VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2799785
Beste leden.

Ik heb een Golf uit 1999 met een normale hele standaard teller zonder FIS. Ik heb een SE teller weten te bemachtigen uit een Golf 1.8T en deze heeft een halve-FIS. Hoe kan ik dit het beste ombouwen? Ik heb naar mijn eigen teller gekeken. Dit is een 1J0 920 801. Mijn vervangende teller is een 1J5 920 826. Dus beide voor CAN-BUS. Hoe sluit ik dit het beste aan en hoe leer ik die teller in op mijn wagen?

Groetjes!
#2799790
om de teller in te kunnen leren heb je van beide tellers de pincode nodig, heb je in jouw oude teller een boordcomputer? zo niet dan moet je nog wat extra dingen aanschaffen zoals een stuurkolom schakelaar met bediening voor de boordcomputer en een kabelsetje. ik kan de klok wel inleren voor je, geen probleem. groet twan
#2799791
Klopt helemaal. Even de ruitenwisserhendel en de kabelboom aanschaffen. Je moet een paar draden in de stekker onder de ruitenwissermotor aansluiten, dus je moet ook even de ruitenwisserarmen en de parafanplaat demonteren.

Wanneee je alles hebt aangesloten en je teller is ingeleerd (de sleutels voor de startblokkering en de kilometerstand aanpassen) dan moet het werken ;)

Heb je Climatronic? Dan werkt ook de weergave van de buitenluchttemperatuur, maar heb je handbediende airco of geen airco, dan moet je eigenlijk ook nog een buitenluchttemperatuursensor inbouwen en aansluiten op de juiste pinnen van de ECU.
#2799805
bandenman schreef:om de teller in te kunnen leren heb je van beide tellers de pincode nodig, heb je in jouw oude teller een boordcomputer? zo niet dan moet je nog wat extra dingen aanschaffen zoals een stuurkolom schakelaar met bediening voor de boordcomputer en een kabelsetje. ik kan de klok wel inleren voor je, geen probleem. groet twan

Hey Twan. Mijn auto heeft van oorsprong geen boordcomputer ingebouwd gehad dus heb inderdaad de hendel en kabels nodig. Gewoon op de sloop halen. Overigens hoe kom ik aan de pincode van beide tellers? Ik heb de nieuwe zonder pin gekregen namelijk
#2799806
MVW schreef:Klopt helemaal. Even de ruitenwisserhendel en de kabelboom aanschaffen. Je moet een paar draden in de stekker onder de ruitenwissermotor aansluiten, dus je moet ook even de ruitenwisserarmen en de parafanplaat demonteren.

Wanneee je alles hebt aangesloten en je teller is ingeleerd (de sleutels voor de startblokkering en de kilometerstand aanpassen) dan moet het werken ;)


Heb je Climatronic? Dan werkt ook de weergave van de buitenluchttemperatuur, maar heb je handbediende airco of geen airco, dan moet je eigenlijk ook nog een buitenluchttemperatuursensor inbouwen en aansluiten op de juiste pinnen van de ECU.
Heb een handbestuurde kachel inderdaad. Sensoren kan ik gewoon van de sloop halen. Wat betreft de aansluiting ik heb geen idee hoe al die aansluitingen zitten. Heb je toevallig een schema? Of beter welk kabeltje op welke kabel moet?
#2799849
Bij deze een vijftal schema's voor het aansluiten van twee draden. Om de afbeeldingen te vergroten kun je er het beste rechts op klikken en openen in een nieuw venster of scherm.

Draad voor de weergave van het brandstofverbruik aansluiten:

Op T32a/32 (stekker 32a pin 32) van het instrumentenpaneel moet een groen/witte draad aangesloten worden.
Afbeelding
De sterretjes die staan voor: brandstofverbruiksignaal... zijn in het schema als twee vierkantjes weergeven. Dat betekent dat deze draad alleen gemonteerd zit bij voertuigen met een multifunctie-indicatie, dus als de auto uitgevoerd is met een weergave van het brandstofverbruik. Dat is bij jou niet het geval, dus deze draad moet je hier monteren.
Onderaan zie je een vierkantje met "66", dat betekent dat de draad in een ander schema doorloopt. Zie onderstaand schema.

Onderaan de afbeelding zie je weer 66, als je hier in een rechte lijn omhoog kijkt zie je een draad met een vierkantje waarin 168 staat. Deze gaat weer naar het vorige schema. Deze draad zit op T80/18 van het motorregelapparaat.
Afbeelding
Deze draad is al in het motorregelapparaat aanwezig. Je moet de groen/witte draad van het instrumentenpaneel aansluiten in stekker T10/2. Als je in de legenda kijkt, dan staat daar: 10-polige stekker, oranje, in behuizing voor stekers, in links waterkast. Oftewel, dit is de stekker die bij je ruitenwissermotor zit wat eerder al aangegeven was. De draad van de stekker naar het motorregelapparaat zit er al in, dus je kunt in de andere kant van de stekker de draad van het instrumentenpaneel monteren. Wanneer je de stekkers in elkaar klikt, maken de draden contact met elkaar.


Draad voor de weergave van de buitenluchttemperatuur aansluiten:

Dan de buitenluchttemperatuursensor aansluiten. Ik ga er bij deze al even vanuit dat je de buitenluchttemperatuursensor op de carrosserie hebt bevestigd.
Deze sensor wordt in het schema aangeduid als G17. Pin 1 van de sensor zit aan T32a/26 van het instrumentenpaneel, dus in dezelfde stekker als de draad van het brandstofverbruik, maar op pin 26 i.p.v. 32.
Afbeelding

Aan de onderkant van G17 zie je een bruin/witte draad met aan het uiteinde de verwijzing 136. Als we deze volgen, komen we in dit schema uit:
Afbeelding
Dit is blijkbaar een massadraad die op een massalas zit met meerdere sensormassa's. Je kunt besluiten om i.p.v. deze massa een willekeurig massapunt te gebruiken.

