Bij deze een vijftal schema's voor het aansluiten van twee draden. Om de afbeeldingen te vergroten kun je er het beste rechts op klikken en openen in een nieuw venster of scherm.
Draad voor de weergave van het brandstofverbruik aansluiten:
Op T32a/32 (stekker 32a pin 32) van het instrumentenpaneel moet een groen/witte draad aangesloten worden.
![Afbeelding](https://www.mvwautotechniek.nl/Forum/Golf_fullfis1.PNG)
De sterretjes die staan voor: brandstofverbruiksignaal... zijn in het schema als twee vierkantjes weergeven. Dat betekent dat deze draad alleen gemonteerd zit bij voertuigen met een multifunctie-indicatie, dus als de auto uitgevoerd is met een weergave van het brandstofverbruik. Dat is bij jou niet het geval, dus deze draad moet je hier monteren.
Onderaan zie je een vierkantje met "66", dat betekent dat de draad in een ander schema doorloopt. Zie onderstaand schema.
Onderaan de afbeelding zie je weer 66, als je hier in een rechte lijn omhoog kijkt zie je een draad met een vierkantje waarin 168 staat. Deze gaat weer naar het vorige schema. Deze draad zit op T80/18 van het motorregelapparaat.
![Afbeelding](https://www.mvwautotechniek.nl/Forum/Golf_fullfis2.PNG)
Deze draad is al in het motorregelapparaat aanwezig. Je moet de groen/witte draad van het instrumentenpaneel aansluiten in stekker T10/2. Als je in de legenda kijkt, dan staat daar: 10-polige stekker, oranje, in behuizing voor stekers, in links waterkast. Oftewel, dit is de stekker die bij je ruitenwissermotor zit wat eerder al aangegeven was. De draad van de stekker naar het motorregelapparaat zit er al in, dus je kunt in de andere kant van de stekker de draad van het instrumentenpaneel monteren. Wanneer je de stekkers in elkaar klikt, maken de draden contact met elkaar.
Draad voor de weergave van de buitenluchttemperatuur aansluiten:
Dan de buitenluchttemperatuursensor aansluiten. Ik ga er bij deze al even vanuit dat je de buitenluchttemperatuursensor op de carrosserie hebt bevestigd.
Deze sensor wordt in het schema aangeduid als G17. Pin 1 van de sensor zit aan T32a/26 van het instrumentenpaneel, dus in dezelfde stekker als de draad van het brandstofverbruik, maar op pin 26 i.p.v. 32.
Aan de onderkant van G17 zie je een bruin/witte draad met aan het uiteinde de verwijzing 136. Als we deze volgen, komen we in dit schema uit:
![Afbeelding](https://www.mvwautotechniek.nl/Forum/Golf_fullfis4.PNG)
Dit is blijkbaar een massadraad die op een massalas zit met meerdere sensormassa's. Je kunt besluiten om i.p.v. deze massa een willekeurig massapunt te gebruiken.
Onderaan zie je ook nog 55 staan. Hier hoef je in dit geval niets mee te doen, maar het is wel belangrijk om te weten waar deze van is. Dit is de massadraad van de koelvloeistoftemperatuursensor G2.
Samengevat:
- De groen/witte draad moet in T32a/32 van het instrumentenpaneel gestoken worden. De andere kant van de draad moet in de stekker onder de ruitenwissermotor gestoken worden (T10/2), waarmee je verbinding maakt met de groen/witte draad die er al zit. Deze draad gaat naar het motorregelapparaat.
- De temperatuursensor moet met pin 1 verbonden worden met T32a/26 op het instrumentenpaneel. Pin 2 kun je verbinden met een willekeurig massapunt.
Je vroeg hoeveel tijd je hiermee kwijt bent. Als je onervaren bent dan is dat heel lastig in te schatten. Mocht je door de bomen het bos niet meer zien, dan kun je met de bovenstaande schema's naar een garage gaan en vragen of hun met deze informatie de boel aan willen sluiten.
![Thumb up :tu:](./images/smilies/smiley24.gif)