VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door chrasH040
#2809538
Goedendag,

Ik ben nieuw hier dus ik hoop dat dit de juiste plek is voor deze vraag.

Ik ben zelfstandig koerier en ik gebruik hiervoor een '08 Caddy maxi, 1,9 tdi pd, origineel 105 pk (nu ietsje meer), dat is een BLS motor met een vijfbak erachter. Deze auto heb ik vorig jaar min of meer gedwongen gekocht omdat m'n vorige bus (Renault Trafic, met veel moeite de 675.000 km gehaald, toch nooit meer Renault) redelijk onverwacht de geest gaf. Nu ik een jaar met deze Caddy heb gereden ben ik om, overtuigd van de VW kwaliteit en ik wil deze auto dan ook naar een hogere km stand brengen dan de vorige bus. Dat brengt mij bij m'n vraag.

Het enige nadeel aan deze auto is de vijfbak, het is nogal een druktemaker op de snelweg ondanks dat ik maar 105 km/u rij. Nu moet de koppeling vervangen worden en denk ik dat het economisch ook verantwoord is om de bak aan te passen. Ik heb namelijk begrepen dat een zesbak van een Touran met exact dezelfde specificaties zonder meer past. Mijn vragen zijn:

-Klopt dit volgens jullie?
-Zo niet, wat moet er nog meer aangepast worden?
-Nu rij ik 105 op de TomTom (110 op teller) en maakt ie zo'n 2450 toeren, hiermee haal ik met dit goede, droge weer ongeveer 1 op 16. Is er hier iemand die met een Touran rijdt met dezelfde specificaties en me kan vertellen welk toerental ik kan verwachten bij welke snelheid en wat dit gaat doen met mijn verbruik, er vanuit gaande dat ik dezelfde snelheid blijf rijden natuurlijk.

Bonusvraag:
- Iemand een zesbak te koop of toevallig op zoek naar een goede vijfbak voor een Caddy..? ;)

Het is een hele lap tekst zo maar ik hoop dat jullie wat duidelijkheid kunnen geven.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
door Knudde
#2809542
Welkom! Met je technische vraag kan ik je helaas niet helpen.
Ik vind het helemaal geweldig dat je die Renault op 675.000 hebt gezet. Met m’n Master heb ik bijna 500 gehaald en hem verkocht omdat ik een spoedklus half Europa had. De ‘11 313 Sprinter, die hem opvolgde, plofte bij mij geheel onverwacht bij 196 en bij mij moeten er zakelijk ook zoveel mogelijk kilometers uit een liter diesel. Bij m’n huidige bus heb ik bewust gekozen voor de langste overbrenging in het cardan, 7-bak, stilste banden en extra isolatie. Deze motor staat bekend om z’n dorst en toch lukt 1 op 10 soms

Is het een optie om een proefrit te maken met een Touran die voldoet aan je specs?
door robbie88
#2838860
was het nog gelukt met je ombouw naar een andere versnellingsbak ??
chrasH040 schreef: 10 jun 2018 01:14 Goedendag,

Ik ben nieuw hier dus ik hoop dat dit de juiste plek is voor deze vraag.

Ik ben zelfstandig koerier en ik gebruik hiervoor een '08 Caddy maxi, 1,9 tdi pd, origineel 105 pk (nu ietsje meer), dat is een BLS motor met een vijfbak erachter. Deze auto heb ik vorig jaar min of meer gedwongen gekocht omdat m'n vorige bus (Renault Trafic, met veel moeite de 675.000 km gehaald, toch nooit meer Renault) redelijk onverwacht de geest gaf. Nu ik een jaar met deze Caddy heb gereden ben ik om, overtuigd van de VW kwaliteit en ik wil deze auto dan ook naar een hogere km stand brengen dan de vorige bus. Dat brengt mij bij m'n vraag.

Het enige nadeel aan deze auto is de vijfbak, het is nogal een druktemaker op de snelweg ondanks dat ik maar 105 km/u rij. Nu moet de koppeling vervangen worden en denk ik dat het economisch ook verantwoord is om de bak aan te passen. Ik heb namelijk begrepen dat een zesbak van een Touran met exact dezelfde specificaties zonder meer past. Mijn vragen zijn:

-Klopt dit volgens jullie?
-Zo niet, wat moet er nog meer aangepast worden?
-Nu rij ik 105 op de TomTom (110 op teller) en maakt ie zo'n 2450 toeren, hiermee haal ik met dit goede, droge weer ongeveer 1 op 16. Is er hier iemand die met een Touran rijdt met dezelfde specificaties en me kan vertellen welk toerental ik kan verwachten bij welke snelheid en wat dit gaat doen met mijn verbruik, er vanuit gaande dat ik dezelfde snelheid blijf rijden natuurlijk.

Bonusvraag:
- Iemand een zesbak te koop of toevallig op zoek naar een goede vijfbak voor een Caddy..? ;)

Het is een hele lap tekst zo maar ik hoop dat jullie wat duidelijkheid kunnen geven.

Alvast bedankt!
door Mari
#2838870
chrasH40 was wat we noemen een eendagsvlieg, heeft na 10 juni 2018 het forum niet meer bezocht (althans niet meer ingelogt)... dus denk dat je vraag niet beantwoord gaat worden!

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.