- 16 mar 2018 01:13
#2805354
Omdat ik veel uit forums haal wilde ik mijn ervaring die ik heb geleerd delen.
Ik heb een paar maanden geleden een golf 4 arl gekocht voor weinig met wat problemen. De distributie heb ik laten vervangen door een zogenaamde monteur$vriend. Helaas foutmelding vanwege te ver uit timing. Nogmaals laten doen door een wat duurdere monteur (lol). Hij gebruikte netjes blokkeer setje, timing tandjes stonden netjes. Maar helaas op vcds -2.5kw.
Ook bleef het probleem van het stationair trillen wat ik al heb sinds ik hem kocht hetzelfde.
Klaar met monteurs, ik ga zelf wel aan de gang ermee.
Goedkope doppen gehaald bij die winkel met blauwe letters, knappere ratel bij bouwmarkt. Vcds rip off.
Here i go
Vcds aansluiten, ga naar engine.
Kies meetwaarde blokken.
Ga naar kanaal 4 en bekijk de laatste (4de) waarde met de kw aanduiding
Om te beginnen trok ik de turbo slang los op de egr ingang en de andere kant van de slang. Het lukt ook als je alleen de egr kant loshaalt en de turbo slang ombuigt.
Kapje los halen waar de nokkenas poellie onder zit. Het bovenste wiel waar 1 grote bout in het midden zit en drie kleinere in een ring er omheen moet je uiteraard hebben. De kleinere bouten zitten in een sleuf, deze sleuf gebruik ik als indicatie om te zien hoeveel ik aan het verschuiven ben. Draai de 3 bouten los, niet eruit! Een halve slag is al genoeg. Zolang ze maar niet klemmen. Kijk goed naar de plaats van de bouten in de sleuf. Als je ze los hebt pak je een 1/2 ratel met de juiste dop. Ik adviseer zelf 1/2 omdat de nokkenas as wat zwaarder is om te bewegen en de ratel beter is kwa formaat met afstellen van de motor. Nu ga je de as iets verschuiven door de grote ratel te bewegen. Ik persoonlijk vind je hier geen twee handen voor kan gebruiken.
Het bewegen gaat niet makkelijk en dan opeens bij meer kracht schiet ie door naar het einde. Ik heb met 1 hand de ratel vast en met de andere geef ik tikkies op de ratel. Een beetje zoals op de onderkant van een pot augurken. Door meerdere gedoseerde klappen (niet snoei hard, begin rustig en voer de kracht als je geen verandering ziet) met me pols op de sleutel.
Als ik zie dat de rest sleuf iets kleiner is geworden stop ik. Draai de 3 bouten weer vast.
Vcds weer aansluiten, ga naar engine.
Kies meetwaarde blokken.
Ga naar kanaal 4 en bekijk de laatste (4de) waarde met de kw aanduiding.
Start de auto en laat hem stationair lopen.
Wait for it......... en is ie verder gaan afwijken of minder vanaf je eerste controle?
Door deze uitslag te vergelijken met wat je bewogen hebt weet je hoeveel je ongeveer welke kant op bent gegaan. Nu kun je +/- bepalen welke kant je op moet om op 0.0kw uit te komen.
Onthoud ik heb de bouten echt maar een millimeter verplaatst in de sleuf. Denk erom, rustig aan. Beter 5x een klein beetje als 1x teveel afwijken.
Bij een te grote afwijking start ie niet, maar ik weet niet wat de maximale afwijking mag zijn voordat je motorschade krijgt.
Tip: markeer 1 van de kleine bouten op de poellie zodat je altijd je begin punt nog kan terug vinden..
Is de waarde beter van kw. Ga test rondje rijden. Niet goed, bij een groter verschil zul je de andere kant op moeten bewegen. Begin bij start (opnieuw)en doe het opnieuw.
Ik heb een paar maanden geleden een golf 4 arl gekocht voor weinig met wat problemen. De distributie heb ik laten vervangen door een zogenaamde monteur$vriend. Helaas foutmelding vanwege te ver uit timing. Nogmaals laten doen door een wat duurdere monteur (lol). Hij gebruikte netjes blokkeer setje, timing tandjes stonden netjes. Maar helaas op vcds -2.5kw.
Ook bleef het probleem van het stationair trillen wat ik al heb sinds ik hem kocht hetzelfde.
Klaar met monteurs, ik ga zelf wel aan de gang ermee.
Goedkope doppen gehaald bij die winkel met blauwe letters, knappere ratel bij bouwmarkt. Vcds rip off.
Here i go
Vcds aansluiten, ga naar engine.
Kies meetwaarde blokken.
Ga naar kanaal 4 en bekijk de laatste (4de) waarde met de kw aanduiding
Om te beginnen trok ik de turbo slang los op de egr ingang en de andere kant van de slang. Het lukt ook als je alleen de egr kant loshaalt en de turbo slang ombuigt.
Kapje los halen waar de nokkenas poellie onder zit. Het bovenste wiel waar 1 grote bout in het midden zit en drie kleinere in een ring er omheen moet je uiteraard hebben. De kleinere bouten zitten in een sleuf, deze sleuf gebruik ik als indicatie om te zien hoeveel ik aan het verschuiven ben. Draai de 3 bouten los, niet eruit! Een halve slag is al genoeg. Zolang ze maar niet klemmen. Kijk goed naar de plaats van de bouten in de sleuf. Als je ze los hebt pak je een 1/2 ratel met de juiste dop. Ik adviseer zelf 1/2 omdat de nokkenas as wat zwaarder is om te bewegen en de ratel beter is kwa formaat met afstellen van de motor. Nu ga je de as iets verschuiven door de grote ratel te bewegen. Ik persoonlijk vind je hier geen twee handen voor kan gebruiken.
Het bewegen gaat niet makkelijk en dan opeens bij meer kracht schiet ie door naar het einde. Ik heb met 1 hand de ratel vast en met de andere geef ik tikkies op de ratel. Een beetje zoals op de onderkant van een pot augurken. Door meerdere gedoseerde klappen (niet snoei hard, begin rustig en voer de kracht als je geen verandering ziet) met me pols op de sleutel.
Als ik zie dat de rest sleuf iets kleiner is geworden stop ik. Draai de 3 bouten weer vast.
Vcds weer aansluiten, ga naar engine.
Kies meetwaarde blokken.
Ga naar kanaal 4 en bekijk de laatste (4de) waarde met de kw aanduiding.
Start de auto en laat hem stationair lopen.
Wait for it......... en is ie verder gaan afwijken of minder vanaf je eerste controle?
Door deze uitslag te vergelijken met wat je bewogen hebt weet je hoeveel je ongeveer welke kant op bent gegaan. Nu kun je +/- bepalen welke kant je op moet om op 0.0kw uit te komen.
Onthoud ik heb de bouten echt maar een millimeter verplaatst in de sleuf. Denk erom, rustig aan. Beter 5x een klein beetje als 1x teveel afwijken.
Bij een te grote afwijking start ie niet, maar ik weet niet wat de maximale afwijking mag zijn voordat je motorschade krijgt.
Tip: markeer 1 van de kleine bouten op de poellie zodat je altijd je begin punt nog kan terug vinden..
Is de waarde beter van kw. Ga test rondje rijden. Niet goed, bij een groter verschil zul je de andere kant op moeten bewegen. Begin bij start (opnieuw)en doe het opnieuw.
Just for today! One step a time!
Passat 1.6 ahl (slow and low) 1997 basic
Golf 1.9 tdi arl 2001
Passat 1.6 ahl (slow and low) 1997 basic
Golf 1.9 tdi arl 2001