VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
Goedemiddag,

Vorige week is de turbo van mijn golf tdi (BKC) weer stuk gegaan, heb deze nog geen 2 jaar geleden vervangen (sept. 2016) en ongeveer 35.000km mee gereden. De schoepen van het compressorwiel zijn beschadigd en er zit speling op het asje. Ik heb een foto gemaakt en deze gemaild naar het bedrijf die mij destijds de nieuwe turbo heeft geleverd, ik heb de turbo wel zelf ingebouwd. Inslagschade is hun conclusie (externe oorzaak en dus geen garantie), er zou dan iets vanuit de inlaat bij de turbo terecht zijn gekomen. Ik heb het inlaattraject (inlaatbuis, luchtfilterhuis) gecontroleerd op beschadigingen of bijzonderheden, maar kan hier niks aan ontdekken. De carterventilatie zit ook aangesloten op de inlaatbuis, misschien dat daar de oorzaak zit. De carterventilatie zit ingebouwd in de kleppendeksel en kan ik verder niet inkijken. Iemand een idee wat precies de oorzaak zou kunnen zijn, of wel eens het zelfde meegemaakt?
IMG_4880.jpg
IMG_4880.jpg (2.43 MiB) 1492 keer bekeken
bij het vervangen van je turbo de intercooler ook vervangen ?
anders is de kans aanwezig hier troep in zat ivm de vorige kapotte turbo.
De intercooler heb ik destijds niet vervangen, wel goed schoongemaakt uiteraard. Mochten er toch nog deeltjes door of in de intercooler terecht zijn gekomen, dan worden deze toch de motor in geblazen? Lijkt me niet dat eventueele deeltjes vanuit de intercooler weer terug bij de aanzuigzijde van de turbo kunnen komen (misschien dat iemand mij kan uitleggen hoe dat evt. wel zou kunnen)..
een turbo heeft niet veel nodig om compleet kapot te gaan.
het kleinste deeltje kan al funest zijn.
bij het monteren moet je erg schoon werken en zorgen alles is schoon.
en zoals mk2-vrt ook al zegt luchtfilter.
in de buizen of behuizing kan troep zitten en filter dient vervangen te worden.
ook de olie en olie filter dient vervangen te worden.
tevens kan je intercooler kapot zijn gegaan en door het niet vervangen bij bijvoorbeeld,
een kleine lekkage krijg je ook drukverschil ook hier houd een turbo niet van.
Ik zou niet weten waarom de intercooler vervangen moeten worden nadat een turbo kapot is gegaan? Wel kan er bij een kapotte turbo een grote hoeveelheid motorolie in de intercooler zijn gekomen. De intercooler moet dan worden gedemonteerd om de olie eruit te laten lopen. Doe je dat niet, dan riskeer je een motor die op hol slaat doordat de motor op die oude olie gaat draaien. Zoek maar eens op Youtube naar "diesel runaway". Het vervangen van de intercooler is onzin, tenzij er metaaldelen van het compressorwiel van de turbo hierin terecht zijn gekomen.

Lekkages in de intercooler en turboslangen zullen hoorbaar zijn, of het motorlampje zal gaan branden vanwege drukverlies. Ook kan de roetuitstoot in de uitlaatgassen toenemen. Maar de turbo zal hier absoluut niet door defect raken.

Vuil in het inlaattraject tussen het luchtfilter en de turbo is wel een mogelijkheid. Wellicht is dit niet goed genoeg gereinigd bij het vervangen.

Motorolie dient ververst te worden na het vervangen van de turbo. En natuurlijk de olietoevoer en retourleidingen + banjobouten controleren en het liefst vervangen. Bij vervuiling in één van deze leidingen, of een verstopping in het zeefje van de banjobout (indien aanwezig) zal de nieuwe turbo het vanwege smeerproblemen ook niet lang uithouden.

