VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met T1-6, Multivan, LT & Crafter
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2802455
een vraagje wie heeft er ervaring met een rijdende service regeneratie via vcds.
voertuig betreft een VW CRAFTER 30-35 Bus (2E_) 2.0 TDI » (80kW) CKTB, CSLA 05-2011 » 12-2016
roetfilter is nog goed maar het probleem zit hem in defecte sensoren.
uitlaatgastemperatuur sensor bank 1 en de uitlaatgasdruk sensor waren kapot.
deze zijn reeds vervangen en de uitlaatgasdruk sensor is ingeleerd.
maar door dit verhaal is de egr readiness monitor failed or incomplete.
en regenereert die dus niet meer uit zich zelf.
moet hem dus geforceerd regenereren.
nu doe ik dit normaal via de software van autel maar die is niet zo best op een crafter.
alles valt te redden via mercedes sprinter can906.
aangezien de bussen op de motor na identiek zijn maar daar zit dus ook het probleem gelijk in.
ik moet hem dus al rijdend regenereren met vcds punt is hier heb ik geen ervaring mee.
en leek mij een strak plan om dus eerst even te informeren.
normaal voer ik deze handeling namelijk stilstaand uit via autel waarbij de software automatisch een verhoogd toerental aanhoud.
weet dus ook niet wat de vereisten in de rijdende situatie zijn om deze te doen slagen.
hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en mij hierover wat uitleg kan geven.
Laatst gewijzigd door patrickmk3 op 31 jan 2018 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
#2802456
Het regenereren kan zowel bij stilstand als rijdend worden uitgevoerd.


Regenereren met stilstaand voertuig:
De tank moet minstens een kwart vol zijn, de motor moet op bedrijfstemperatuur zijn en de motorkap moet gesloten zijn.

In VCDS moet je in 16-Security Access de code intoetsen die VCDS aangeeft bij "Regeneration while standing". Vervolgens moet je naar 04-Basic settings gaan het blok voor "Regeneration while standing" selecteren en op Go! klikken.

Tijdens en na het regenereren kan je het e.e.a. controleren in meetwaardeblokken 099 en 108:
099-2: Uitlaatgastemperatuur voor de turbo
099-3: Uitlaatgastemperatuur voor roetfilter
099-4: Uitlaatgastemperatuur na roetfilter
108-2: Berekende roetmassa. Alternatief: 241-2 als 108 niet werkt.
108-3: Gemeten roetmassa. Alternatief: 241-3 als 108 niet werkt.


Regenereren tijdens proefrit:
Je moet hierbij sneller rijden dan 60 km/h. Het motortoerental moet tussen de 2000 en 2500 rpm bedragen. Verder zijn dezelfde voorwaarden gesteld als tijdens stilstand regenereren; minimaal een kwart gevulde tank en gesloten motorkap, maar dat laatste zal je niet zo snel vergeten met een proefrit.

Nu toets je bij 16-Security Access een andere code in, namelijk die voor "Regeneration while driving". Welke code dit is, geeft VCDS zelf aan.

In 10-Adaption moet je het kanaal voor regeneration while driving aanpassen. Hier moet je een waarde 1 invoeren en opslaan.

Ook nu kun je weer met meetwaardeblokken 099 en 108 de status controleren.

Succes :tu:
#2802523
MVW schreef:Het regenereren kan zowel bij stilstand als rijdend worden uitgevoerd.


Regenereren met stilstaand voertuig:
De tank moet minstens een kwart vol zijn, de motor moet op bedrijfstemperatuur zijn en de motorkap moet gesloten zijn.

In VCDS moet je in 16-Security Access de code intoetsen die VCDS aangeeft bij "Regeneration while standing". Vervolgens moet je naar 04-Basic settings gaan het blok voor "Regeneration while standing" selecteren en op Go! klikken.

Tijdens en na het regenereren kan je het e.e.a. controleren in meetwaardeblokken 099 en 108:
099-2: Uitlaatgastemperatuur voor de turbo
099-3: Uitlaatgastemperatuur voor roetfilter
099-4: Uitlaatgastemperatuur na roetfilter
108-2: Berekende roetmassa. Alternatief: 241-2 als 108 niet werkt.
108-3: Gemeten roetmassa. Alternatief: 241-3 als 108 niet werkt.


Regenereren tijdens proefrit:
Je moet hierbij sneller rijden dan 60 km/h. Het motortoerental moet tussen de 2000 en 2500 rpm bedragen. Verder zijn dezelfde voorwaarden gesteld als tijdens stilstand regenereren; minimaal een kwart gevulde tank en gesloten motorkap, maar dat laatste zal je niet zo snel vergeten met een proefrit.

Nu toets je bij 16-Security Access een andere code in, namelijk die voor "Regeneration while driving". Welke code dit is, geeft VCDS zelf aan.

In 10-Adaption moet je het kanaal voor regeneration while driving aanpassen. Hier moet je een waarde 1 invoeren en opslaan.

Ook nu kun je weer met meetwaardeblokken 099 en 108 de status controleren.

Succes :tu:
thanks maar regeneration while standing staat er bij mij niet tussen ?
is het mogelijk dat dit niet met elk voertuig stilstaand kan gebeuren ?
#2802772
nou het wou niet lukken.
ik kan de correcte code niet vinden.
maar is opgelost heb hem er onder weg gehaald en word schoongemaakt.
dus mag een slotje op komen

... je hebt het andere topic waarin je gepost hebt[…]

Park assist

Moet hardware komen. Is niet zomaar te activeren.

Gisterenavond bij Vagcom Dordrecht geweest ,netjes[…]

Hallo Ik heb een probleem met mijn golf II . Ik […]

Hallo Allemaal, Ik wil graag zelf cruisecontrol i[…]

Merk ik ook meer en meer ja haha. Ik ga ook een OB[…]

Aansluiten Golf 2 dashboard

Maar wat zijn je verwachtingen nu? Dat andere mens[…]

Ik ben sinds een maand in het bezit van een VW UP […]