VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door DoeEensGek
#2810887
Voorinformatie:
- Golf IV 2.8 V6 BDE 2003
- Climatronic
- uitleesapparaat aanwezig
- 185k op de teller

Probleem:
Auto wordt te langzaam warm, loopt terug in temperatuur.
Probleem speelt al enkele maanden.

Reeds vervangen:
Temperatuur sensor 2 maal.
Thermostaat 3 maal.
Waterpomp.
Regelmodule voor de fans.

Het probleem is simpel gezegd een motor die er te lang over doet om warm te worden. Varieert ook veel in temperatuur, nog voor hij de temperatuur van de thermostaat heeft bereikt. Om deze reden dus thermostaat vervangen maar heeft allemaal niks geholpen. Na nog diverse ritjes naar de garage zijn we een beetje leeg qua ideeën. Bovenstaande is allemaal al vervangen. Om een idee te geven, dagen als deze kan ik na 20 minuten rijden met topsnelheid rond 100km/u aankomen op mijn werk met een temperatuur die op 4/5 van meter staat (tussen '0' en '90' graden).

Vorige week uitlaat gassen getest bij de koelvloeistof, zonder resultaat. Zou dus geen probleem moeten zijn aan de koppakking.

Het gekke is dat ik het water kan horen in de motor van het na draaien van de hulppomp. Eigenlijk mag je in volle leidingen geen water horen stromen als er geen lucht in zit. Ik twijfel dus of er lucht in zit.

Na het hervullen van het koelvloeistof was het probleem altijd even verholpen soms 2 ritjes soms 5 ritjes. Maar kwam telkens terug. enkele weken geleden een reiniging gedaan, niks geholpen.

Iemand ooit zoiets meegemaakt of een idee? Gooi ze eruit. Wordt inmiddels aardig dol van het probleem.
door DoeEensGek
#2810895
Nee, alleen als ik de climatronic op auto zet. Dan slaan de fans aan.
Ook als de auto heel warm wordt gaan de fans aan zoals hoort.

De auto kan met koud weer ook de temperatuur naar beneden trekken als ik stilsta. Dan moet de climatronic op auto staan.
Gebruikersavatar
door Sanderrr1998
#2811054
DoeEensGek schreef:Het gekke is dat ik het water kan horen in de motor van het na draaien van de hulppomp. Eigenlijk mag je in volle leidingen geen water horen stromen als er geen lucht in zit. Ik twijfel dus of er lucht in zit.
Weet je zeker dat alle slangen/leidingen goed afsluiten en geen valse lucht aanzuigen?
Lekt de auto?
Gebruikersavatar
door MVW
#2811087
Circuleert de koelvloeistof wel goed? Misschien is je waterpomp kapot (niet je elektrische pomp voor de naloop). De waterpomp wordt aangedreven door de multiriem. Ik zou dit controleren.

Ik heb even gekeken hoe je er bij komt, maar dat is nog een flinke klus. De motorsteun moet worden verwijderd om ruimte te maken. Om de pomp los te schroeven moet eerst de poelie worden gedemonteerd (zie afbeelding).
Bijlagen:
Waterpomp Golf 4 v6.PNG
Waterpomp Golf 4 v6.PNG (132.1 KiB) 1142 keer bekeken
door DoeEensGek
#2811113
MVW schreef:
Sanderrr1998 schreef:Weet je zeker dat alle slangen/leidingen goed afsluiten en geen valse lucht aanzuigen? Lekt de auto?
Heb jij weleens een koelsysteem gehad waarbij er valse lucht werd aangezogen?
Nou dat vraag ik me ook af... Enige wat ik kan bedenken is dat het aangezogen wordt bij de hulppomp. Normaal zou juist de vloeistof eruit lekken door de druk. Als ik een langere rit heb gehad en haal de dop lost stijgt het vloeistof niveau direct. Staat dus druk op