Onderaan zie je ook nog 55 staan. Hier hoef je in dit geval niets mee te doen, maar het is wel belangrijk om te weten waar deze van is. Dit is de massadraad van de koelvloeistoftemperatuursensor G2.
Afbeelding


Samengevat:

- De groen/witte draad moet in T32a/32 van het instrumentenpaneel gestoken worden. De andere kant van de draad moet in de stekker onder de ruitenwissermotor gestoken worden (T10/2), waarmee je verbinding maakt met de groen/witte draad die er al zit. Deze draad gaat naar het motorregelapparaat.
- De temperatuursensor moet met pin 1 verbonden worden met T32a/26 op het instrumentenpaneel. Pin 2 kun je verbinden met een willekeurig massapunt.

Je vroeg hoeveel tijd je hiermee kwijt bent. Als je onervaren bent dan is dat heel lastig in te schatten. Mocht je door de bomen het bos niet meer zien, dan kun je met de bovenstaande schema's naar een garage gaan en vragen of hun met deze informatie de boel aan willen sluiten. :tu:
#2799859
MVW schreef:Samengevat:

- De groen/witte draad moet in T32a/32 van het instrumentenpaneel gestoken worden. De andere kant van de draad moet in de stekker onder de ruitenwissermotor gestoken worden (T10/2), waarmee je verbinding maakt met de groen/witte draad die er al zit. Deze draad gaat naar het motorregelapparaat.
- De temperatuursensor moet met pin 1 verbonden worden met T32a/26 op het instrumentenpaneel. Pin 2 kun je verbinden met een willekeurig massapunt.
Hartstikke bedankt MVW! Ik ga hier morgen mee aan de slag. De sloop is gesloten namelijk dus ik kan momenteel niet aan de onderdelen komen.


Edit mod: even je citaat wat ingekort, want met al die schema's in het citaat wordt het een beetje onoverzichtelijk ;)
#2799881
MVW schreef:Oké, we horen het wel als het gelukt is of als je nog vragen hebt!
Ik had je nog een PB'tje gestuurd met wat vraagjes :P


Edit: Over autotechniek mag je natuurlijk alles vragen, maar doe dat a.u.b. wel op het forum zelf. Het liefst in een nieuw topic. Op deze manier blijf ik niet steeds switchen tussen privéberichten en het forum en loopt het niet door elkaar. Ook kunnen anderen hierop reageren, want ik weet ook niet alles :tu: En anderen die het lezen hebben er misschien wel belang bij. Ik heb jouw vraag daarom hieronder geplakt:


Ik heb ook zelf achteraf centrale deurvergrendeling ingebouwd met afstandsbediening en het werkt perfect.

Nu vroeg ik me af hoe het zou gaan met het achteraf installeren van een comfort module/elektrische ramen.

Ik kan namelijk bij de sloop hier aan VW OEM deurpanelen komen inclusief de motor en de kabelboom. Maar ik neem aan dat ik mijn CDV moet aanpassen als ik een comfort module moet installeren gezien de kabels van de module voor CDV momenteel onder het stuurkolom hangt op de kabels in mijn tacho. Of kan dit gewoon zo blijven als het is?

Alvast bedankt!
#2799901
Ik begrijp het niet helemaal. Had je auto helemaal geen centrale vergrendeling (op je sleutel)? Of had je wel cv (zonder afstandbediening) maar heb je het omgebouwd naar een systeem dat werkt met een afstandbediening?

Met het achteraf inbouwen van elektrisch bedienbare ramen heb ik helaas geen ervaring. Houd er wel rekening mee dat je de complete metalen deurplaten moet vervangen (ook met verschil in 3 en 5 deurs). Als je de deurplaten, deurpanelen met schakelaars, kabelbomen en de comfortmodule vervangt, zou het in theorie moeten werken. Misschien dat iemand anders op het forum hier ervaring mee heeft en jou daar meer over kan vertellen?
#2799921
MVW schreef:Ik begrijp het niet helemaal. Had je auto helemaal geen centrale vergrendeling (op je sleutel)? Of had je wel cv (zonder afstandbediening) maar heb je het omgebouwd naar een systeem dat werkt met een afstandbediening?

Met het achteraf inbouwen van elektrisch bedienbare ramen heb ik helaas geen ervaring. Houd er wel rekening mee dat je de complete metalen deurplaten moet vervangen (ook met verschil in 3 en 5 deurs). Als je de deurplaten, deurpanelen met schakelaars, kabelbomen en de comfortmodule vervangt, zou het in theorie moeten werken. Misschien dat iemand anders op het forum hier ervaring mee heeft en jou daar meer over kan vertellen?
De auto had wel centrale deurvergrendeling, maar zonder afstandbediening. Deze heb ik achteraf ingebouwd met een setje van Wenmar. Werkt perfect. Maar ik las ook in de handleiding, dat als je elektrische ramen hebt, en dus een comfort module, Dat je de aansluitingen in plaats van op de kabels van je tacho, deze moest aansluiten op de kabelboom in de deur. Ik vraag mij dus af of dit alsnog zo moet als je besluit achteraf een comfort module in te bouwen, ipv dat je die al standaard in je auto had zitten.

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Goedenavond, Ik heb sinds kort een GTD van 2016 g[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.

Klopt bekleding was toch ingesneden zag ik nu.