VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door GolfAmateur
#2813263
Beste lezer,
Ik ben de trotse eigenaar van een golf IV 1.6SR 1998.
Inmiddels 265.000 op de teller maar loopt nog steeds vlekkeloos en bezorgt me veel rijplezier.
Echter is mijn oog gevallen op enkele 1.8t gti’s. Ze zijn veel vlotter, sommigen gechipt en bovendien is het verbruik niet noemenswaardig veel hoger dan de 1.6.
Mijn vraag, voordat ik nu advertenties loop te verzamelen en m’n 1.6je inruil (of de 1.8t gti er bij koop);
Zijn er dingen die bij een 1.8t gti zodanig anders zijn dat ik er bij aankomst echt als eerst naar moet kijken?
Staan ze bekend als olieslurpers vanaf een bepaalde kilometerstand? (Mijn 1.6 met 265d km heeft bijvoorbeeld een halve liter olie in de 1.5-2.5 maanden nodig wat ik redelijk oke vind.)
Hoe check ik of de turbo nog in goeie staat is? Is deze onbetrouwbaar vanaf een bepaalde km stand?

Al het advies en alle opmerkingen zijn super welkom! Alvast bedankt.
door Livonias
#2813288
Ik vond zelf het verbruik behoorlijk uitmaken hoor, mijn 1.6 reed ik ±1:13 en met de 1.8t had ik momenten dat ik niet verder kwam dan 1:9. Anyways, rijplezier is ook wat waard.

1.8t 20v blokken zijn volgens mij de meest betrouwbare MK4 blokken, let op onderhoud en aantal gebruikers (en bij particuliere aankoop type persoon). Veel afgeragde bakken, een liefhebbersauto pik je er zo uit en daar zou ik zéker voor gaan.

Wij hebben onze 1.8t met 210dkm op de teller verkocht, maar ik weet zeker dat de volgende eigenaar er nog een behoorlijk aantal km's bij op kan rijden zonder echte problemen.
Gebruikersavatar
door Maikel20VT
#2813297
Ik rij nu 5 jaar dagelijks in m'n 1.8t met ondertussen bijna 2.5 ton op de teller.
Verbruik valt bij mij super mee ik rij gemiddeld 1/12 (wel veel snelweg) en rij niet bepaald als een oude dame.

Wat zijn je plannen met de 1.8t? Wil je 'm chippen oid?
Als je de turbo gaat vervangen maakt t allemaal niet zoveel uit.
Zelf heb ik een Agu die heeft een gaskabel ipv electronisch, vaak hebben deze motoren geen cruise control en is het lastig in te bouwen.
Bij andere is het simpelweg de juiste hendel monteren en inleren met vagcom.
Ik meen dat alleen de AUM en AUQ een grotere turbo hebben en ook meer pks, nadeel is dat deze vaak moeilijker zijn te vinden voor een goede prijs kwaliteit verhouding.

Verder loont het bij een mk4 altijd even de wielkasten los te halen hier hoopt een hoop rommel op en kan gaan roesten.
Ook bij de handgreep van de achterklep kan je snel roest vinden.

Verder zijn het betrouwbare auto's :tu:
door GolfAmateur
#2813322
Super bedankt voor de replies! Hier heb ik zeker wat aan. Wist niet dat de 1.8t blokken zo betrouwbaar waren. M’n plan met de auto is om het gewoon als daily te gebruiken. Misschien chippen maar 150pk is zeker ook niet mis. Zijn kosten turbo vervangen hoog?
Wat is trouwens het verschil tussen een 1.8t en een 1.8t gti? De meesten hebben gti in de titel maar sommigen ook niet, en beiden zijn 150pk versie.

Ook heb ik 2 leuke exemplaren gevonden, beiden goed onderhouden, alleen bij beiden brandt het airbag lampje! De ene zegt dat het een storing is in de rechterdeur, en de ander heeft hem uit laten lezen maar daar is niks uit naar voren gekomen waarom het lampje brandt. Moeilijk te verhelpen dit?
Gebruikersavatar
door Dennuus1
#2813330
20vt zijn opzich goede motoren, maar vergeet niet; je hebt het hier wel over auto's van +/- 20 jaar oud.

Dat houdt dus in dat je er gewoonweg veel geluk mee moet hebben. Hij kan nog zo goed onderhouden zijn, met deze leeftijden, en bijbehorende km standen is de kans zeker aanwezig dat er zich mankementen voor gaan doen.

Je kan deze kans wel beperken door echt mooie exemplaren te zoeken, dus origineel Nederlands, weinig eigenaren, aantoonbaar goed en tijdig onderhouden etc. Laat de auto's met een subwoofer en Remus uitlaat ook maar staan.

Deze auto's zitten helaas in de prijsklasse dat ze veel in de handen komen van "petjes" en daar worden ze niet bepaald beter van.
Gebruikersavatar
door JUUL
#2813345
En niet vergeten om na te vragen wanneer de oliezeef voor het laatst is vervangen. Dit is zeker het grootste zwakke punt van deze motoren en als die verstopt raakt worden je turbo en andere onderdelen slecht of niet gesmeerd, met alle gevolgen van dien. Dat zijn geen reparaties waar je op zit te wachten :mrgreen:
Gebruikersavatar
door Antera
#2813612
Navragen omtrent de zeef is niet interresant daar is toch geen antwoord op. Gewoon direct ij aanschaf zeef en riem vervangen weet je zeker dat je goed zit :-)

Beste leden, Ik ben in het bezit van een golf 7 1[…]

Goedenavond, Ik heb sinds kort een GTD van 2016 g[…]

Achteruitrijcamera plaatsen

Het is zelf te doen als je handig bent en er zin i[…]

GOLF 6 motorprobleem

Ja, gloeibougies natuurlijk

Laden stopt na een aantal minuten

Heb toen mijn auto laten uitlezen door de Valleigr[…]

Golf IV 3 piepjes

Ga ik proberen! Bedankt.

Klopt bekleding was toch ingesneden zag ik nu.

Ik heb dit bij mijn seat leon 5f aan de binnen kan[…]