Je site heb ik trouwens al een hoop aan gehad. Dank daarvoor.
door DoeEensGek
#2811117
Sanderrr1998 schreef:
DoeEensGek schreef:Het gekke is dat ik het water kan horen in de motor van het na draaien van de hulppomp. Eigenlijk mag je in volle leidingen geen water horen stromen als er geen lucht in zit. Ik twijfel dus of er lucht in zit.
Weet je zeker dat alle slangen/leidingen goed afsluiten en geen valse lucht aanzuigen?
Lekt de auto?
Nee, dat weet ik dus niet zeker. Maar hoe ontdek ik dat.
door DoeEensGek
#2811118
MVW schreef:Circuleert de koelvloeistof wel goed? Misschien is je waterpomp kapot (niet je elektrische pomp voor de naloop). De waterpomp wordt aangedreven door de multiriem. Ik zou dit controleren.

Ik heb even gekeken hoe je er bij komt, maar dat is nog een flinke klus. De motorsteun moet worden verwijderd om ruimte te maken. Om de pomp los te schroeven moet eerst de poelie worden gedemonteerd (zie afbeelding).
Deze pomp is al rees vervangen. Dit is gebeurt na de problemen waren ondekt en de pomp een geluid maakte. Probleem was hierna dus niet verholpen. Ik begrijp dat het blok zelfs een stuk omhoog moet om pomp te kunnen vervangen. Dat laat ik zitten aangezien ik wel vertrouwen in huidige pomp heb.
Gebruikersavatar
door mano
#2811126
Je zou zeggen dat bij een V6, indien de waterpomp defect is, de motor juist te warm te loopt. Zeker bij deze buitentemperatuur.
Hoe zijn je waterslangen (qua temp) naar radiateur tijdens na bijv 5min rijden en na 15min?
door DoeEensGek
#2811228
mano schreef:Je zou zeggen dat bij een V6, indien de waterpomp defect is, de motor juist te warm te loopt. Zeker bij deze buitentemperatuur.
Hoe zijn je waterslangen (qua temp) naar radiateur tijdens na bijv 5min rijden en na 15min?
Dat ben ik met je eens, ik heb de motor nog nooit te warm zien worden.

De slangen van en naar het radiateur zijn ene heet en andere goed warm. Heb de laserthermometer in de tas gestopt om te meten.
Gebruikersavatar
door MVW
#2811230
mano schreef:Je zou zeggen dat bij een V6, indien de waterpomp defect is, de motor juist te warm te loopt. Zeker bij deze buitentemperatuur.
Hoe zijn je waterslangen (qua temp) naar radiateur tijdens na bijv 5min rijden en na 15min?
Dan ga je er vanuit dat de koelvloeistoftemperatuursensor de juiste motortemperatuur aangeeft. Maar wie weet is dat nu juist niet het geval, en wordt de motor wél te warm, maar registreert de sensor dat niet omdat de kvs niet voldoende wordt rondgepompt ;)
Daarom zou ik toch de circulatie controleren om dit uit te sluiten.
door DoeEensGek
#2811231
Vanmorgen, 10 minuten gereden en gemeten. 63 op de bovenste slang 55 op de onderste slang.
Toont wel aan dat er stroming in staat. Auto was nog niet op temperatuur. Dat toont volgens mij wel aan dat er ongewenst stroming is, de thermostaat gaat open bij 88 graden. Die temperatuur was nog niet bereikt bij de koelvloeistof.
Gebruikersavatar
door mano
#2811237
Dat bedoel ik, ergens heb je direct stroming van koelvloeistof waardoor je motor niet op temp kan komen.

De kachel geeft warmte af? (denk het niet).

Is er niet iets met dat elektrische hulppompje aan de hand?
Groene lijn door km teller

Gespecialiseerde bedrijven kunnen het wellicht rep[…]

Je stelt de vraag in het VCDS/VCP/OBD11 subforum[…]

@Antera ehhhhhhh iemand jou bekend en iets dich[…]

Alarm

Mijn alarm is inderdaad ook al 2x eerder voor niks[…]

Het is in augustus nog 2x voorgevallen. Eind augus[…]

Hey Kan je me meer vertellen over deze garagist? […]

Touran teller inleren

waar woon je ?

Golf 7 1.4 tsi storing P226300

en heeft u het inmiddels kunnen oplossen, ik ben z[…]