VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door chrasH040
#2809538
Goedendag,

Ik ben nieuw hier dus ik hoop dat dit de juiste plek is voor deze vraag.

Ik ben zelfstandig koerier en ik gebruik hiervoor een '08 Caddy maxi, 1,9 tdi pd, origineel 105 pk (nu ietsje meer), dat is een BLS motor met een vijfbak erachter. Deze auto heb ik vorig jaar min of meer gedwongen gekocht omdat m'n vorige bus (Renault Trafic, met veel moeite de 675.000 km gehaald, toch nooit meer Renault) redelijk onverwacht de geest gaf. Nu ik een jaar met deze Caddy heb gereden ben ik om, overtuigd van de VW kwaliteit en ik wil deze auto dan ook naar een hogere km stand brengen dan de vorige bus. Dat brengt mij bij m'n vraag.

Het enige nadeel aan deze auto is de vijfbak, het is nogal een druktemaker op de snelweg ondanks dat ik maar 105 km/u rij. Nu moet de koppeling vervangen worden en denk ik dat het economisch ook verantwoord is om de bak aan te passen. Ik heb namelijk begrepen dat een zesbak van een Touran met exact dezelfde specificaties zonder meer past. Mijn vragen zijn:

-Klopt dit volgens jullie?
-Zo niet, wat moet er nog meer aangepast worden?
-Nu rij ik 105 op de TomTom (110 op teller) en maakt ie zo'n 2450 toeren, hiermee haal ik met dit goede, droge weer ongeveer 1 op 16. Is er hier iemand die met een Touran rijdt met dezelfde specificaties en me kan vertellen welk toerental ik kan verwachten bij welke snelheid en wat dit gaat doen met mijn verbruik, er vanuit gaande dat ik dezelfde snelheid blijf rijden natuurlijk.

Bonusvraag:
- Iemand een zesbak te koop of toevallig op zoek naar een goede vijfbak voor een Caddy..? ;)

Het is een hele lap tekst zo maar ik hoop dat jullie wat duidelijkheid kunnen geven.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
door Knudde
#2809542
Welkom! Met je technische vraag kan ik je helaas niet helpen.