VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Audi
  • Gebruikersavatar
#2793801
Hallo forum leden,

na lange tijd in mijn huidige auto te hebben gereden ben ik mij nu aan het oriënteren voor de koop voor mijn volgende auto.

En ik heb mijn zinnen gezet op een audi a3 met een bouwjaar tussen 2010-2012 :E Ik heb nog niet een specifieke auto op het oog.

ik ben er ook nog niet helemaal over uit of het diesel of benzine gaat worden. Echter de auto's waarin ik interesse heb zijn uitgevoerd met een 1.4 TFSI of een 1.6 TDI.

Nu is mijn vraag zijn er kwalen bekend van de audi a3 uit deze periode, en zijn er problemen bekend met deze motoren.

Als ik google mag geloven is er volgens de ene site geen mogelijkheid dat de 1.4 TFSI 100.000 km haalt zonder dat de motor vervangen moet worden en de andere site zegt dat alles erg overdreven wordt en dat de motoren alleen gevoelig zijn voor slecht onderhoud en slecht gebruik ( scheuren als een gek en direct de motor uit zetten met gevolg is dat de opgebouwde warmte niet afgekoeld kan worden)

daarnaast lees ik ook erg uiteen lopende berichten over de 1.6 diesel, de ene spreekt vol lof en de ander noemt het een olie zuipende bende van elende. En dat de roetfilter elke 150.000 km vervangen dient te worden met een kosten plaatje van €3500,-

dus door de bomen zie ik het bos niet meer, en hoop ik dat jullie de feiten van fabels kunnen scheiden en dat ik zodoende met veel plezier kan genieten van een nieuwe Audi A3
Gebruikersavatar
door MVW
#2794117
De 1.4 motor met turbo en compressor (de 160pk versie) heeft helaas het veelvoorkomende probleem dat er een stukje van de zuiger tussen de zuigerveren afbreekt. De 1.4 met alleen een turbo (de 122pk) heeft daar geen last van. Ik had eens gelezen dat het tunen van de motor dit probleem zou kunnen voorkomen, omdat de motor met de tuningssoftware niet zo arm draait als de standaard software. Dit zou je kunnen verifiëren. En misschien kan iemand anders op dit forum hier meer informatie over geven.

Goed onderhoud zorgt voor weinig problemen; mijn pa heeft met zijn Golf 6 (1.4 TSI, motorcode CAXA) nog geen enkel probleem gehad. De teller staat nu op 120.000km. Daarbij is altijd de olie tussen de 20.000 en 25.000 km ververst. Ook de ketting is nog origineel. Maar als hij een keer gaat rammelen, dan wordt hij gewoon vervangen en dan kan hij er met een beetje geluk weer ruim een ton en 8 jaar tegenaan.

Met de 1.6tdi heb ik niet veel ervaring. Ik dacht dat dit prima motoren waren. Aan het onderhoud van het roetfilter ontkom je helaas niet. Er zijn bedrijven die de roetfilters reinigen door deze open te maken en na het reinigen weer dicht te lassen. Dat is een stuk goedkoper dan een nieuwe monteren. Ook zijn er reinigingsmiddelen die je aan je brandstof kunt toevoegen of rechtstreeks in je roetfilter spuit. Deze middelen zorgen voor een hogere temperatuur en helpen bij het verhogen van de temperatuur waardoor het roetfilter wordt schoon gebrand.
#2794201
Bedankt voor je reactie!

Zelf heb ik ook het idee dat veel mensen niet met een turbo kunnen rijden.
Starten en direct hard gaan rijden, vervolgens direct uit zetten zonder olie ff laten rond lopen dat de boel iets afkoelt.

En liefst ook nog op onderhoud bezuinigen met goedkope olie, denk dat een geblazen motor daar gevoeliger voor is dan een "normale" motor.
Dat dit mede mee draagt aan de reputatie.

Kan het mis hebben
Update navigatie Tiguan

Ik had niet veel opties..... Ik heb een Tiquan ui[…]

Jah dan gw de connector los halen van de dynamo of[…]

Probleem met lege accu is opgelost. Het bleek toch[…]

oliedruk is te laag maar de pomp sluiten ze uit? V[…]

Heeft ie ook gedaan, de beschadigde velg heeft ie […]

Laadsnelheid (snelladen)

Moet mogelijk zijn. Heeft te maken met temperatuu[…]

Ja gaat prima. Vorig jaar ook aangepast in de spie[…]

Div. Communicatiestoringen

Aan de hand 2 fotootjes met een overzicht van fout[…]