VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door Goodi
#2798491
Hallo, heb me net een tweedehands VW Bora 19TDI aangeschaft van 2002.
Had een vraag ivm de koeling, airco.

- is climatronic hetzelfde als airco?
- om de airco, steeds mee te laten aanstaan, moet ik gewoon zorgen dat ik een temperatuur instel en dan de stand automatisch gebruiken?
- is er ook een mogelijkheid om gewoon airco alleen te laten werken? meestal, in andere wagens die ik heb gehad was er dan een knop aanwezig met het teken * maar die vindt ik hier niet terug
- als de stand ECO is geselecteerd staat de airco uit, klopt dit?

Hoe werken jullie meestal met CC, altijd gewoon op automatisch laten staan?
Bijlagen:
cc.png
cc.png (28.49 KiB) 996 keer bekeken
Gebruikersavatar
door MVW
#2798492
Goodi schreef:Hallo, heb me net een tweedehands VW Bora 19TDI aangeschaft van 2002.
Had een vraag ivm de koeling, airco.

1. is climatronic hetzelfde als airco?
2. om de airco, steeds mee te laten aanstaan, moet ik gewoon zorgen dat ik een temperatuur instel en dan de stand automatisch gebruiken?
3. is er ook een mogelijkheid om gewoon airco alleen te laten werken? meestal, in andere wagens die ik heb gehad was er dan een knop aanwezig met het teken * maar die vindt ik hier niet terug
4. als de stand ECO is geselecteerd staat de airco uit, klopt dit?

Hoe werken jullie meestal met CC, altijd gewoon op automatisch laten staan?
Welkom!

1. Climatronic is uitgebreider dan standaard airco; bij climatronic zit o.a. een buitentemperatuursensor, een zonlichtsensor op het dashboard en een automatische regeling van de kleppen in het kachelhuis. En natuurlijk een mooi bedieningsdisplay.
2. Dat klopt. Je moet hem op "auto" zetten. Let er wel op dat de airco niet meer werkt als de buitentemperatuur lager is dan 4 graden Celcius.
3. Nee er zit geen symbool van een sneeuwvlokje. De "auto"-stand is de stand waarmee je de airco inschakelt.
4. Dat klopt, met ECO staat de aircopomp uit.

De cruise control kun je altijd aan laten staan op je hendel. Deze staat dan stand-bye. Als je de cruise control wilt gebruiken, hoef je alleen maar het "set"-knopje in te drukken. Zelf heb ik de cruise control ook altijd aan staan.
Gebruikersavatar
door Kevin2296
#2798501
MVW schreef:
Goodi schreef:Hallo, heb me net een tweedehands VW Bora 19TDI aangeschaft van 2002.
Had een vraag ivm de koeling, airco.

1. is climatronic hetzelfde als airco?
2. om de airco, steeds mee te laten aanstaan, moet ik gewoon zorgen dat ik een temperatuur instel en dan de stand automatisch gebruiken?
3. is er ook een mogelijkheid om gewoon airco alleen te laten werken? meestal, in andere wagens die ik heb gehad was er dan een knop aanwezig met het teken * maar die vindt ik hier niet terug
4. als de stand ECO is geselecteerd staat de airco uit, klopt dit?

Hoe werken jullie meestal met CC, altijd gewoon op automatisch laten staan?
Welkom!

1. Climatronic is uitgebreider dan standaard airco; bij climatronic zit o.a. een buitentemperatuursensor, een zonlichtsensor op het dashboard en een automatische regeling van de kleppen in het kachelhuis. En natuurlijk een mooi bedieningsdisplay.
2. Dat klopt. Je moet hem op "auto" zetten. Let er wel op dat de airco niet meer werkt als de buitentemperatuur lager is dan 4 graden Celcius.
3. Nee er zit geen symbool van een sneeuwvlokje. De "auto"-stand is de stand waarmee je de airco inschakelt.
4. Dat klopt, met ECO staat de aircopomp uit.

De cruise control kun je altijd aan laten staan op je hendel. Deze staat dan stand-bye. Als je de cruise control wilt gebruiken, hoef je alleen maar het "set"-knopje in te drukken. Zelf heb ik de cruise control ook altijd aan staan.
ik denk dat die met cc ClimateControl bedoelt.. :mrgreen:
Ik zet deze meestal op Eco aangezien de airco ook meer brandstof verbruikt.
Als je hem nodig hebt omdat het te warm of te koud is in de auto zet ik hem meestal even aan tot de juiste temperatuur en vervolgens zet ik hem weer uit :tu:
door Goodi
#2798578
Idd, ik doelde daarmee op de climatecontrol.

Nu heb ik ook gemerkt dat mijn metertje van de temperatuur het niet doet, zou dat kunnen wijzen op een defecte thermostaat?
Iemand idee van de kostprijs hiervan?
En ook stond het blok laag in de olie, met dewelke vul ik best bij?
Gewone of half synthetische, en 5w40, 5w30, 10w40.......
Gebruikersavatar
door Kevin2296
#2798587
Kan veel zijn, maar lijkt op een sensor, als je je auto even uitleest weet je snel genoeg wat er aan de hand is :)

Olie die ik gebruik is 5w40.
Maar je moet bijvullen wat er op dit moment in het blok zit, dat is natuurlijk het beste.
Als je het niet weet dan adviseer ik je de olie te verversen en op een sticker te zetten wat erin zit :D
Gebruikersavatar
door MVW
#2798598
Een defecte thermostaat zou de oorzaak kunnen zijn, maar meestal blijft de temperatuur rond de 70 graden hangen tijdens het rijden. Je kunt inderdaad de auto uitlezen. Als je niet over uitleesapparatuur beschikt, dan kun je ook met een Ohmmeter de weerstand van de sensor controleren. Een weerstand van 2,5 kiloOhm bij 20 graden is normaal, een oneindige weerstand betekent dat de sensor kapot is. Let er wel op dat je 2 sensoren hebt.

Volgens mij wordt er 5W30 voorgeschreven voor deze motoren.
door Goodi
#2799750
Er is inmiddels een nieuwe thermostaat geplaatst maar probleem blijft. Komt zeer traag op temperatuur, ook de verwarming komt zeer langzaam op gang. Normaal voor VW? En nog een vraagje ivm distributieriem, of moet ik zeggen ketting, wie weet of ik riem of ketting heb? Daar er een 250dznd op de teller staan wil de garagist alles veranderen, maar is het niet zo dat, wanneer het een ketting betreft, deze veel langer kan mee gaan? Hij zou volgende rekenen voor herstelling: distributieset 310€, alternatorriem 240e, werk 120 a 150€, totaal 670€ a 700€.

Garage kan niet vinden waarom lamp niet brand. Lam[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Check deze video :tu:

Elevate your dating game with the top site for has[…]

navigatie MIB2

Iemand enig idee of er dit jaar nog een update kom[…]

Koppelings pedaal blijft soms hangen

Zou kunnen maar zou toch ook de slave cilinder kun[…]

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]