VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf & Jetta VI, VII
  • Gebruikersavatar
#2805462
Goedendag allemaal,

Sinds kort heb ik een nieuwe Golf Mk7.5 2017 in mijn bezit en ik ben er zeer tevreden mee! :D
De auto is uitgerust met Adaptive Cruise Control, maar géén Lane Assist of Verkeersborden herkenning. Ik zou graag willen uitzoeken of er mogelijkheden zijn om mijn auto softwarematig te besturen voor een hack project, en hiervoor heb ik twee concrete vragen die ik graag opgelost wil hebben.
  1. Ondanks de absentie van Lane Assist mogelijkheid, zit er in het stuur wel hardware om mijn stuur (softwarematig) door de auto zelf te laten besturen? Zoals hier gedemonstreerd: https://www.youtube.com/watch?v=II68oVm4zro.
  2. Ondanks de absentie van Lane Assist mogelijkheid, is het mogelijk om, door middel van de ODB2 poort, mijn stuur richting en draaiing uit te lezen?
    Zoals hier gedemonstreerd: https://www.youtube.com/watch?v=nzKzee-Mhnc
Indien er meer informatie vereist is of mijn vragen onduidelijk zijn hoor ik het graag. :tu:

Alvast bedankt!
#2805537
Ik denk dat de hardware om je stuur te laten draaien eerder van je stuurhuis komt, niet zo zeer bij je stuur vandaan. Stuurhuizen van Golf 7 zijn zo ver ik kon zijn allemaal gelijk.

Sinds de golf 4? zit er in je stuur een stuurhoek sensor die in principe de mogelijk moet geven om dat uit te lezen.

In theorie zou je dus met de OBD2 poort de sensor kunnen uitlezen en instructies kunnen geven aan het stuurhuis.
#2805618
Bartaggio schreef:Ik denk dat de hardware om je stuur te laten draaien eerder van je stuurhuis komt, niet zo zeer bij je stuur vandaan. Stuurhuizen van Golf 7 zijn zo ver ik kon zijn allemaal gelijk.

Sinds de golf 4? zit er in je stuur een stuurhoek sensor die in principe de mogelijk moet geven om dat uit te lezen.

In theorie zou je dus met de OBD2 poort de sensor kunnen uitlezen en instructies kunnen geven aan het stuurhuis.
Dat is goed om te horen, hartelijk dank!

Dus nu moet ik een OBD2 lezer en schrijver vinden die werkt met mijn Golf 7.5 om het te testen. Weet je toevallig welke OBD2 lezer/schrijver toepasselijk is, en eventueel ook een USB poort heeft?
#2805654
Nou, misschien heb ik het nog te eenvoudig omschreven.

Uitlezen van de waarden via OBD moet lukken, eventueel handmatig via Vagcom of iets dergelijks instructies doorgeven zou ook moeten lukken.

Wil je die niet automatisch doen, dan zal je meer richting bijvoorbeeld een Arduino met een CAN shield moeten gaan en dan handmatig de instructies doorgeven. Ik neem aan dat de gateway niet zo maar instructies aan neemt van elk willekeurig apparaat, dus dan zou je ook nog eens de lane assist module moeten "imiteren" zodat de gateway hem aanneemt als een echte module.

Zodra de module werkt met de gateway zou je alle veranderende waarden moeten interpreteren en de juiste waarde moeten vinden om deze vervolgens op een of andere manier terug te sturen.

Dit is niet even een dingetje dat je in een dagje kan doen. Ik weet niet super veel van het CAN netwerk maar dit lijken mij de logische stappen die gemaakt moeten worden om commando's te sturen.
#2806026
Bartaggio schreef:Nou, misschien heb ik het nog te eenvoudig omschreven.

Uitlezen van de waarden via OBD moet lukken, eventueel handmatig via Vagcom of iets dergelijks instructies doorgeven zou ook moeten lukken.

Wil je die niet automatisch doen, dan zal je meer richting bijvoorbeeld een Arduino met een CAN shield moeten gaan en dan handmatig de instructies doorgeven. Ik neem aan dat de gateway niet zo maar instructies aan neemt van elk willekeurig apparaat, dus dan zou je ook nog eens de lane assist module moeten "imiteren" zodat de gateway hem aanneemt als een echte module.

Zodra de module werkt met de gateway zou je alle veranderende waarden moeten interpreteren en de juiste waarde moeten vinden om deze vervolgens op een of andere manier terug te sturen.

Dit is niet even een dingetje dat je in een dagje kan doen. Ik weet niet super veel van het CAN netwerk maar dit lijken mij de logische stappen die gemaakt moeten worden om commando's te sturen.
Hartelijk dank voor jouw uitgebreide uitleg!

Ik zou het inderdaad via de do-it-yourself aanpak, met behulp van een Arduino of een CAN/OBD2 naar USB-kabel, willen doen.

Op verschillende plekken heb ik gelezen dan het mogelijk is om de VAG-gateway te omzeilen, door direct de CAN bus kabels af te tappen. Door middel van de (twisted pair) CAN low en high kabels te openen en die direct te verbinden met de pins op de OBD2 connector, zou ik op mijn laptop met Wireshark (of een andere tool) al het verkeer op de CAN bus kunnen uitlezen en ontcijferen.

Nu zou ik moeten uitzoeken waar die kabels lopen en waar ik het eenvoudigst bij kan. Gelezen heb ik dat het eventueel bij mijn stuur bij alle zekeringen moet kunnen.

Weet iemand hier toevallig iets meer over?

Zijn de foto’s hiervan nog beschikbaar? Zit met pr[…]

navigatie MIB2

Iemand enig idee of er dit jaar nog een update kom[…]

Koppelings pedaal blijft soms hangen

Zou kunnen maar zou toch ook de slave cilinder kun[…]

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]