Goed, afgelopen zaterdag een orginele thermostaat geplaatst.
Deze bij de dealer opgehaald, koste iets meer maar moest en zou 100% origineel moeten zijn.
Na het plaatsen leek het een succes te worden... of toch niet. Totaal geen verbetering

.
En dan... Het zat me toch dwars met die after run pomp. Wat te doen... Na een beetje speurwerk kwam ik erachter dat zekering 16 van de after run pomp is. Hopsakee de meter gepakt zekering eruit en de meter erop. Nou die werkte dus na het draaien van de motor, zoals hoort. MAAR! ook tijdens het draaien van de motor! Dit vertrouwde ik niet helemaal. Vanmorgen de zekering eruit gehaald en auto gestart om richting werk te rijden. De bekende rit die mijn ijkpunt is. Op de telefoon de app aan om de temperatuur te kunnen zien en verdomd! binnen 5minuten op de 90 graden op het dashboard!!!!

Yes. Op de telefoon zie ik hem netjes klimmen tot 80 graden, daarna stijgt hij langzaam verder tot max 90 graden afentoe zakt en stijgt hij. Bij aankomst weer de zekering erin gedaan en daarna auto uit gedaan.
De after run pomp is er om te voorkomen dat de kop krom trekt. Maar het is mij onbekend of deze ook tijdens het draaien van de motor aan hoort te staan. Hij pakt water uit het radiateur, wat dus gekoeld is. Ik lees dat bij turbo motoren dit weleens gebruikt wordt om de turbo te koelen, maar lees er niet veel over. Weinig info te vinden.
Iemand enig idee of meer info over deze hulppomp? Waar vandaan wordt hij aangestuurd bijv.