De carterontluchting dient ook correct te functioneren. Een verhoogde carterdruk kan uiteindelijk ook leiden tot turboproblemen.
Bedankt voor de reacties, ik heb vandaag de turbo uitgebouwd. Heb nu de uitlaatzijde en de rest uiteraard ook nog eens goed bekeken, het schoepenwiel van de uitlaatzijde zit muurvast (en lijkt een niet meer helemaal recht te zitten) en er is hier ook een stukje van de schoep afgebroken. Het asje lijkt heel, maar heb de turbo niet uit elkaar gehaald (dit ga ik zelf ook niet doen). Bij de intercooler wel wat olie te zien, maar geen deeltjes te vinden. Bij de uitlaat (katalysator) ook niet, zelfs geen olie (was vorige keer wel anders). Wil de turbo gaan opsturen naar het bedrijf wat mij destijds de turbo heeft geleverd om de turbo te laten repareren, wellicht als hun mij turbo uit elkaar hebben dat ze ook meer duidelijkheid kunnen geven over de oorzaak van de schade(s). Mocht iemand nog tips hebben of ervaring met dezelfde schade hoor ik het graag.
IMG_4916.jpg
IMG_4916.jpg (1.05 MiB) 1330 keer bekeken
IMG_4920.jpg
IMG_4920.jpg (2.73 MiB) 1330 keer bekeken
IMG_4918.jpg
IMG_4918.jpg (2.96 MiB) 1330 keer bekeken
Verder ben ik zelf iemand die niet heel snel werkt, maar wel secuur. De olie en het filter zijn uiteraard vervangen de vorige keer dat de turbo stuk is gegaan, km stand 342.xxx. Intercooler, uitlaat, ect. toen ook goed gereinigd. Bij de 360.xxx heb ik een grote beurt uitgevoerd waar bij ook de andere filters vervangen zijn. Distributieriem heb ik bij de 358.xxx vervangen, zou het dus ook zonde vinden als de reparatie nu te duur word of de reparatie van de oorzaak. Kilometerstand is nu 376.xxx.
De leverancier van de turbo heeft mijn defecte turbo uit elkaar gehaald en is tot de conclusie gekomen dat het toch een smeringsprobleem is geweest, te weinig olie gehad. Hierdoor is het lager ingelopen en het turbine en compressorwiel gaan aanlopen en vast geraakt. Het lijkt erop dat een lekkende olietoevoerleiding het probleem is geweest. Heb de caterpan er ook onderuit gehaald om de oliezeef te controleren (aangezien in bij het olie verversen bij de 360.xxx km ook een motorflush hebt gebruikt), maar de zeef ziet er goed uit. Ik ben nu van plan om de olietoervoerleiding en -retourleiding te gaan vervangen, een nieuwe turbo te monteren en voor de zekerheid ook nog de oliedruk te meten als alles weer in elkaar zit. Iemand die weet wat de oliedruk moet zijn, stationair en bij verhoogd toerental?
IMG_4928.jpg
IMG_4928.jpg (2.35 MiB) 1242 keer bekeken
IMG_4931.jpg
IMG_4931.jpg (4.33 MiB) 1242 keer bekeken
Heb gister een nieuwe turbo gemonteerd en ook de olieleidingen een aansluitstukken mee vervangen. Intercooler en turboslangen heb ik ook goed schoongemaakt. Tijdens de eerst proefrit gister heeft de auto maar weinig gerookt (teken dat alles goed schoon is gemaakt denk ik). Toch hoor ik nog steeds een lichte turbofluit, zoals ik die eigenlijk altijd al heb gehoord (toen ik de auto kocht z'n 5 jaar geleden en ook met de nieuwe turbo in 2016). Ik vraag mij nu dus toch af of het normaal is. Met ramen dicht hoor je het bijna niet, met raam open wel en vooral als ik in de parkeergarage rijd. Het geluid is hoorbaar tussen de 1300 en 1900 tpm vooral ook met gas loslaten. Mag een nieuwe turbo nu wel een beetje fluiten of toch niet?

Ik heb bij mijn diesel er wel een uitlaat van een Golf GTI op zitten. Wellicht dat hierdoor het geluid toch wat beter hoorbaar is? En de bodemplaat is nog niet terug gemonteerd..

Komende week alleen voor de zekerheid nog even oliedruk meten.
IMG_4980.jpg
IMG_4980.jpg (2.25 MiB) 1140 keer bekeken
heb je het hele systeem al gecontroleerd op lekkage ?
meestal als die fluit heb je lekkage. of is de dumpvalve niet goed afgesteld.
of turbo lager wil ook nog wel is maar je hebt net een nieuwe dus dat lijkt me stug.
je hebt wel alle pakkingen vervangen en dergelijke neem ik aan ?
patrickmk3 schreef:heb je het hele systeem al gecontroleerd op lekkage ?
meestal als die fluit heb je lekkage. of is de dumpvalve niet goed afgesteld.
of turbo lager wil ook nog wel is maar je hebt net een nieuwe dus dat lijkt me stug.
je hebt wel alle pakkingen vervangen en dergelijke neem ik aan ?
Bedankt voor je reactie, alle pakkingen zijn uiteraard mee vervangen. Maar het klinkt ook niet als een lekkage, het is echt de turbo die je een beetje hoort fluiten (als je een beetje gas geeft stilstaand max. 2000 toeren en dan gas gelijk loslaat hoor je hem het beste). Nou heeft die dit bij mij altijd al gedaan, dus twijfel of het normaal is. Ik ga vanavond de oliedruk meten samen met een vriend, als de druk goed is neem ik weer even contact op et de turboleverancier..
bedoel ermee als de turbo ergens lekkage heeft bijv de intercooler.
kan de turbo zelf een fluittoon geven.
patrickmk3 schreef:bedoel ermee als de turbo ergens lekkage heeft bijv de intercooler.
kan de turbo zelf een fluittoon geven.
Oh op die manier. Ja dan zou het eventueel alleen nog bij de intercooler kunnen zijn. Ga ik die morgen nog even controleren.
en de rubber seals ook allemaal vervangen ?

Je stelt de vraag in het VCDS/VCP/OBD11 subforum[…]

Groene lijn door km teller

Geen idee. Ik ken jouw kwaliteiten niet. Ik gok er[…]

@Antera ehhhhhhh iemand jou bekend en iets dich[…]

Alarm

Mijn alarm is inderdaad ook al 2x eerder voor niks[…]

Het is in augustus nog 2x voorgevallen. Eind augus[…]

Hey Kan je me meer vertellen over deze garagist? […]

Touran teller inleren

waar woon je ?

Golf 7 1.4 tsi storing P226300

en heeft u het inmiddels kunnen oplossen, ik ben z[…]