VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2810110
Mensen,

Vandaag de golf 4 1.6 16v opgehaald.
Ding rijd als nieuw, maar ik merkte in de file een keer een hikje en wat licht geschommel stationair.

Thuis aangekomen laten afkoelen en net het gasklephuis schoongemaakt, zonder de stekker te lossen trouwens. Dat was wel even nodig zeg.....
Flink zwart aan de onderkant en daar waar de klep aansluit ook een zwarte rand.

Dit moest veel opleveren dacht ik.....
Voor de vorm even starten.....loopt even 1200 toeren.....stotterstotter.... :evil:
Motorstoring, zoek de werkplaats melding :(

Wat gaat er mis?
Laatst gewijzigd door JoorZ105 op 05 jul 2018 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
#2810113
van het gasklephuis bedoel je?
nee heb ik niet gedaan. Bij mijn vorige auto kon ik inleren door de accu er een tijdje af te gooien en vervolgens een tijdje op contact te zetten. Is dat hier ook voldoende?

Hij loopt nu even stationair en valt soms terug naar 500 toeren, zeurt wat en dan weer stationair....en dan weer zeuren.... stationair...etc.

naast een abgas …. melding is ook het EPC lampje aan.
ik heb nog geen uitleesspullen helaas, maar abgas heeft met de egr te maken toch? vandaar mijn vraag in die hoek.
#2810118
Geen idee of dat hier voldoende is, ik gebruik altijd diagnoseapparatuur.

Als je gasklep vies is gaat hij zichzelf telkens bij regelen, omdat de doorvoer steeds ietsjes kleiner word, nu is de doorvoer weer groter, dus moet de auto ook weten dat dat weer het geval is..

Even van uit gaande dat accu los voldoende is, spuit even met een busje remmenreiniger op de pakking van het glasklephuis, inlaatspruitstuk en evt andere dingen die je nog los hebt gehad, met draaiende motor uiteraard. Veranderd het toerental dan heb je daar ergens valse lucht.

EGR kan ook best een vervolgstoring zijn..
#2810120
Van het een komt het ander, denk dat je moet beginnen met uitlezen om te bepalen hoeveel storingen je hebt, en dan stap voor stap oplossen en dan het geheel resetten, maar kom je er niet uit, dan is deskundige hulp raadzaam.
#2810124
Dank voor jullie reacties!

ik heb inmiddels een adresje gevonden om uit te lezen.
er is ooit een misfire op cilinder 2 geweest. (alarmbellen)
Ter plekke zijn er bobines gewisseld, om uit te sluiten, maar dat loste een onrustige motorloop niet op. Dus de nieuwe zijn eruit en de oude terug.
Het gasklephuis is ingeleerd en hij bleef wat onrustig lopen.
Daarbij is gezien dat de slang van de rembekrachtiger een klein beetje gescheurd was.
Dus weggestuurd met de opdracht: maak dat. Na 10 meter rijden al weer foutmelding en voor het stoplicht in stationair loop regelmatig moeilijk lopen.

Ik dus het gescheurde stukje slang eraf gesneden, stuk tuinslang (sorry) erover heen geschoven dat wat wat overtuiging erop ging en meteen muurvast zat. De kunststof plug paste daar zeer strak in ook, alsof het ervoor gemaakt is (nu wel dus)

En weer terug naar de garage. Hij vertelde nog:het komt ook voor dat sprake is van een verbrande klep. (hartverzakking) Al redenerende gelooft hij uiteindelijk niet dat dit het kan zijn. Uitlaat is schoon en hij loopt over het algemeen best mooi. Dus weer gasklephuis is basisstand gezet.. Misfire bij cilinder 2 was overigens niet terug gekomen, dus misschien is dat een oude melding geweest. Rustig lopende motor nu, maar als je goed kijkt schommelt stationair soms toch nog wat.
De garage geeft aan dat een gare en soms haperende EGR en schommelingen in stationair kan veroorzaken, zonder dat dit storingen oplevert.

