VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
door GolfAmateur
Beste allen, een omschrijving van waar ik mee zit:

Ik koop een Golf 4 1.6SR 1998. Deze rijdt lekker maar houdt wel in.
4 nieuwe bougies erin, monteur trekt 1 bougiekabel kapot, auto loopt op 3 cilinders.
Nieuwe bougiekabels erin, loopt nog steeds op 3 cilinders!
Monteur gebruikt tang om 1 bougie zodanig af te stellen dat de vonk kleiner is en de bobine het aankan. (Bobine zou eronder hebben geleden toen ik een dag op 3 cilinders reed.)

Auto reed hierna perfect, licht als een veertje, zo snel als een raket!
Monteur zei echter wel dat bobine zo snel mogelijk ook vervangen moest worden omdat deze onder het gedoe heeft geleden.

En jawel, minder dan een maand later hield de Golf weer in, en had minder vermogen.
Bobine uit een 1.6sr van de sloop gehaald, in de mijne gezet, reed weer lekker, niet perfect, maar wel een stuk beter!
Heb toen de monteur gevraagd om de gebogen bougie weer normaal te zetten aangezien ik weer een goeie bobine heb.

En nu... houdt de auto weer een beetje in. Niet enorm veel maar de raketsnelheid is zeker niet meer terug te vinden. Ook loopt de motor niet meer rustig stationair bij warme motor maar een beetje klein beetje schommelend.

Wat zou dit kunnen zijn? Moet ik de bougie waaraan de monteur geknutseld heeft vervangen, of is de bobine van de sloop toch niet zo goed? Of heel iets anders? :?
door George347
Check ook even of je uitlaatspruitstuk niet lekt of kapot Is, ik had dezelfde problemen. Dat Is nu opgelost, maar kwam door het lekken van het uitlaatspruitstuk
door GolfAmateur
Wordt nog vervolgd, excuses voor de superlate reactie. Werk was de afgelopen tijd een super tijdrovende prioriteit :D
Ik heb al zoveel dingen aan de auto vervangen dat ik niet op wil geven. Er kunnen niet veel meer opties open zijn.

Auto gekocht met inhouden, en sindsdien dingen vervangen om het probleem te verhelpen als:
Bougies (kortgeleden opnieuw)
Bobine
Bougiekabels
Einddemper (zat een diesel pot op... don’t ask me why)
Oliefilter
Benzinefilter
Lucht toevoer slang gasklephuis
Gasklephuis erafgehaald en gereinigd.

Korte samenvatting: de auto blijft stationair op perfecte toerental draaien, maar klinkt wel een beetje onregelmatig / zeurend.
Stottert bij koude motor best erg met rijden, wat minder bij warme motor.
Houdt in bij gas bijgeven. Het gaspedaal bij het rijden een beetje extra indrukken laat de auto soms abrupt stotteren. Het pedaal volledig intrappen verhelpt het gestotter, alleen maakt de auto meer geluid dan prestatie.. alsof ik over lijm heenrijd.
Auto houdt altijd ook meer in na een redelijke snelwegrit op hoge snelheid de stad weer in te rijden!
Wat heeel af en toe nog wel eens voorkomt is dat ik het rode oliedruklampje krijg als ik traag rijd in een hogere versnelling (denk aan 45 in de vierde). Lampje verdwijnt weer bij vol gas geven.

Hobby monteur die ik ken zegt dat het nu vrijwel zeker ligt aan valse lucht. Een lek ergens in een slangetje of dat de luchtmassameter slecht is.
Een kennis die jaren geleden hetzelfde type golf had had soortgelijke problemen door slechte zuigerveren oid..

George347 bedankt voor je reactie! Ik zal daar ook eens naar laten kijken!
Volgende stappen zijn m’n hobbymonteur laten kijken naar zijn valse lucht theorie en anders lekker laten uitlezen binnenkort als ik tijd heb.
Mocht iemand nog advies kunnen bieden, graag!
door MVW
Een brandend oliedruklampje betekent dat de oliedruk te laag is bij een te laag toerental van de oliepomp. Dit staat los van jouw probleem. Het kan zijn dat de oliezeef verstopt zit (sludge of stukjes siliconenkit doordat iemand de carterpan heeft gemonteerd met veel te veel kit) of dat de oliepomp is versleten.

Voor het inhouden moet je de auto echt even laten uitlezen. Bekijk ook de fuel trims; deze vertellen je of je een te rijk of te arm mengsel hebt. Bij een te arm mengsel kan je last hebben van een luchtlekkage in de inlaat en bij een te rijk mengsel of een te lage brandstofdruk. Een te rijk mengsel kan komen door een tekort aan lucht (verstopt luchtfilter, compressieverlies) of een overschot aan brandstof (bijv. door een lekkende injector). Met de waarde van de fuel trims kunnen wij jou wellicht ook weer verder helpen :tu: Zonder uitlezen blijft het dus gokken.
Radiator slaat niet aan

Even een serieuze toer gemaakt, auto heeft het laa[…]

Hoi allen :), Ik hoor sinds kort een gekraak/ clu[…]

@Mari Een laatste update..... De software van […]

Handleiding VW Tiguan

Beste, ikzelf heb ook een tiguan van 2020 uit dui[…]

Foto’s:

Je moet idd gaan nadenken waar kvs en olie bij el[…]

Allereerst welkom op dit forum... Website van Ger[…]

Turbo 1.4TSI Stuk

Hoi Iedereen, Ik heb een Golf V uit 2008 echt met[…]