VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
door GolfAmateur
Beste lezers,

Sinds een week ben ik de trotse eigenaar van een Golf 1.6 SR 1998.
Heb met genot met de auto gereden tot nu toe, maar geen enkele tweedehands auto is perfect dus nu ik vrij ben wordt het tijd een paar kwaaltjes op te lossen. Ik hoop dat ik hier passend advies kan krijgen!
Eerste probleem is een lage toeren probleempje. De eerste dagen kreeg ik soms bij langzaam rijden, bijvoorbeed rotonde oprijden of parkeerplek zoeken in een woonwijk, rood olielampje dat ging piepen. Oliepeil is perfect, dus moet aan de oliedruk liggen. Eventjes later kwam ik erachter dat het lampje vrijwel direct verdween als ik even flink gas bij gaf (eventjes tot 35/40 km/h in z.n 2e).
Nu ik de laatste tijd best wel wat snelweg heb gereden, krijg ik het lampje nauwelijks meer, misschien 1 keer in de dag of 2 dagen! Toch wel iets om naar te kijken.

Tweede probleem heeft ook denk ik met de lage toeren te maken, maar dan iets anders..
Wanneer ik stil sta, stationair, vooral met een warme motor, voel ik de auto best trillen.
Ook bij achteruit rijden is het niet echt soepel rollen, maar meer schokken / bijna uitvallen.

Oplossingen waar ik aan dacht: gasklephuis reinigen (en misschien inleren? Weet niet of dit bij VW moet).
Oliefilter vervangen, brandstoffilter vervangen.
Al het advies is welkom!

Derde probleem: soms wanneer ik gas geef, vooral bij opkomende toeren in 2e versnelling, voelt het alsof het rechter achterwiel een beetje hobbelt. Alsof hij niet perfect rond is en bij het optrekken een beetje raar beweegt / niet perfect recht is. Geen enkel idee waar dit aan kan liggen want alle wielen en banden zien en er perfect uit en voelen perfect.

Laatste probleempje: m’n centrale vergrendeling en interieur verlichting hebben hun eigen leven!
Zodra ik de auto van het slot draai en ga zitten, krijg ik om de paar minuten dat de vergrendeling vanzelf van het slot gaat, of soms vanzelf op slot gaat, mega irritant. Gebeurt ook tijdens het rijden. Ook vergrendeld het slot vanzelf als ik de bestuurdersdeur een beetje hars dichtduw.

Wat betreft de verlichting: of de auto nou aan is of uit is, ik kan de lampjes in het interieur aandoen, en dezd gaan vervolgens na een onbepaalde tijd weer uit. En als ik even een minuutje of 2 wacht springt het licht vanzelf weer eventjes aan. Ook openen van de deuren geeft niet altijd verlichting.
Asbaklampje lijkt het ook alleen te doen wanneer hij zin heeft.

Kortom: leuke auto met wat kleine kwaaltjes!
M’n eerste VW dus vandaar de lange lap text, maar voor de enthousiaste lezers: al het advies is welkom!
door hawkeye
Welkom met de Golf 4. Deze heeft veel kwaaltjes met name de eerste jaren, dus daar hoort die van jou ook bij. De centrale deurvergrendeling is een zwak punt, wanneer deze niet meer goed functioneert, is een optie om deze te laten vervangen, wellicht kun je eerst beginnen met het uitlezen van de auto om een duidelijk beeld te krijgen wat er allemaal fout is. Succes en hou ons op de hoogte.
door Golf4Westland
wat betreft je olielampje: check alles, kijk of er nergens iets drupt/lekt
bij je oliefilter zitten (als het goed is) 2 of 3 oliesensoren, trek de kapjes er eens af (dus niet sensor losdraaien) en kijk of er olie zit. Had namelijk eenzelfde soort probleem als jou met de olie, bleek dat een sensor kapot was -> olie lekte er doorheen zo het kapje in. Een sensor kost +/- €4,-, dus zou ze allemaal gelijk vervangen als ik jou was!
door GolfAmateur
Bedankt voor de reacties!
Was inderdaad al bang dat ik de centrale vergrendeling zou moeten vervangen.
Ik zal morgen ook gelijk eens naar de sensoren kijken, hoop dat het hiermee opgelost is.
Uitlezen ga ik ook deze week ergens doen om een goed beeld te krijgen van probleempjes die ik zelf misschien niet opgemerkt heb. Ik zal bevindingen hier plaatsen.
door patrickmk3
gevoelig puntje de sloten.
maar ook redelelijk simpel te repareren.
komt alleen wel de vraag beschik je over soldeer apparatuur en een multimeter ?
en kun je hier mee overweg.
door GolfAmateur
Hoi! Sorry voor de late reactie, heb het de laatste tijd superdruk met werk.
Kleine update; door het lage toerenprobleem en een wat zwakke trekkracht heb ik besloten om op een vrije dag een monteur m’n oliefilter + olie te laten vervangen en nieuwe bougies erin te zetten.

