VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
Hallo,

Sinds een aantal jaar ben ik al lid van de Volkswagen familie met een Polo 6n en een Polo 6n2. Omdat ik toch echt graag iets groters en comfortabelers wou rijden ben ik sinds deze week ben ik een trotse eigenaar van een Golf 4 1.6 16v uit 2002.
[center-img]https://28lmgq.db.files.1drv.com/y4m31u ... pmode=none[/center-img]

De auto zelf rijd echt heerlijk helemaal in vergelijking met mijn vorige twee polo's. Echter heb ik wel een aantal (kleine) problemen waarvan ik niet helemaal weet wat ik hier het beste mee kan doen.

Versnellingspook
De versnellingspook van deze auto gaat zeer zwaar heen en weer. Hierbij zijn ook vooral de 1e en 2e versnelling soms lastig te vinden en zeer zwaar. Het is mij hierdoor al een aantal keer gebeurt dat ik de pook niet helemaal ver genoeg in de versnelling had gedrukt met een hoop kabaal en weinig actie tot gevolg.

Nou heb ik her en der gelezen dat dit verholpen zou kunnen worden door de schakelmechaniek opnieuw af te laten stellen. Of zal ik hiervoor toch echt een nieuw schakelmechaniek moeten hebben?

Cruise control
Tijdens het gebruik van cruise control op de snelweg is het mij tot 2x toe voorgekomen dat deze eraf viel waarna er de volgende symptomen zich voordeden:
  • Cruise control valt uit
  • toerenteller schiet naar nul en kort daarna weer naar de juiste stand
  • Check engine lampje knippert even heel kort aan en uit.
Allebei de keren deed het probleem zich voor tijdens het versnellen met behulp van de cruise control knopjes. Zou het kunnen dat ik deze knopjes misschien te snel achter elkaar indruk waardoor de boordcomputer crasht? Tijdens de rest van de rit heb ik zonder problemen van deze knoppen gebruik kunnen maken.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen/geruststellen met deze kleine probleempjes
Welkom op dit forum met je Golf. Helaas nog wel wat problemen, jammer, kun je nog verhaal halen bij de vorige eigenaar?. Ik hoop dat de door jou genoemde euvels goed worden verholpen, informeer eens bij een buurtgarage, wellicht kunnen die je helpen, hou ons op de hoogte.
Dankjewel voor je reactie! De vorige eigenaar is helaas de aankomende 5 weken op vakantie dus helaas niet echt een optie.

Ondertussen ben ik bij het soepeler maken van de versnellingspook maar gewoon bij het begin begonnen. Ik heb de stofhoes eraf getrokken en met siliconen spray de plastic kogel onderaan de pook goed ingespoten. Hierdoor gaat de pook echt vele malen soepeler heen en weer.

Versnelling 1 en 2 blijven echter een beetje zoekerig en heb hier waarschijnlijk de oorzaak voor gevonden.
[center-img]https://28k9gq.db.files.1drv.com/y4mGDQ ... pmode=none[/center-img]

Als ik het goed zie zou dit uitstekende stukje plastic wat tegen het metaal aan loopt het uiterste links van de pook moeten zijn waar 1 en 2 gevonden kunnen worden. Echter loopt het stuk plastic met niet al teveel moeite onder het metaal en is het eventueel zelfs mogelijk om de achteruit versnelling te kiezen zonder de pook in te duwen als je een beetje kracht zet.

Hierdoor is het natuurlijk logisch dat ik moeite heb met het vinden van 1 en 2. Terwijl als je precies de goede locatie hebt deze versnellingen wel soepel gaan.

Weet iemand van jullie hoe dit stuk plastic er origineel uit hoort te zien (kan nergens online een goede foto vinden) en weet hoe dit eventueel vervangen kan worden?
Ik neem aan dat jouw auto beschikt over een schakelmechanisme met stangen. Via deze website kun je de onderdelen zien met de bijbehorende onderdeelnummers:

https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/golf ... 11-711020/

Afbeelding

Buiten het vervangen van de slijtagegevoelige onderdelen, is het ook zinvol om onder de motorkap diverse scharnierpunten en bewegende delen van het stangenstelsel te smeren.

Naast het vervangen van versleten plastic delen en het smeren, kan er ook nog worden gekeken naar de afstelling van het schakelmechanisme. Als je bijvoorbeeld heel makkelijk in 1 en 2 kunt schakelen (en soms onbedoeld in de achteruit) maar het schakelen in de 5e versnelling is een stuk lastiger, dan kan het geheel wat meer "naar het midden" worden afgesteld.

Als je bovenstaande zaken in orde hebt, dan schakelt je auto weer een stuk beter :tu:
Met de vakantie en alles erop en eraan heeft het even geduurd maar hier ben ik dan weer.

Mijn auto beschikt inderdaad over een schakelmechanisme met stangen. Dankzij de website die jij gelinkt heb was het voor mij mogelijk om het betreffende onderdeel te achterhalen en te zoeken.

De zoektocht naar het juiste onderdeel was echter vrij lastig aangezien ik deze nergens online kon vinden behalve ergens uit zweden op een onderdelen site voor skoda :roll: (Weet is ook VAG).

Gisteren had ik maar eens tijd vrijgemaakt om langs de VW dealer te gaan om het daar maar te proberen. Deze konden het onderdeel samen met ring (nr 34 op de tekening) bestellen en hadden deze de volgende morgen al liggen.

Het was even een gepriegel om de oude ring die de pook vasthield te verwijderen maar na het plaatsen van het nieuwe onderdeel werkt het schakelen weer als nieuw.

Je stelt de vraag in het VCDS/VCP/OBD11 subforum..[…]

Groene lijn door km teller

ik heb een vw tiguan van 2018 sinds kort staat er […]

Hey Kan je me meer vertellen over deze garagist? […]

Touran teller inleren

waar woon je ?

Golf 7 1.4 tsi storing P226300

en heeft u het inmiddels kunnen oplossen, ik ben z[…]

Beste forumleden. De Up van mijn vrouw heeft een s[…]

Alarm

De auto is uitgelezen. Volgens de garage is het po[…]

de wielen zijn verkocht