wel in nl te vinden..
http://www.partsdirect.nl/nl/home/10031 ... 15433.html
geen ervaring met hun en weet niet of je er particulier kunt kopen.
maar ze hebben hem wel.
en tevens goed open te krijgen met een band sleutel/tang of een speciale oliefilter tool
onderstaande foto werkt ook perfect en pakt hem van boven an dus je kan er altijd bij.
deze spant zich zelf aan op moment je kracht zet door te draaien.
Bijlagen:
9200000075756811.jpg
9200000075756811.jpg (21.67 KiB) 1733 keer bekeken
Met zo'n ding moet je nooit een kunstof dop losdraaien!
Alleen metalen filters.

Als een kunstof dop erg vast zit dan barst hij je zo kapot.

Zoals al vaker gezegd is: dop 36.
Maak het niet moeilijker dan dat het is..
patrickmk3 schreef:en tevens goed open te krijgen met een band sleutel/tang of een speciale oliefilter tool onderstaande foto werkt ook perfect en pakt hem van boven an dus je kan er altijd bij.
deze spant zich zelf aan op moment je kracht zet door te draaien.
Nee dat werkt zeker niet perfect. Dat is voor dit soort metalen filters:

Afbeelding

Gaten in boren, schroevendraaiers erin slaan, banden, klemmen tangen... Mensen, als jullie er geen verstand van hebben, geef dan in ieder geval geen tips die niet kloppen... :SCRATCH:

@Antera ehhhhhhh iemand jou bekend en iets dich[…]

Groene lijn door km teller

Ik gok op een breuk op printplaat van het displa[…]

Je stelt de vraag in het VCDS/VCP/OBD11 subforum[…]

Alarm

Mijn alarm is inderdaad ook al 2x eerder voor niks[…]

Het is in augustus nog 2x voorgevallen. Eind augus[…]

Hey Kan je me meer vertellen over deze garagist? […]

Touran teller inleren

waar woon je ?

Golf 7 1.4 tsi storing P226300

en heeft u het inmiddels kunnen oplossen, ik ben z[…]