Nadat dit gedaan was, liep de auto opeens op 3 cilinders, erg trillerig, bijna geen trekkracht, en sputterend geluid uit de uitlaat bij optrekken.
Monteur zag al snel dat 1 bougiekabel kapot was bij het lostrekken, de kabels zaten volgens hem supervast / bijna aangekoekt. Ik heb een zo goed als nieuwe bougiekabel van de sloop gehaald. Deze zit erin, zelfde probleem! Monteur heeft hiervoor zelfs op primitieve wijze een eigen bougiekabel gemaakt met een ander kopstuk en wat plakband om te kijken of de vonk er is, en of het als tijdelijke oplossing tot volgende dag kan uithouden.
Monteur zegt dat waarschijnlijk minimaal 1 andere kabel vanbinnen is beschadigd bij het lostrekken.
Ik heb dus een hele nieuwe kabelset besteld. Komt maandag of dinsdag binnen, kijken of het hiermee opgelost is! Ik hoop echt dat het hiermee gefixt is en dat de bobine door het testen en 30km heen en terugrijden op 3 cilinders naar en van werk geen shock gekregen heeft en nu ook vervangen moet worden.
Vraagje aan lezers; stel monteur zet nieuwe bougiekabels erin, en het blijkt toch de bobine te zijn, is hij dan ethisch verplicht om een nieuwe bobine van mij kosteloos erin te zetten aangezien hij de kabels kapot getrokken heeft, of wordt dit gezien als een heel aparte behandeling en kan ik komende week nog wat monteurskosten verwachten onder het mom van “kapottrekken kan gebeuren”?
door Bartaggio
Vraagje aan lezers; stel monteur zet nieuwe bougiekabels erin, en het blijkt toch de bobine te zijn, is hij dan ethisch verplicht om een nieuwe bobine van mij kosteloos erin te zetten aangezien hij de kabels kapot getrokken heeft
Wat? :SCRATCH:

Nee, lijkt me niet. Je kon de auto ook laten staan en dan zou er zeker niks mee gebeuren.

Overigens liep die al op 3 cilinders voordat de monteur de bougiekabels losgetrokken had, lijkt me sterk dat ze nadien opeens stuk zijn gegaan met het losmaken.

Ik ken het blok niet echt, maar in principe zou je helemaal niks hoeven doen met de bougiekabels bij het wisselen van het filter/olie verversen.
door maurice
Bartaggio schreef:
Vraagje aan lezers; stel monteur zet nieuwe bougiekabels erin, en het blijkt toch de bobine te zijn, is hij dan ethisch verplicht om een nieuwe bobine van mij kosteloos erin te zetten aangezien hij de kabels kapot getrokken heeft
Wat? :SCRATCH:

Nee, lijkt me niet. Je kon de auto ook laten staan en dan zou er zeker niks mee gebeuren.

Overigens liep die al op 3 cilinders voordat de monteur de bougiekabels losgetrokken had, lijkt me sterk dat ze nadien opeens stuk zijn gegaan met het losmaken.

Ik ken het blok niet echt, maar in principe zou je helemaal niks hoeven doen met de bougiekabels bij het wisselen van het filter/olie verversen.
Volgens mij heeft hij ook de bougies laten vervangen.
door maurice
GolfAmateur schreef:Vraagje aan lezers; stel monteur zet nieuwe bougiekabels erin, en het blijkt toch de bobine te zijn, is hij dan ethisch verplicht om een nieuwe bobine van mij kosteloos erin te zetten aangezien hij de kabels kapot getrokken heeft, of wordt dit gezien als een heel aparte behandeling en kan ik komende week nog wat monteurskosten verwachten onder het mom van “kapottrekken kan gebeuren”?

Het kapot trekken als ze erg vast zitten kan natuurlijk voorkomen. Iedere monteur heeft af en toe wel een beetje nevenschade. Soms is dat niet te voorkomen bij een auto van 20 jaar oud. Het is een ander verhaal als hij niet het juiste gereedschap heeft gebruikt en gewoon aan de kabel heeft getrokken. Dat heet dan "onkunde" daar zou je wel iets mee kunnen maar verwacht er niet te veel van. De kabels zijn waarschijnlijk 20 jaar oud en als ze dan vast zitten, helaas dan gaat het kapot. Bobine hoeft hij niet te vergoeden omdat daar toch niks mee gedaan is?
door GolfAmateur
maurice schreef:bobine hoeft hij niet te vergoeden omdat daar toch niks mee gedaan is?
Auto loopt goed, monteur trekt bouiekabel(s) kapot.
Zit zelf op primitieve wijze te testen of die met een zelfgemaakte kabel vonk krijgt / auto op 4 cilinders kan laten draaien.
Bobine krijgt mogelijk shock door dit gedoe met bougiekabels, dus mijn vraag was eigenlijk, stel dat door de monteur z’n acties m’n bobine zelfmoord heeft gepleegd, en ik bestel een nieuwe, zou hij deze er dan kosteloos in moeten zetten?

Ik ga vanavond nieuwe bougiekabels er trouwens in laten zetten.
door maurice
Als het door "onkunde" is kan je er misschien wat mee, maar zou toch een betere monteur zoeken als ik dit zo hoor/ lees.
door GolfAmateur
Het is gelukt, nieuwe bougiekabels erop gezet, bleek de boel niet te veranderen. Uiteindelijk heeft monteur de afstand van de bougie vonk (?) (of zoiets) vergroot van de eerste cylinder zodat de bobine het aankan. Loopt nu gelukkig als een zonnetje. Wel af en toe nog vervelend olielampje... volgende stap is oliesensoren checken.
Radiator slaat niet aan

Even een serieuze toer gemaakt, auto heeft het laa[…]

Hoi allen :), Ik hoor sinds kort een gekraak/ clu[…]

@Mari Een laatste update..... De software van […]

Handleiding VW Tiguan

Beste, ikzelf heb ook een tiguan van 2020 uit dui[…]

Foto’s:

Je moet idd gaan nadenken waar kvs en olie bij el[…]

Allereerst welkom op dit forum... Website van Ger[…]

Turbo 1.4TSI Stuk

Hoi Iedereen, Ik heb een Golf V uit 2008 echt met[…]