VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf & Jetta VI, VII
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2801125
Hallo,

Ik ben van plan om een Golf 6 1.4 TSI met 122pk aan te schaffen (Highline /R-Line). Kilometerstand is momenteel 90.000km. De ketting etc is hier nog niet van vervangen.

Volgens de eigenaar is de auto dealeronderhouden en geeft de dealer aan dat vervanging van de ketting nu nog niet noodzakelijk is. De verkoper is een echte liefhebber en ik geloof ook wel dat de auto nu geen problemen geeft.

Wat is jullie advies hierin? Of blijft het gewoon een gok?
#2801130
Hallo,
Belangrijk, zijn de boekjes erbij en alle beurten afgestempeld? Een gokje is soms te nemen, maar dit kan als het verkeerd gaat in de nabije toekomst heel duur uitpakken. Zou bij de VW dealer navragen of deze motor (zie serviceboekje) niet in de gevarenzone zit met ketting problemen. Zo ja, bij de koop korting bedingen en zo niet wat het vervangingstermijn is vanuit de fabrieksvoorschriften. Kan je bepalen wanneer je die kosten kan gaan verwachten.
succes!
#2801132
Tiosbone schreef:Hallo,

Ik ben van plan om een Golf 6 1.4 TSI met 122pk aan te schaffen (Highline /R-Line). Kilometerstand is momenteel 90.000km. De ketting etc is hier nog niet van vervangen.

Volgens de eigenaar is de auto dealeronderhouden en geeft de dealer aan dat vervanging van de ketting nu nog niet noodzakelijk is. De verkoper is een echte liefhebber en ik geloof ook wel dat de auto nu geen problemen geeft.

Wat is jullie advies hierin? Of blijft het gewoon een gok?
Er geldt inderdaad geen vervangingsinterval voor distributiekettingen zoals dat bij een distributieriem wel het geval is. De dealer heeft daar gelijk in. Een ketting ga je pas vervangen wanneer er symptonen zijn die aangeven dat er iets mis is:
- Ratelen bij koude start: uitgerekte ketting of een defect in de nokkenasversteller.
- Motorstoring i.v.m. een onjuiste krukas- en nokkenaspositie.

Gewoon goed luisteren als je bij de auto gaat kijken en zorg dat de motor koud is als je hem start. Mocht de ketting ooit aan vervanging toe zijn, dan kost het inderdaad geld, maar dat is bij een distributieriem ook die om de x aantal kilometers vervangen moet worden. Mocht de ketting ooit vervangen worden omdat je de pech hebt dat dergelijke klachten ontstaan, dan gaat hij weer jarenlang mee.
#2801156
Bedankt voor de reacties.

De auto komt uit 2011 en heeft momenteel 90.000 gelopen dus tegen de 100.000 aan. Dit is meestal wel een cruciaal punt. Wanneer de ketting ratelt bij een koude motor en dus vervangen moet worden kan dit toch niet meer op de dealer/vw/pon verhaald worden?
#2801297
Beste,

Ligt net hoe ze er mee rijden, want rij toevallig ook met en 1.4 tsi/122pk r-line. En heb hem 2 jaar geleden en een beetje geïmporteerd van Duitsland met 59.000 op de teller nu inmiddels 81.000. Tot zo ver nooit problemen gehad, en een maat van me haalt er 1 met 75.000 en heeft na 2 maanden gezeik met de ketting. Dus is het en gok of gewoon pech hebben, ik weet het niet :-)
Officiele regels omkeuren ander motorblok.

Mij is verteld dat je voor het rdw een auto voor e[…]

Bandenspanningsknop

En bij de facelift dacht VW, we gaan het nu via h[…]

Manufacturer’s protection

SFD bedoeld Antera. Dat kan momenteel alleen met O[…]

Duidelijk is de ABS de codering kwijt. Dit kan ter[…]

Het komt idd voor dat de auto idd geen NL onderste[…]

Golf 7R ineens veel storingen

Idd uitlezen Of heb je iets willen coderen of and[…]

Heeft er iemand ervaring met het achteraf laten pl[…]

... uitgelezen met een degelijk apparaat... daar v[…]