Naar huis gereden (3km) en.....geen storing nog! Wel nog minimale schommeling stationair soms, niet altijd.

Ik ben nog wat sceptisch. Zal vanmiddag nog eens een stuk gaan rijden. Ik verdenk inderdaad ook steeds meer de EGR. Ik ga hem sowieso wegbrengen om compressie te meten (check op verbrande kleppen) en nagaan waarom hij stationair nog wat schommelt..
#2810201
Update: van het weekend heb ik twee ritten van 120km gedaan.
Ook met file overigens.

Geen storingen en geen geschommel in staionair/rust stand.
Zou het dan toch dat vaccuum geweest zijn?

Wel nog wat hakerig versnellen onderin de toeren. (op toeren gaatie wel)
Ook op de cruisecontrol issie onrustig. Maar dat lijkt aan de cruisecontrol te liggen, want op de voet kan ik wel mooi constant rijden.

Hakerig versnellen kan alsnog de egr zijn toch? Of een bobine die op punt overlijden staat?
#2810341
update...……

gisteren weer storingsmelding :GRR:
wat blijkt, weer misfire op cil 2.
Wat goede hoop (bobine was al uitgesloten, bougie? of injector?) werd snel de kop ingedrukt.
compressie op cil 2 is net iets meer dan de helft tov cil 1 3 en 4. :td: Mijn eerste kennismaking met VW (gekozen voor de duitse degelijkheid???) loopt dus wat anders dan gedacht. :roll:

Ik heb de auto net een week en dit kwam echt uit de lucht vallen (oprecht ook voor de verkoper)
Hij staat er overigens heel net in en bied aan om te repareren.
Mijn garage adviseert niet alleen de kop te trekken en de kleppentrein te reviseren, maar ook om daarbij de zuigerveren te vervangen, omdat het blijkbaar wel eens voorkomt dat deze motoren na het los halen van de kop olie gaan verbruiken. (technisch verhaal van minimale onrondheid van de cilinderbussen die daarbij ontstaat, waardoor olie langs de veren kan lopen.) Nieuwe zuigerveren zijn naar ik begrijp gemodificeerd/verbeterd.
Ik kan me er iets bij voorstellen, want de marges in motoren zijn superklein.

Verkoper wil de zuigerveren niet meepakken en zijn redeneerlijn begrijp ik ergens wel.

Mijn vraag aan jullie: klinkt dit bekend in de oren? wat is wijs? Ik neig naar wat bijbetalen voor zuigerveren. Materiaal is tientjeswerk en als alles open ligt kan het niet veel extra werk zijn.....toch? :SCRATCH:
#2810344
Komt mij allemaal heel bekend voor. Heb ook een Golf 4 gehad, uit 1998, een 1.6 SR. Ook gedonder gehad wat grotendeels overeen kwam met het bovenstaande. Diverse onderdelen vervangen, van EGR tot injectoren toe, kabels, bougies, bobine, kan zo wel doorgaan. Het euvel is nooit helemaal verholpen, na een aantal honderden euro's lichter, de Golf in geruild voor Polo 9N, en deze een paar maanden geleden in geruild voor een Polo 6R. Was blij dat ik van de Golf af was.
#2810491
Ik heb zelf een mk4 golf 2.0 benzine en precies hetzelfde probleem uiteindelijk bleek het de vacuumslangetje te zijn die zit bij mij naast me remvloeistof reservour :tu:
Ik zou ff kijken of het klemmetje er nog zit die schieten er meestal af.
Misschien heb jebhier iets aan succes!
navigatie MIB2

Iemand enig idee of er dit jaar nog een update kom[…]

Koppelings pedaal blijft soms hangen

Zou kunnen maar zou toch ook de slave cilinder kun[…]

Beste Mensen Terug van Skoda naar VW golf -Rline. […]

Deze pagina heb ik ernaast gehouden, maar dacht we[…]

Casual dating at its finest – join the leading pla[…]

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk